ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تکنولوژی سلول های بنیادی درمان دیابت نوع ۱ را ممکن می‌کند

دانشمندان چندین سال است به دنبال درمان قطعی دیابت هستند اما تا به حال موفق نشده‌اند که دارویی برای درمان انواع دیابت پیدا کنند. حال تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیای سان‌فرانسیسکو (UCSF)  قدم بلندی برای درمان دیابت بدون دارو ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

دانشمندان چندین سال است به دنبال درمان قطعی دیابت هستند اما تا به حال موفق نشده‌اند که دارویی برای درمان انواع دیابت پیدا کنند. حال تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیای سان‌فرانسیسکو (UCSF)  قدم بلندی برای درمان دیابت بدون دارو پیدا کنند. این تیم مدعی شده که با این روش، می‌توان سلول‌های بنیادی بیمار به سلول‌هایی با قابلیت تولید انسولین یا جزایر لانگرهانس تبدیل کنند و درمان دیابت نوع ۱ را امکان پذیر نمایند.

درمان دیابت نوع ۱

شاید مهمترین عامل دیابت نوع ۱ نبود سلول‌های کاملی است که می‌توانند انسولین تولید نمایند. محققان با تکنولوژی جدید موفق شده اند به حقیقت فرآیند تشکیل سلول‌های بتای سالم در لوزالمعده پی ببرند. به سلول‌های بتای سالم درون لوزالمعده جزایر لانگرهانس نیز گفته می‌شود و این سلول ها در واقع وظیفه تولید انسولین را بر عهده دارند.

این محققان موفق شده‌اند سلول‌های دیگر موجود در لوزالمعده را به جزایر لانگرهانس تقسیم کنند. بدین شکل روند تولید انسولین به حالت عادی بازگشته و لوزالمعده می‌تواند وظیفه تنظیم میزان قند خون را با سلول‌های بهبود یافته‌اش، به درستی انجام دهد. به گفته‌ی دانشمندان، این روش موجب می‌شود که سلول‌های آلفا و دلتا نیز رشد موثرتری داشته باشند.

درمان دیابت نوع ۱

البته این تکنیک تا به حال تنها روی موش‌ها آزمایش شده و تاثیرات مثبتی بر درمان دیابت آنها گذاشته است. تنها چند روز بعد از پیوند سلولهای لوزالمعده به موش ها تولید انسولین و تکثیر سلولی در بدن آنها آغاز شده است.

هم اکنون روش‌های زیادی برای درمان نظیر پیوند لوزالعمده یا قرص انسولین امتحان شده اما تمامی آنها نیازمند دارو یا اهدا کننده بوده است. روش جدید می تواند تاثیرات شگرفی بر نحوه‌ی زندگی بیماران قندی بگذارد و درمان دیابت نوع ۱ را امکان پذیر کند.

درمان دیابت نوع ۱

اگر می خواهید اطلاعات کاملتری راجع به عوارض دیابت و روش‌های گوناگون پیشگیری از دیابت پی ببرید می‌توانید به راهنمای کلی دیجیاتو درباره بیماری قند مراجعه کنید تا تمامی پرسش هایتان را پاسخ گویید.

 

تماشا کنید: بیل گیتس و تلاش برای درمان بیماری آلزایمر

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی