ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مرگ روزانه 43 نفر و معلولیت 900 نفر؛ ضرر و زیان تصادف های رانندگی ایران چقدر است؟

برمبنای آمار سازمان بهداشت جهانی درخصوص تصادف های رانندگی و تلفات جاده‌ای در سال 2018 هر 24 ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی 5 تا ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

برمبنای آمار سازمان بهداشت جهانی درخصوص تصادف های رانندگی و تلفات جاده‌ای در سال 2018 هر 24 ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی 5 تا 29 سال است. در آخرین بخش این گزارش اعلام شده است به ازای هر 100 هزار نفر در کشورها،سهم سوئد تنها 2.49 و سهم هلند 2.81 و آلمان نیز 3.54 است که نشان می‌دهد کشورهای اروپایی در آستانه صفر کردن آمار تصادفات جاده ای هستند.
رئیس هیأت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور اعلام کرد: در تصادف های رانندگی و سوانح جاده‌ای روزانه 43 نفر جانشان را از دست داده و 900 نفر معلول و مجروح می‌شوند اما متاسفانه در این زمینه حساسیت وجود ندارد. این رقم برای هر 71 دقیقه یک نفر است و در واقع حوادث رانندگی در کشور ما پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را دارد.

تصادف رانندگی

در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو سالانه حدود 9 نفر در تصادف ها کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، 37 نفر کشته می‌شوند.
بر این اساس وضعیت حوادث جاده‌ای کشور باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ما را بحرانی اعلام کند. ایران با داشتن 18 هزار فوتی در حوادث جاده ای در سال به لحاظ آماری یکی از بالاترین تلفات جاده‌ای در جهان را داراست که از مهم ترین دلایل آن می‌توان به عوامل انسانی از جمله سرعت زیاد، بی‌احتیاطی رانندگان و بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی (فرهنگ رانندگی) و عوامل فنی و محیطی از جمله خودروهای فرسوده، پایین بودن سطح ایمنی خودروها، کاستی ها در کنترل کیفی خودروهای موجود و کیفیت پایین و غیر استاندارد بودن جاده‌ها اشاره کرد.

تصادف

فاجعه معلولیت شهروندان در تصادفات رانندگی

بی شک مرگ 18 هزار نفر از ایرانیان در طی یکسال یک تراژدی تمام عیار است اما در آمارهای رسمی معمولا توجهی به شمار بالای قربانیان خاموش تصادفات رانندگی نمی شود. معلولیت و مجروحیت روزانه 900 نفر در حوادث جاده ای ضرر و زیان اجتماعی و اقتصادی بسیار هنگفتی را به دنبال دارد که باید بیشتر به آن توجه شود. چنین رقمی به معنای جراحت و معلولیت 328 هزار نفر در طول یکسال است و براساس برخی آمارها در حدود نیمی از این تعداد (حدود 150 هزار نفر) دچار معلولیت دائمی می شود و برای مدت ها با عوارض ناشی از تصادف دست و پنجه نرم می کنند. این در حالیست که براساس ارزیابی های گذشته (براساس قیمت های دو سال قبل) زیان اقتصادی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان می شود که مسلما این رقم در شرایط فعلی به بیش از دوبرابر افزایش یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Thirteen
    Thirteen | ۲۵ بهمن ۱۳۹۷

    فرهنگ پایین از سواد پایین، سواد پایین بهترین راه حل حکومت برای حکمرانی
    #اقتصاد

  • meysamgharib
    meysamgharib | ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

    اولين عامل خودروهاي بدون ايمني هست كه مردم مجبوراً سوار بشن. دومين عامل جاده هاست كه كسي به فكر رفع مشكل نقاط بحراني جاده ها نيست. ماشين خوب رانندگي خوب روهم با خودش مياره. مطمئن باشين.

  • iambhmn
    iambhmn | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    اینهمه کشته و زخمی و معلول و خانواده داغدار فدای سر شاغلبودن چند هزار تا کارگر مشغول تو صنعت عقب مونده خودرو سازی

    ببندید در این ایرانخودرو و سایپای لعنتیی رو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی