ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این پرینتر سه بعدی با نور سازه ها را تولید می‌کند [تماشا کنید]

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل از یک پرینتر سه بعدی رونمایی کردند که می‌تواند با استفاده از نور یک سازه کامل را تولید کند. نام این پرینتر سه بعدی Replicator ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل از یک پرینتر سه بعدی رونمایی کردند که می‌تواند با استفاده از نور یک سازه کامل را تولید کند. نام این پرینتر سه بعدی Replicator است. این نام از ماشین‌هایی در فیلم معروف استار ترک گرفته شده که برای سنتز کردن غذا، آب، هوا و بسیاری دیگر از وسایل مورد استفاده قرار می‌گرفت.

البته این دستگاه دقیقا شبیه به ماشین فیلم استار ترک نیست، اما از تکنیک جالب و منحصر به فردی برای پرینت سه بعدی اشیا استفاده می‌کند.

بر اساس یادداشت‌های ثبت شده توسط این تیم تحقیقاتی در Science، پرینتر سه بعدی Replicator بر عکس دستگاه سی تی اسکن عمل می‌کند. وقتی یک بیمار وارد دستگاه می‌شود، لوله‌های اشعه‌ی ایکس به دور بدن وی می‌چرخد و چند عکس که برای ایجاد تصاویر سه بعدی نیاز است را ثبت می‌کند.

محققان با این پرینتر یک دسته پیچگوشتی را هم تولید کرده اند

اما دستگاه پرینتر سه بعدی Replicator از مدل سه بعدی آغاز می‌کند و سپس تصاویری که برای ایجاد آن شیء مورد نیاز بود را به صورت دو بعدی از زوایای مختلف تولید می‌کند. سپس این تصاویر دو بعدی وارد یک پروژکتور اسلاید می‌شوند تا تصاویر را درون استوانه‌ای که از مایعی به نام «آکریلات» پر شده است بریزد.

ماشین یاد شده آنقدر استوانه را می‌چرخاند تا با زوایای تصاویر ارسالی مطابقت داشته باشد. سپس با تابش کافی نور به آکریلات و ایجاد شکل نهایی، مایع درون استوانه یک پارچه و سفت می‌شود. از آنجایی که این پرینتر سه بعدی به صورت لایه لایه به پرینت کردن سه بعدی اشیاء نمی‌پردازد می‌توان انتظار ظرافت بیشتری از آن را داشت.

نسخه‌ی کنونی این پرینتر سه بعدی تنها می‌تواند اجسام با اندازه‌های چند سانتی‌متری را تولید کند. البته تیم سازنده امیدوار است که به زودی امکان ایجاد اجسام پزشکی توسط پرینتر سه بعدی امکان پذیر شود.

پرینتر سه بعدی Replicator که از نور برای پرینت اجسام استفاده می‌کند:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی