ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

سرمایه‌گذاری سداد در فینوتک؛ آغازی برای گسترش بانکداری باز در ایران

«سید علی بدیعی»، مدیرعامل فینوتک از سرمایه‌گذاری شرکت داده ورزی سداد در فینوتک می‌گوید. بدیعی در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که توافقات بین شرکت داده ورزی سداد و شرکت ارتباط فردا (مالک فینوتک) نهایی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

«سید علی بدیعی»، مدیرعامل فینوتک از سرمایه‌گذاری شرکت داده ورزی سداد در فینوتک می‌گوید. بدیعی در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که توافقات بین شرکت داده ورزی سداد و شرکت ارتباط فردا (مالک فینوتک) نهایی شده و از نظر عملیاتی، تا پیش از پایان سال جاری، پیاده‌سازی نهایی انجام خواهد شد:

«سرمایه‌گذاری از طرف شرکت داده ورزی سداد روی فینوتک انجام شده و این مشارکت قطعی است. در این همکاری تمام APIهای سداد، وارد بستر فینوتک و تجاری‌سازی می‌شود. در حال حاضر نمی‌توانیم مبلغ این سرمایه‌گذاری را اعلام کنیم.»

او همچنین خبر می‌دهد که ارتباط نزدیک شرکت داده ورزی سداد با بانک ملی ایران، مانع از همکاری پلتفرم فینوتک با سایر بانک‌ها نمی‌شود:

«اساسا با APIهای یک بانک نمی‌توان به مزایای واقعی بانکداری باز دست پیدا کرد. ارزش بخش عمده‌ای از سرویس‌های بانکی در تجمیع‌شان متبلور می‌شود، کما اینکه بسیاری از فینتک‌ها تا پیش از فینوتک مجبور می‌شدند جهت راه‌اندازی برخی از سرویس‌ها با تمام بانک‌ها جهت دریافت سرویس‌ها وارد مذاکرات طاقت فرسا شوند.»

بدیعی همچنین در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه با توجه به این سرمایه‌گذاری می‌توان نتیجه گرفت که بانک‌های کشور، بانکداری باز را پذیرفته‌اند، می‌گوید:

«در مذاکراتی که با بانک‌ها داریم به وضوح می‌بینیم که کانسپت بانکداری باز توسط بسیاری از بانک‌های کشورمان پذیرفته شده است. این علاقه به حدی است که خود بانک‌ها در بسیاری موارد برای استفاده از این خدمات ابراز تمایل می‌کنند. اتفاقی که امروز افتاده بزرگ‌تر از مشارکت فینوتک و سداد است. به نظر می‌رسد به نوعی اصل مفهوم بانکداری باز با چنین مشارکت‌هایی تایید می‌شود. این اتفاق بزرگی است و امیدواریم در آینده نه‌چندان دور شاهد اثبات مالی این موضوع نیز باشیم.»

مدیرعامل فینوتک همچنین اشاره می‌کند که فینوتک هم‌اکنون درآمدزایی دارد و با بزرگ‌تر شدن این پلتفرم، بانک‌های همکار فینوتک نیز این درآمدزایی را حس خواهند کرد. وی عقیده دارد که این اتفاقی است که در آینده‌ای نزدیک رخ خواهد داد.

بدیعی همچنین در خصوص مزیت فینوتک برای مشتریان نهایی و کسب‌وکارها که با استفاده از APIهای این پلتفرم به بانک‌ها متصل می‌شوند، می‌گوید:

«در حال حاضر بانک‌های زیادی از فینوتک استفاده می‌کنند. سرویس‌هایی که داریم به صورت استاندارد از بانک‌ها گرفته می‌شود و در اختیار مشتریانی قرار می‌گیرد که عمدتاً کسب‌وکارها هستند. در واقع این کسب‌وکارها APIهای بانکی را دریافت و از آنها در سیستم خودشان استفاده می‌کنند. به این شکل عملاً می‌توان گفت بانک را در سرویس خودشان خواهند داشت. مشتریان حقیقی نیز زمانی از این خدمات استفاده می‌کنند که کسب‌وکارها، سرویسی را پیاده‌سازی کنند که مشتری بتواند از آن بهره بگیرد. در این حالت، سرویس‌های سه طرفه این امکان را به وجود می‌آورد که فرد حقیقی دسترسی را به کسب‌وکار بدهد و تعامل سه طرفه‌ای بین بانک، کسب‌وکار و فرد حقیقی شکل بگیرد.»

لازم به اشاره است که فینوتک بر خلاف رویه معمول در بانک‌ها، از مشتری خود درآمدزایی می‌کند و این درآمد را با بانک‌ها تسهیم می‌کند؛ رویه‌ای که در جهان مرسوم بوده اما سیستم بانکداری کشور به دلایلی موفق به کسب درآمد از سرویس‌های خود نشده است. فینوتک که اکنون دو سال و نیم از آغاز به کارش سپری می‌شود، اکنون ۶۲ عدد API باز بانکی و غیر بانکی (سرویس‌های بورسی و مرتبط با بازار سرمایه) و غیر مالی (سرویس‌های دولت الکترونیک و شهرداری) را هم به مرور به پلتفرم خود اضافه کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی