ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رییس کمیته صلح فضایی
تکنولوژی

رییس سازمان فضایی کشور: ایران رییس کمیته صلح فضایی شد

رییس سازمان فضایی کشور با اعلام اینکه همکاری با کشورهای بین‌المللی یک امر ضروری است خبر داد که ایران توانسته با کمک وزارت خارجه و برگزاری جلسات مختلف ریاست کمیته فضایی CUPOUS (کمیته سازمان ملل ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۵

رییس سازمان فضایی کشور با اعلام اینکه همکاری با کشورهای بین‌المللی یک امر ضروری است خبر داد که ایران توانسته با کمک وزارت خارجه و برگزاری جلسات مختلف ریاست کمیته فضایی CUPOUS (کمیته سازمان ملل در امور استفاده از صلح آمیز از فضا) را برعهده بگیرد. «مرتضی براری» در مراسم ویژه روز فناوری فضایی  ضمن بیان این خبر تاکید کرد که متخصصین ایرانی توانسته‌اند علی رغم محدودیت‌‌ها به این موضوع دست بیابند و همین متخصصان توانسته‌اند چرخه کامل فضایی کشور را بومی سازی کنند.

براری از همکاری سازمان و پژوهشگاه فضایی با ۱۳ دانشگاه کشور می‌گوید و تاکید دارد که این سازمان آمادگی همکاری با تمامی بازیگران حوزه فضایی کشور را دارد. به گفته براری ایران رتبه اول منطقه و رتبه ۱۱ جهانی صنایع فضایی را از آن خود کرده است و نسبت به سال گذشته سه پله رشد داشته است:

«مهم‌ترین سرمایه ما نیروی انسانی متخصص و ارزشمند است. امروزه ما ماهواره، ماهواره‌بر، دستگاه پردازش داده‌ای ماهوا‌ره‌ای، ایستگاه کنترل ماهواره و ایستگاه دریافت ماهواره‌ای را بومی سازی کرده‌ایم. با وزارت علوم نیز جلساتی گذاشته‌ایم و کاری کردیم که بتوانیم همکاری نزدیک و بهتری با دانشگاه‌ها داشته باشیم و آنها را به سمت حوزه‌های جدید فناوری هدایت کنیم.»

رییس کمیته صلح فضایی

او با اشاره به ۵ ایستگاه فضایی حاکم در کشور تاکید دارد که آنها علاقمند حضور بخش خصوصی در صنایع فضایی هستند و فراهم ساخت ماهواره توسط بخش خصوصی را به زودی استارت خواهند زد. براری حوزه اپراتوری را نیز یکی دیگر از حوزه‌های مهم صنعت فضایی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که اپراتورها نسبت به این رقیب جدید و سرسخت علاقه نشان دهند:

«یکی از ارکان مهم، حوزه اپراتوری است که با تصویب و ابلاغ پروانه اپراتوری ماهواره های مخابراتی، رایزنی فعالین بخش های مختلف جهت شکل گیری اپراتور ماهواره ای و تدوین پروانه های جدید در حوزه های اپراتوری و ایستگاه های دریافت ماهواره ای تلاش خواهیم کرد، تصدی گری دولت را در زمینه فناوری هوی فضایی به حداقل برسانیم»

بیش از ۹۲ درصد حوزه‌های ICT کشورآزادسازی شده تا بتوانند وارد بخش خصوصی شوند و صنعت فضایی هم جزو همین سازمان‌هاست. براری دو چالش اصلی حوزه خودشان را نبود مشتری پروپاقرص در عرصه فضایی و وابستگی صد در صدی برنامه فضایی به بودجه دولت می‌داند و باور دارد که آنها سعی کرده‌اند با رشد و توسعه کسب‌وکار بر این چالش‌ها غلبه کنند:

«صنعت اطلاعات مکانی در سال ۲۰۱۷ به تنهایی ۲۹۹ میلیارد دلار ارزش داشته و و اقتصاد فضایی یک رشد ۶.۵ برابری نسبت به سایر اقتصادها را تجربه کرده است. همه این عوامل نشان می‌دهد که این صنعت در دنیا به اهمیت ویژه‌ای رسیده و به همین دلیل هم وار رایزنی‌هایی شدیم تا همکاری‌های دو جانبه و سه جانبه‌ای را با کشورهای بین‌المللی داشته باشیم.»

رییس کمیته صلح فضایی

عمر فعالیت‌های فضایی در کشور ما به پیش از انقلاب بازمی‌گردد؛ زمانی که ناسا بعد از بازدید شاه رژیم سابق از این سازمان، در ماهدشت یک ایستگاه فضایی ساخت و فعالیت‌هایی در این زمینه در آن شروع شد. بعد از انقلاب از دهه هفتاد این فعالیت‌ها از سر گرفته شد و بعد از یک دهه تحقیق وارد فاز عملیاتی شد. سال ۸۴ بود که ماهواره سینا با کمک روسیه پرتاب شد و پس از آن «مصباح» که مورد تایید کارشناسان ایتالیایی قرار گرفته بود ولی بنا به دلایلی روسیه از پرتاب آن اجتناب کرد.

ایران در طی سال‌های بعد (۸۷ و ۸۸ شمسی) کاوشگر دو و سه به فضا پرتاب کرد و پس از آن هم توانستیم در سال ۱۳۹۲ میمون‌ را به فضا پرتاب کرده و آن را سالم به زمین برگرداند. یک سال پس از آن بود که «فجر» در سال ۹۳ به عنوان یک ماهواره ملی پرتاب شد و پس از آن فعالیت‌های فضایی ادامه یافت تا چندی پیش که یک پرتاب ناموفق صورت گرفت و قرار است به زودی ماهواره دیگری با نام دوستی در طی روزهای آینده پرتاب شود.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • _armyn
    _armyn | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    ???

  • Titan007
    Titan007 | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    باید رییس سازمان مبارزه با مواد مخدر رو بکنن رییس سازمان فضایی کشور..بالاخره هر چی باشه خودش فضانورده

    • mortezaniksard
      mortezaniksard | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

      مسوولین ما نزده نیل آرمسترانگن،وای به حال روزی که بزنن...

مطالب پیشنهادی