ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمند آمریکایی پروژه دستکاری ژنتیکی نوزادان را تکرار می‌کند

چندی پیش محققان چینی از تولد نخستین نوزادانی خبر دادند که با دستکاری ژنتیکی اصلاحاتی روی ژن آنها اعمال شده است. پس از انتشار خبر مربوط به ویرایش ژنتیکی دو نوزاد توسط پژوهشگران چینی، مراجع مختلف آن را محکوم ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۰

چندی پیش محققان چینی از تولد نخستین نوزادانی خبر دادند که با دستکاری ژنتیکی اصلاحاتی روی ژن آنها اعمال شده است. پس از انتشار خبر مربوط به ویرایش ژنتیکی دو نوزاد توسط پژوهشگران چینی، مراجع مختلف آن را محکوم کرده و حتی از احتمال مجازات مرگ برای سرپرست آن پروژه سخن گفتند. حال یک دانشمند آمریکایی قصد دارد پروژه دستکاری ژنتیکی نوزادان را تکرار کند.

دستکاری ژنتیکی

دکتر Dietrich Egli زیست شناس متخصص سلول رشدی دانشگاه کلمبیا قصد دارد از تکنولوژی دستکاری ژنتیکی CRISPR برای اصلاح جنین استفاده کند اما وی مدعی شده این پروژه کاملاً تحقیقاتی بوده و به تولد انسان ترا ریخته دیگری منجر نخواهد شد.

آذر ماه امسال متخصصان دانشگاه علوم و فناوری «شنژن» آزمایشاتی را برای جایگزین کردن ژن CCR5 صورت داده اند که ویروس HIV هنگام آلوده کردن بدن انسان از آن استفاده می کند. بدین منظور از روش پیشرفته CRISPR/Cas9 استفاده شده که طی آن بخشی از DNA جدا شده و با توالی دیگری جایگزین می شود.

هدف محققان از ویرایش ژن های این دو نوزاد به نام های «لولو» و «نانا» ایمن سازی آنها در برابر HIV عنوان شده است. خوشبختانه این نوزادان کاملا سالم به دنیا آمده اند و نشانه ای از بیماری خاصی در آنها مشاهده نشده است.

با این وجود پروژه مذکور اعتراض بسیاری از کارشناسان را بر انگیخت و مدتی بعد شایعاتی مبنی بر فرار و متواری شدن  سرپرست این تحقیقات Jiankui He منتشر شد اما پس مدتی مشخص گشت که او در آپارتمانی متلعق به دولت، حبس خانگی شده و اجازه ندارد از خانه‌‌اش خارج شود.

تغییر ژن در جانداران و تولید موجوداتی این چنینی، آنچنان امر مرسومی به شمار نمی‌رود و هنوز احتمال تعیین مجازات مرگ برای محقق چینی وجود دارد اما این مسئله جلوی این دکتر آمریکایی نگرفته و او قصد دارد این پروژه را که توسط وی خرابکاری ژنوم نامیده شده را تکرار نماید.

با این وجود محقق یاد شده عنوان کرده که تنها یک روز بعد از انجام پروژه دستکاری ژنتیکی و ثبت نتیجه جنین‌ها را نابود خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    بدبخت چینی رو که چهار میخ کشیدن
    برای چینی ها آخ و پیف بود

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    هميشه يك عده دانشمند در حال يافتن راه هاي تازه براي نجات بشريت اند...

    هميشه هم يك عده مسيحي يا مسلمان يا محافظه كار دلواپس مانعشون هستن....

مطالب پیشنهادی