ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و [تماشا کنید]

ب ام و یکی از خودروسازان پیشتاز جهان به شمار می رود. این کمپانی آلمانی همواره سعی کرده لذت رانندگی را با آخرین تکنولوژی ها ترکیب کرده و محصولاتی پیشرفته راهی خیابان ها کند. دستیار ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

ب ام و یکی از خودروسازان پیشتاز جهان به شمار می رود. این کمپانی آلمانی همواره سعی کرده لذت رانندگی را با آخرین تکنولوژی ها ترکیب کرده و محصولاتی پیشرفته راهی خیابان ها کند.

دستیار پارک (Parking Assistant) یکی از امکانات جالب و کاربردی ساخته های ب ام و  در چند سال گذشته بوده که با تکیه بر آن پارک خودرو در شرایط مختلف تسهیل می شود. نسخه های اولیه از این سیستم فقط کنترل فرمان را در اختیار می گرفتند و راننده باید با گاز دادن و ترمز گرفتن به موقع خودرو را دقیق تر پارک می کرد.

05-bmw-7-series-top-6-technologies-parking-assistant

اما در سال های اخیر با شتاب گرفتن تکنولوژی، سیستم های کمکی پارک ب ام و بهبود پیدا کرده و پیشرفته تر از قبل شده است. سیستم پارک فعال با امکان کنترل فاصله (Active Park Distance Control) اکنون قادر است فاصله خودرو با موانع مختلف را از طریق سنسورهای اولتراسونیک نصب شده روی سپر تشخیص داده و در صورت نیاز با درگیر کردن ترمزها از وقوع برخوردهای ناخواسته جلوگیری کند.

با معرفی نسل جدید مدل هایی مثل X5 ،X7 و سری 3، ب ام و توانایی های دستیار پارک خود را یک پله دیگر ارتقا داده و آن را به قابلیتی به نام "دستیار دنده عقب" (Reversing Assistant) مجهز کرده است. در نوشتار حاضر قصد داریم به معرفی این قابلیت پرداخته و مکانیسم آن را شرح دهیم. چنانچه این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.

سناریوها

دستیار دنده عقب همانگونه که از نامش نیز مشخص است، برای کمک به رانندگان هنگام حرکت با دنده عقب طراحی شده؛ برای مثال فرض کنید با خودروی خود وارد یک مسیر بسیار باریک شده اید. این مسیر به قدری باریک است که نه تنها امکان دور زدن وجود ندارد، بلکه حرکت با دنده عقب در آن ماهرترین رانندگان را با چالش مواجه کرده و کوچک ترین خطا می تواند باعث صدمه به اتومبیل شود. در چنین شرایطی است که دستیار دنده عقب ب ام و توانایی های خود را به رخ خواهد کشید.

how-the-bmw-reversing-assistant-works_1

به غیر از این شرایط، باواریایی ها خروج از پارکینگ های کوچک و تنگ و خیابان های یک طرفه را نیز جزو کاربردهای دستیار دنده عقب خود عنوان کرده اند.

دستیار دنده عقب فرشته نجات راننده

در هر یک از سناریوهای ذکر شده در بالا، دستیار دنده عقب ب ام و به کمک راننده شتافته و او را از مخمصه نجات می دهد. خودروساز آلمانی قابلیت جدید خود را ابزاری برای تسهیل "حرکت خودکار با دنده عقب در محیط های باریک یا شرایطی که راننده دید مناسبی نسبت به اطراف ندارد" تعریف می کند.

دستیار دنده عقب باواریایی ها به گونه ای طراحی شده که همواره حرکات فرمان را زیر نظر گرفته و تغییرات 50 متر آخر تا لحظه توقف را در حافظه خود ذخیره می کند. البته این ذخیره سازی در زمان هایی که سرعت خودرو پایین تر از 36 کیلومتر در ساعت باشد، انجام می شود.

how-the-bmw-reversing-assistant-works_8

زمانی که راننده بخواهد از جایی که اتومبیل خود را متوقف کرده خارج شود، کافی است با فشردن یک دکمه دستیار دنده عقب را فراخوانده و با قرار دادن گیربکس در وضعیت دنده عقب، وظیفه خروج از آن مکان را به سیستم پیشرفته ب ام و بسپارد. در این حالت، دستیار دنده عقب 50 متر ذخیره شده را عینا و دقیقا به همان شکلی که وارد آنجا شده با دنده عقب حرکت خواهد کرد. تنها نقش راننده در این بین کنترل گاز و ترمز خواهد بود. به منظور حفظ ایمنی دستیار دنده عقب حداکثر سرعت خودرو را در 9 کیلومتر در ساعت محدود می کند.

how-the-bmw-reversing-assistant-works_5

به گفته ب ام و، کامپیوتر خودرو مسیر حرکت 50 متر پایانی را برای مدت های طولانی ذخیره می کند، اما مشخص نیست که بازه زمانی موجود دقیقا چقدر است.

مزایا و معایب

مسلما اضافه شدن دستیار دنده عقب به جمع سیستم های کمکی راننده که معمولا در محصولات ب ام و دیده می شوند، اتفاق بسیار خوبی است. وجود چنین سیستمی بر روی یک خودرو، ضمن تسهیل  ورود و خروج به پارکینگ های شلوغ شهری، از بروز برخوردها و تصادفات هر چند خفیف جلوگیری کرده و نقشی مثبت در سالم ماندن بدنه اتومبیل ایفا می کند.

اما همانطور که اشاره شد، دستیار دنده عقب اطلاعات خود را از حرکات فرمان که کنترل آن در اختیار راننده است، دریافت می کند. حال تصور کنید فردی در 50 متر پایانی، با برخورد یا ساییدن اطراف خودروی خود به یک ستون یا سایر خودروها نهایتا موفق به پارک شده باشد. در این حالت استفاده از دستیار دنده عقب نتیجه ای جز بدتر شدن شرایط نخواهد داشت.

به نظر می رسد با افزودن سنسورهای بیشتر و کنترل خودکار پدال های گاز و ترمز، توانمندی های دستیار دنده عقب ب ام و ارتقا یافته و استفاده از آن راحت تر و قابل اعتمادتر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی