ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ناامیدکننده‎ترین اتفاقات صنعت ویدیوگیم در سال 2018

سال 2018 به ما آموخت که همه چیز قرار نیست مطابق میل‎مان پیش برود. آموختیم که به ازای هر پیشامد خوب و غافلگیرکننده، یک اتفاق ناامیدکننده هم در گوشه‌ای کمین کرده تا پتکش را بر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

سال 2018 به ما آموخت که همه چیز قرار نیست مطابق میل‎مان پیش برود. آموختیم که به ازای هر پیشامد خوب و غافلگیرکننده، یک اتفاق ناامیدکننده هم در گوشه‌ای کمین کرده تا پتکش را بر سرمان بکوباند و مایوس‎مان کند.

سالی که گذشت به هیچ‎وجه سال بدی برای صنعت بازی‌های ویدیویی نبود؛ بازی های محشری عرضه شدند و اتفاقات خوبی هم رخ داد. اما از آن جایی که قرار نیست شما همیشه خوشحال و سرحال باشید، لازم دیدیم که مقداری اوقات‎تان را تلخ کنیم. این هم لیستی از ناامیدکننده‎ترین اتفاقاتی که در سال 2018 بر سر صنعت گیم آمد.

Ring of Elysium از دسترس ایرانی‎ها خارج شد

متاسفانه در جهانی زندگی می‎کنیم که پای سیاست به ساده‎ترین تفریح روزانه‎مان هم باز شده است. بعد از تجربه چند ده ساعته پابجی و کلافه شدن از مشکلات تمام نشدنی‎اش، احتمالاً شما هم مثل ما به کشفی بزرگ در استیم رسیدید و شروع به تجربه Ring of Elysium کردید؛ کلونی از پابجی که حداقل تا پیش از عرضه نقشه Vikendi پابجی، درهای تازه‎ای به روی عاشقان ژانر بتل رویال باز می‎کرد.

اما یک شب خوابیدیم و صبح روز بعد، یک ارور احمقانه بدون هیچ توضیح منطقی ما را از تجربه Ring of Elysium باز می‎داشت. با یک جستجوی ساده در وب متوجه شدیم که مشکل همگانی نیست و بعد از پرس و جو از دوستان و آشنایان، حدس اینکه شرکت Tencent به لیست تحریم‎کنندگان ایران پیوسته کار دشواری نبود. البته که مثل تمام تحریم‎های اینترنتی، راه‎هایی برای دور زدن این مسئله وجود دارد. ولی خطاب به شرکت چینی باید گفت که لطفاً بگذارید در آرامش بازی‎مان را بکنیم. مرسی، اَه.

فال آوت 76 یک گندکاری بزرگ بود

ناامیدکننده ترین اخبار صنعت گیم در سال 2018

وقتی فال آوت 76 در نمایشگاه E3 امسال معرفی شد، بسیاری از طرفداران نسبت به اهداف آن تردید داشتند؛ اما همه با خود می‎گفتند «این فال آوت است، دلیلی ندارد که به بتسدا و تاد هاوارد شک کنیم». به نظر می‎رسید با یک فال آوت کاملاً جدید طرف هستیم، فال آوتی که برای اولین بار جهانی بزرگ را میان بازیکنان مختلف به اشتراک می‎گذارد و گیمرها می‎توانند مثل فال آوت 4 به کمک یکدیگر بیس بسازند و شاید هر از چندگاهی یک بمب اتمی بر سر یکدیگر بیندازند.

ایده کلی بازی ریسکی بود؛ و نتیجه هم نداد، نه حتی یک ذره. بازی همراه با باگ‎های بی‎شمار، جهانی بی‎روح و یک بخش مولتی‎پلیر شدیداً بی‎مایه عرضه شد. اما همه‎چیز به همین ختم نشد. بتسدا برای اینکه مطمئن شود گیمرها دیگر هیچوقت به آن اعتماد نخواهند کرد، نسخه 200 دلاری Power Edition را با کیف‎های نایلونی بی‏‎کیفیت عرضه کرد؛ در حالی که قبلاً وعده کیف‎های با کیفیت برزنتی داده بود. و برای جبران این افتضاح چه کرد؟ به اندازه خرید یک گلدان و یک درب مجازی در فال آوت 76 به خریداران این نسخه، اعتبار درون بازی داد. بیایید برای این مشتری‎مداری خارق‎العاده برای یک دقیقه ایستاده دست بزنیم.

اما بدتر از همه این‎ها زمانی بود که سایت پشتیبانی فال آوت 76 دچار باگ شد و شروع به نمایش اطلاعات شخصی بازیکن‎ها، از جمله آدرس منزل، به دیگر بازیکنان کرد. خسته نباشی دلاور، خدا قوت پهلوان.

ترامپ درباره «بازی‎های ویدیویی خشونت‎آمیز» چرند بافت

بعد از یک تیراندازی مرگبار در دبیرستانی در فلوریدا، ترامپ با مدیران ارشد برخی از شرکت‎های بازی‎سازی ملاقات کرد و ویدیو کلیپی درباره خشونت در بازی‏‎های ویدیویی به نمایش در آورد. این مسئله که رییس جمهور آمریکا تصور می‎کند شدّت و تعدد تیراندازی‎های مرگبار در این کشور صرفاً به خاطر بازی‎های خشونت‎آمیز است، حقیقتاً احمقانه است.

این موضوع نه‎تنها حقیقت ندارد، بلکه همچون یک حواس‎پرتی بزرگ از مشکل واقعی که به شکل‎گیری چنین حوادث ناگواری منجر شده به نظر می‎رسد.

شانگهای دراگونز حتی یک بُرد هم در لیگ اوورواچ نداشت

تیم محبوب Shanghai Dragons سالی بسیار اسفبار را سپری کرد. این تیم مسابقات لیگ اوورواچ 2018 را با نتیجه رکوردشکن 0-40 به پایان رساند. صفر به چهل. یعنی آنها 40 دست مسابقه دادند و پیروز حتی یکی از آن‎ها نبودند. شانگهای دراگونز شاید به خاطر عقد قرارداد با Greguri، نخستین زن حاضر در لیگ اوورواچ جایگاهی ویژه در قلب طرفداران داشته باشد، اما حتی بازیکنان جدید هم نتوانستند شرایط را برای این تیم بهبود دهند.

اکانت‎های فورت‎نایت دائماً هک می‎شوند

فورت‎نایت در حال حاضر یکی از محبوب‎ترین بازی‎های جهان است، و همین موضوع باعث می‎شود که کم‎کاری اپیک در تامین اکانت‎های بازیکنان بیش از پیش به چشم بیاید. این اکانت‎ها دائماً هک می‎شوند و به تبع همین مسئله، اطلاعات کارت‎های بانکی بسیاری از بازیکنان هم به خطر افتاده است. شاید باورتان نشود اما بازار بزرگی برای هک و سپس فروش اکانت‎های فورت‎نایت به وجود آمده. یکی از هکرها هم می‎گوید که امنیت اکانت‎های اپیک «شدیداً خنده‎دار» است. در این بین اپیک برای حل مشکل چه کرده؟ تقریباً هیچ‎کاری.

Telltale Games به ناگاه تعطیل شد

در سال 2004 سه تن از کارمندان سابق لوکاس آرتز به یکدیگر پیوستند تا رویایی بزرگ را محقق کنند؛ احیای ژانر ادونچر در بازی‎های ویدیویی. استودیویی که این سه تشکیل دادند، یعنی Telltale Games برای 14 سال به ساخت بازی‎ها اپیزودیک براساس برخی از محبوب‎ترین فرنچایزهای جهان می‎پرداخت؛ فرنچایزهایی مثل بتمن، سم اند مکس، Guardians of the Galaxy، گیم آو ترونز و واکینگ دد.

سپس در سپتامبر سال 2018 و به خاطر فروش ضعیف بازی‎ها، این کمپانی 25 تن از کارمندان خود را تعدیل کرد و وارد پروسه تعطیلی شد. کارمندان از این تعطیلی ناگهانی متعجب شدند و بسیاری از آنها تا شب پیش از تعطیلی به سختی مشغول کار روی فصل سوم از سری بازی واکینگ دد بودند. هیچ هشداری به آن‎ها داده نشد. وضعیتی کاملاً نابسامان بود. خبر خوب اینکه Skybound Entertainment، شرکت زیر نظر رابرت کرکمن، خالق واکینگ دد، برخی از کارمندان پیشین را استخدام کرد تا دو اپیزود نهایی فصل آخر واکینگ دد را بسازند.

پلی استیشن کلاسیک آنقدرها هم کلاسیک نیست

بعد از موفقیت چشمگیر نینتندو در بازار کنسول‎های رترو با دو مایکروکنسول NES Classic و SNES Classic، سونی با معرفی پلی استیشن کلاسیک 100 دلاری همه را غافلگیر کرد. درست مثل محصولات نینتندو، پلی استیشن کلاسیک همراه با 20 عدد از بهترین بازی‎های نخستین پلی استیشن از راه می‎رسد.

اما برخلاف محصولات نینتندو، ذهنیت سونی از بهترین بازی‎های این کنسول با ذهنیت طرفداران متفاوت بود. وقتی لیست کامل عناوین موجود در این کنسول منتشر شد، نبود نام Suikoden II در میان عناوین دستگاه موجبات ناامیدی مردم را فراهم کرد. اما همه‎چیز به همین محدود نشد و علاو‎ه‎بر Suikoden، خبری از گرن توریسمو، Wipeout و Star Wars: Masters of Teras-Kasi هم نبود. البته باید این را اضافه کرد که هکرها از همین حالا راهی برای اجرای دیگر عناوین نخستین پلی استیشن روی پلی استیشن کلاسیک یافته‎اند.

گیمرهای حرفه‎ای و استریمرها نمی‎توانند از یاوه‎گویی دست بکشند

بچه‎ها، این نصیحت دوستانه را از ما بپذیرید. اگر می‎خواهید یک روز به یک بازیکن حرفه‎ای در مسابقات eSports یا استریمری معروف در توییچ تبدیل شوید، اطمینان حاصل کنید که نظرات زن‎ستیزانه و نژادپرستانه‎تان را به زباله‎دان انداخته‎اید. درست مثل کاری که تمام آدم‎های شریف می‏‎کنند. اگر می‎خواهید استریمری شدیداً معروف مثل نینجا باشید، بهتر است که با کلماتی مثل «کاکاسیاه» رپ نکنید. مهم نیست چه کسی هستید، هیچوقت نباید از این کلمات استفاده کنید. فحاشی در تیم چت را هم کنار بگذارید. و در حالی که مشغول ترک عادت‎های مزخرف هستید، پیشنهاد خودکشی به مردم را هم تمام کنید.

در سالی که گذشت بارها شاید رفتارهای زننده از سوی بازیکنان حرفه‎ای eSports و استریمرهایی با چند صد هزار بیننده بودیم. جهان به اندازه کافی آلوده این رفتارها شده، لطفاً پای گیم را هم وسط نکشید.

والوییجی هیچوقت شخصیتی قابل بازی در Smash نخواهد بود

برای بسیاری از بازیگنان، حضور رایدلی (از سری بازی متروید پرایم) در Super Smash Bros Ultimate رویایی دیرینه بود که بالاخره به حقیقت پیوست. اما حالا نوبت این رسیده که از نبود دشمن دیرینه لوییجی، یعنی والوییجی در تازه‎ترین ساخته نینتندو بنالیم. چرا نینتدو با ورژن شرور برادر ماریو این‎طور رفتار می‎کند؟ چرا واریو (دشمن ماریو) می‎تواند در Smash Bros ایفای نقش کند اما والوییجی جا می‎ماند؟ احتمالاً هیچوقت دلیل این موضوع را نفهمیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Hussein Hassanpour
    Hussein Hassanpour | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    به جای فال آوت 76 نوشتین فال آوت 4 یک گندکاری بزرگ بود! تصحیحش کنید!

    • شایان ضیایی
      شایان ضیایی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

      ممنون از دقتتون و معذرت بابت اشتباه، تصحیح شد.

  • mohsen.i
    mohsen.i | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    فالوت 4 ؟؟؟؟؟چکار به فالوت 4 دارین دیگه؟؟؟؟
    فونتتون مشکل داره بعضی کلمه ها از سمت چپ صفحه میره بیرون

  • amirzzz۷۲۴
    amirzzz۷۲۴ | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    فالوت ۴؟?

مطالب پیشنهادی