ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: آمریکا می‌خواهد ما اینستاگرامی زندگی کنیم

رییس مرکز ملی فضای مجازی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی تاکید کرد که در دوران بعد از دوران صنعتی حضور داریم و فضای مجازی در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ملت‌ها تاثیرگذار ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

رییس مرکز ملی فضای مجازی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی تاکید کرد که در دوران بعد از دوران صنعتی حضور داریم و فضای مجازی در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ملت‌ها تاثیرگذار شده است. «ابوالحسن فیروزآبادی» باور دارد که آمریکا با استفاده از فضای مجازی و کنترل روی آن، قصد توسعه اقتصاد دیجیتالی و حکمرانی خود در بین ملت سایر کشورها را دارد.

فیروز آبادی فضای مجازی را فضایی برآمده از ارتباطات و شکل‌های جدید ارتباط دانست و تاکید کرد که امروزه این نوع ارتباط مختص انسان‌ها نیست و ارتباطات بین اشیا نیز در آن وجود دارد: «اکوسیستم جدیدی که در این فضا به وجود آمده یک دوره جدید را تاسیس کرده و الان از دوره صنعتی گذشته‌ایم.»

اینستاگرام

رییس مرکز ملی فضای مجازی معتقد است که پلتفرم‌ها در حال حاضر برای ما هنجارسازی می‌کنند و هنجاره تبدیل به ارزش می‌شوند و این موارد برای ما تعیین و تکلیف می‌کنند. البته نباید با این پدیده مخالفت کرد اما باید آن را مطالعه کرد و درست به سمت آن پیش رفت. او می‌گوید که ما ناخواسته به خواسته‌های کشورهای غربی تن داده‌ایم و در حال از دست دادن هویت خود هستیم:

«آنها می‌خواهند اینستاگرامی زندگی کنیم و عکس آلبوم‌های شخصی خود را منتشر کنیم و ما هم داریم این کارها را می‌کنیم. آنها می‌خواهند سیستم آموزشی ما را تصاحب کنند و ما هم به آنها این اجازه را می‌دهیم.»

او مهم‌ترین رکن فضای مجازی را تکنولوژی و رکن اجتماعی معرفی کرد و اذعان داشت که سایر فناوری‌ها هم نیز در خدمت فضای مجازی هستند: «این فناوری‌های تبدیل به اقتصاد و صنعت می‌شوند و در حکومت هم مداخله خواهند داشت. امروزه اقتصادهای جدیدی مثل پلتفرم اکونومی و گیگ اکونومی شکل گرفته که این اسامی نوعی از شکل حکومت را القا می‌کنند.»

فیروزآبادی باور دارد شکل اجتماعی شبکه‌ای بر تمام شئون اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و حقوقی و سایر مواردی که در زندگی اجتماعی انسان مهم است تاثیر خواهد گذاشت:

«حکمرانی به نوعی وجه اجتماعی شده حکومت است. به شخصه معتقدم تکنولوژی‌هایی که امروزه درباره انها بحث می‌شوند تکنولوژی‌های اجتماعی هستند و باید گفت که هیچ‌وقت تکنولوژی در تاریخ به این حد به مسائل اجتماعی نزدیک نبوده است. حتی باید گفت که اقتصاد پلتفرمی که شبکه محور است در نهایت یک اقتصاد اجتماعی است.»

اینستاگرام

به گفته فیروزآبادی ما در دوران صنعتی با دولت سخت مواجه بودیم اما در این دوره با قدرت شبکه‌ای مواجه شده‌ایم و تا به امروز تحت فشار تعامل شبکه‌های انسانی هستیم. او باور دارد که در آینده مسیر عوض خواهد شد و تحت فشار تعامل شبکه‌های انسان-شی خواهیم شد:

«اگر به سمت نظام‌های هوشمند حرکت کنیم با پدیده‌های هوشمندی مواجه خواهیم شد که در حکومت مداخله خواهند کرد و شکل ویژه‌ای از حکمرانی را برای ما نشان می‌دهند.»

فیروزآبادی باور دارد که چند پدیده در فضای مجازی وجود دارد که بایستی به عنوان متغیرهای اصلی به آن توجه کنیم و .سرعت تحولات امروزی را دوره‌ای پنج ساله‌می‌داند: «از موارد دیگری که در این دوره پساصنعتی مطرح است، اینست که هنوز مساله هویت در فضای مجازی حل نشده و تمام اتصالات و ارتباطات در یک گمنامی صورت می‌گیرد.»

فیروز آبادی معتقد است که فضای مجازی قرار بود شفافیت سازی کند ولی حالا نوعی کدری در امر شفافیت هم در آن به وجود آمده است. او حکمرانی فضای مجازی مبتنی بر اینترنت دانست و این حکمرانی را در اختیار یک شرکت آمریکایی معرفی کرد.

افزایش فالوور اینستاگرام

از نظر فیروزآبادی فضای مجازی، این فضا دائما در حال توسعه یافتگی است. مشکلات امروزی با شبکه نخبگان حل می‌شود و نه با استفاده از تک نخبگان. امکان ندارد در دنیای یکپارچه شده فضای مجازی که بدون مرز است، بتوان نقش بازیگران بین‌المللی را فراموش کرد و باور نکرد که آنها به دنبال اعمال حاکمیت خود در این فضا هستند:

«حکمرانی فضای مجازی باید در نظام چند ذی‌نفعی باشد اما آمریکایی‌ها به این موضوع تمکین نکردند و تنها اجازه دادند که نمایندگانی از این مجمع مشورتی می‌توانند به آیکان مشورت دهند.

امروزه هر ۵ شرکت بزرگ دنیا آمریکایی هستند و تمامی آنها به دنبال توسعه اقتصاد دیجیتال هستند و می‌خواهند مردم کشورها را وارد بستر مجازی خودشان کنند. این نوعی تلقی دیکتاتوری را به دنبال خواهد داشت و در حقیقت این غلبه کاپیتالیزم هست روی نخبگان کشورها.»

به گفته فیروزآبادی حوزه اجتماعی شکل خاص خود را پیدا کرده، مواردی مثل امید و سرمایه و عدالت اجتماعی در نظام شبکه‌ای در معرض تحولات قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Ali_dahaghin
    Ali_dahaghin | ۱۹ بهمن ۱۳۹۷

    آقا امجی و هورسا رو امتحان کنید، جایگزین‌های اینستاگرامن، خیلی هم خوبن

  • mohammadrd
    mohammadrd | ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

    کل حرفش اینه که اونا بدون اینکه اجبار کنن شیوه های زندگی و نشونتون میدن اما ما با اجبار یه شیوه زندگی رو بهتون تحمیل میکنیم تازه بدبختتون هم میکنیم ولی ما خوبیم

  • rezamo
    rezamo | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    خوب یه فرد جید میبینم که باز ادعای اسلامش شد فردا پولارو ور میداره میبره کانادا

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    اره توهم چار روز دم تکون بده واسه بالا سری هات و چفیه جر بده و مهر بزن به پیشونی که ۵ سال دیگه با یه هدیه درشت بری کانادا
    مردک بی سواد بی خاصیت

  • H.b
    H.b | ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

    فعلا آقا زاده ها دارن اینستاگرامی زندگی میکنند
    باقی مردم هم شما واسشون زندگی نذاشتین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی