ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دژاوو چیست
علمی

مردی که برای ۸ سال یک روز را تجربه می کند؛ دژاوو چیست ؟

در فیلمی به نام «روز گراندهاگ» کاراکتر بیل موری یک روز مشخص را بارها و بارها تجربه می کند و احساسی را پشت سر می گذارد که برای خیلی از اطرافیانش ناشناخته است. حالا ظاهرا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

در فیلمی به نام «روز گراندهاگ» کاراکتر بیل موری یک روز مشخص را بارها و بارها تجربه می کند و احساسی را پشت سر می گذارد که برای خیلی از اطرافیانش ناشناخته است. حالا ظاهرا اتفاق وحشتناکی مشابه به همین برای مردی بریتانیایی رخ داده است. پدیده ای که از آن صحبت میکنیم دژاوو نام دارد و در ادامه قصد داریم به شما توضیح دهیم که دژاوو چیست .

اگر فردایی در کار نباشد چه می شود؟

در نسخه سال ۲۰۱۴ از نشریه گزارشات موردی پزشکی، به ماجرای فردی اشاره شده که دچار نوعی ناراحتی مزمن گردید؛ مردی که ظاهرا به صورت مدام دچار دژاوو می شده و خاطراتی تکراری را در ذهنش مرور می کرده به پزشکان مراجعه نموده تا دریابد که چرا چنین شرایطی برایش رخ داده و اساسا دژاوو چیست ؟ در سال ۲۰۱۰ که پزشکان این مرد را ویزیت کرده بودند وی مدت سه سالی می شد که به این شرایط دچار شده بود و گلایه داشت که همه چیز را برای مدت سه سال هم دیده و هم تجربه کرده و در واقع همه چیز برایش تکراری بود. به گفته آن مرد در ابتدای امر تمامی این تجربیات تنها برای چند دقیقه ادامه داشتند اما به تدریج بازه زمانی شان طولانی تر شد و مثلا او تمام آنچه در طول یک روز برایش رخ می داد را قبلا تجربه کرده بود.

او درکی از اینکه دژاوو چیست نداشت و در توصیف احوالاتش به پزشکان در مورد مسافرت به مکانی گفت که به باورش قبلا در آنجا حضور داشته و نوعی احساسات دلهره آور را به خاطر گرفتار شدن در یک دور باطل تجربه می کرد. او که نمی دانست خاطرات انسان تماما صحت ندارند عاقبت تصمیم می گیرد که تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی و مطالعه روزنامه و مجله را کنار بگذارد چراکه احساس می کرده کلیه اطلاعات ارائه شده توسط این رسانه ها برایش تکراری هستند.

علت دژاوو چیست

دژاوو چیست

دانشمندان می دانند که وجود برخی شرایط عصبی خاص نظیر زوال عقل و صرع می تواند باعث بروز نوعی احساس تکراری دژاوو شود اما مردی که در این خبر به آن اشاره شده از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار داشت و صرفا نوعی دلهره شدید را تجربه می کرد. وسواس وی که از دلهره اش ریشه می گرفت و باعث شده بود که مرتبا از بیم آلودگی دستانش را بشوید و روزانه دو تا سه مرتبه استحمام کند از نظر پزشکان اصلی ترین عامل بروز دژاوو پایدار در وی بود. در صورتی که این گزارش صحت داشته باشد آنگاه با نخستین مورد دژاوو مزمن روبرو هستیم که به خاطر دلهره رخ داده.

متاسفانه از آنجایی که در این گزارش اشاره ای به نام این فرد نشده اطلاعاتی در مورد درمان یا عدم درمان وی در اختیار نداریم.

در پاسخ به این سوال که دژاوو چیست باید بگوییم که همان حس تجربه کردن موقعیت و شرایط حال در گذشته است؛ به بیان دیگر چنانچه احساس کردید پیشتر در موقعیت فعلی تان بوده اید و آن را تجربه کرده اید دچار دژاوو شده اید.

به طور کلی سه دلیل عمده برای دژاوو وجود دارد که در ادامه به صورت خلاصه برایتان توضیح می دهیم. اما برای دریافت جزئیات بیشتر در این باره توصیه می کنم مطلبی که پیشتر درهمین رابطه در دیجیاتو منتشر شد را مطالعه نمایید.

۱- حضور قبلی در مکان مشابه

برخی دانشمندان باور دارند که وقتی فرد به مکانی قدم می گذارد که پیشتر مشابه به آن را دیده دچار دژاوو می شود. برای مثال ممکن است وقتی وارد لابی هتلی می شوید و چیدمان مبلمان آن شما را به یاد مبلمان منزل کودکی تان بیاندازد احساس کنید که قبلا در آن هتل بوده اید.

۲- زیاد سفر کردن

افرادی که زیاد سفر می کنند و حافظه تصویری خوبی دارند معمولا بیشتر از بقیه دژاوو را تجربه میکنند.

۳- وجود مشکلات مغزی

همانطور که در بالا اشاره شد افرادی که صرع یا زوال عقل هستند غالبا بیشتر از بقیه این شرایط را تجربه میکنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی