ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ماجرای «مافیای CS: GO در ایران» چیست؟

امسال مرحله مقدماتی مسابقات بزرگ WESG در اکثر رشته ها به صورت آنلاین برگزار شد. اما با توجه به مشکلات پینگ و سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی کشور ایران در رشته PES، شرکت Ali Esports ...

مهران خاتمی
نوشته شده توسط مهران خاتمی | ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

امسال مرحله مقدماتی مسابقات بزرگ WESG در اکثر رشته ها به صورت آنلاین برگزار شد. اما با توجه به مشکلات پینگ و سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی کشور ایران در رشته PES، شرکت Ali Esports یک جایگاه برای اعزام مستقیم به مسابقات در اختیار بازیکنان ایران قرار داد.

این طور شد که انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک کشور بر آن شد که مسابقاتی در این راستا در شهر آفتاب برگزار کرده و بازیکن اعزامی را از این طریق مشخص کند. همچنین تصمیم گرفته شد که در کنار این مسابقات، یک تورنمنت کانتر هم به عنوان برنامه جانبی (Side-event) برگزار شود تا مسابقات بیننده های بیشتری جذب کند و شور و هیجان مسابقات بیشتر شود.

اما همه مشکلات از همین جا و نه در مسابقات PES، بلکه در مسابقات کانتر شروع می شود.

پیش زمینه

برنامه اصلی برگزاری این ساید ایونت با آنچه که واقعا اتفاق افتاد تفاوت دارد. از آنجایی که تورنمنت رشته کانتر فقط یک مسابقه جانبی بود، برنامه ریزی به این صورت بود که 8 تیم به صورت مستقیم به مسابقات دعوت شوند. مسئولیت برگزاری مسابقات هم با بهروز اسکندری بود. اسکندری یکی از برگزارکنندگان اصلی مسابقات رشته CS: GO در کشور است و سابقه همکاری چند ساله با انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک دارد.

اسکندری با این موضوع مخالفت می کند و تصمیم می گیرد که مسابقاتی انتخابی به صورت آنلاین برگزار کند. طبق صحبت هایی که با مسئولین انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک داشتیم مشخص شد که علی رغم اینکه به بهروز اسکندری گفته شد وقت و بودجه کافی برای چنین برنامه ای در دسترس نیست او پذیرفت که مسابقات آنلاین را با مسئولیت خود و بدون دریافت پول برگزار کند و معتقد بود که این کار برای بازیکنان بهتر است و فرصتی عادلانه برای رقابت در اختیار همه می گذارد.

انجمن با این تصمیم موافقت می کند و به این ترتیب ثبت نام عمومی برای مسابقات شروع می شود و تیم های مختلف از سراسر کشور برای شرکت در مسابقات حاضر می شوند. در نهایت 21 تیم برای شرکت در مسابقات انتخابی ثبت نام کردند. یکی از تیم های ثبت نام کرده در این مسابقات تیم iNFiNiTY بود. iNFiNiTY یکی از قدیمی ترین مجموعه های مرتبط با گیمینگ در کشور است و گیم نت های متعددی در شهرهای مختلف دارد. اعضای این تیم از شهرهای شمال کشور بودند.

اول خط

در پانزدهم دی ماه، تاریخ و ساعت بازی های اول مسابقات انتخابی در کانال csgoblackrocks که متعلق به بهروز اسکندری است منتشر شد. تیم اینفینیتی در دو بازی اول خود از سد تیم های QomBax و Play5 عبور کرد. پیش از شروع شدن بازی سوم آنها اعضای تیم Play5 از بازیکنان تیم اینفینیتی و به شکل خاص یک بازیکن شکایت کردند و از هد ادمین مسابقات یعنی بهروز اسکندری خواستند که این بازیکن را بیشتر تحت نظر بگیرد.

اسکندری همان روز با مسئول تیم اینفینیتی یعنی سید مصطفی هاشمی تماس گرفت اما به دلیل تاخیر در پاسخ و عدم اطمینان بازیکنانی که از این تیم شکایت کرده اند نتیجه ای از این مکالمه حاصل نشد. تیم اینفینیتی در روز دوم مسابقات در برابر تیم MTC قرار گرفت. برنامه روز دوم مسابقات در همان روز مسابقات در کانال تلگرام csgoblackrocks قرار داده شد ولی اعضای تیم اینفینیتی که در ساعت 12:30 بازی داشتند، ظاهرا به دلیل مشکل اینترنت نتوانستند خود را سر وقت به سرور برسانند و به این دلیل یک باخت برای تیم اینفینیتی ثبت و این تیم به براکت پایین فرستاده شد.

این تصمیم باعث اعتراض و نارضایتی تیم اینفینیتی نسبت به برنامه ریزی مسابقات شد و ادعا بر این بود که اطلاع رسانی در زمان مناسب انجام نشده و در این مسئله تیم اینفینیتی تقصیری ندارد. با این حال برنامه مسابقات از روز قبل در کانال مذکور قرار داده شده بود و در تلگرام اثری از ویرایش این پست پس از ارسال دیده نمی شود.

از طرف دیگر طبق گفته های ادمین مسابقات، بعد از اینکه شرایط اینترنتی نامناسب تیم اینفینیتی را دید تصمیم گرفت نیم ساعت به آنها زمان بدهد ولی مشکل تیم اینفینیتی در این مدت زمان حل نشد و ادمین ناچار به اعطای پیروزی به تیم حریف بود.

پس از این اتفاق تیم اینفینیتی در براکت پایین در برابر تیم TempoStorm قرار گرفت. در این مسابقه بهروز اسکندری شخصا در سرور بازی حاضر شد و نظارت بازی را بر عهده گرفت. پس از پایان بازی اسکندری اعلام کرد که تیم اینفینیتی به دلیل اینکه یکی از بازیکنان تیم با نام مستعار dany به دلیل استفاده از نرم افزار تقلب (چیت) و اکانت جدید استفاده کرده از دور مسابقات حذف خواهند شد.

اعتراض های متعدد تیم ایفینیتی

بعد از حذف تیم اینفینیتی مدیر و مسئول این تیم یعنی مصطفی هاشمی نسبت به تصمیم بهروز اسکندری اعتراض کرد و این کار را تهمتی بزرگ و ضایع کردن حق تیمی که می توانست نتیجه بسیار بهتری بگیرد دانست. هاشمی در ابتدا از طریق پیام های شخصی با اسکندری تلاش کرد مسئله را حل و فصل کند ولی ظاهرا مکالمه آنها به نتیجه نرسید و سرپرست تیم اینفینیتی تصمیم گرفت مسئله را با مسئولین انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک در میان بگذارد.

مسئله همینطور بزرگ تر و بزرگ تر شد و از درگیری های لفظی جزئی به جایی رسیدیم که مقالاتی در این مورد در سایت های مرتبط با ورزش های الکترونیکی منتشر و عبارت «مافیای CS:GO ایران» برای مدتی به کلیدواژه اصلی در میان جامعه کانتربازها تبدیل شد.

اعتراض اصلی تیم اینفینیتی این بود که تصمیم گیری ادمین مسابقه پایه و اساس منطقی نداشت. در هر کدام از مسابقات تیم ها موظف هستند با استفاده از نرم افزارهای کپچر صفحه مثل Bandicam یا fraps بازی خود را ضبط کرده یا در خود بازی با استفاده از دستور record از بازی خود دمو ضبط کنند و در صورت نیاز برای بررسی، این ویدیوها را به ادمین مسابقات ارسال کنند. ولی در این مسئله بهروز اسکندری هیچ گونه مدرکی از تیم اینفینیتی نخواسته.

از طرف دیگر طی صحبت هایی که با مصطفی هاشمی داشتیم مشخص شد که بازیکن مورد بحث یعنی دانیال با نیک‌نیم dany، اکانت (یا اکانت های) سابق خود را به بازیکنان دیگر فروخته، امری که در دنیای کانتربازهای ایرانی آنقدر عجیب نیست. مشخصا این کار توسط شرکت Valve و زیرمجموعه آن، Steam ممنوع شده و در سطوح رقابتی بالا با این تخطی با جدیت برخورد خواهد شد ولی در صحنه رقابتی کانتر ایران این مسئله آنقدر جدی گرفته نمی شود و بازیکنان تازه وارد حاضرند برای دریافت اکانت هایی با سابقه زمانی بالا، مدال ها و اچیومنت های مختلف پول پرداخت کنند.

مصطفی هاشمی همچنین افزود که dany در تمامی اکانت های خود از کلاینت FACEIT استفاده می کرده. FACEIT یک کلاینت جانبی برای بازی CS: GO است که با یک آنتی چیت مجزا و رده بندی ها و سطح بندی های جداگانه با جوایز مختلف سعی می کند محیطی با رقابت بالاتر برای بازیکنان ایجاد کند.

علاوه بر این، اگر تیمی بخواهد مسابقات خود را در گیم نت بازی کند، یک نفر توسط برگزارکننده یا خود گیم نت انتخاب می شود که وظیفه نظارت روی بازیکنان و کسب اطمینان از تقلب آنها را به عهده دارد. سرپرست تیم اینفینیتی، مصطفی هاشمی می گوید که در طول مدت این بازی یکی از مسئولان گیم نت که یکی از ادمین های مسابقات هم بود در اتاق و در کنار دیگر بازیکنان حاضر بوده و قبل از تصمیم نهایی بهروز اسکندری چندین بار به او گفته بود که بازیکنان تیم اینفینیتی از چیت استفاده نکرده بودند.

بعد از صحبتی که با مصطفی هاشمی داشتیم مشخص شد که متاسفانه ویدیوی مربوط به دوربین مداربسته از زمان مسابقه پاک شده ولی یک کلیپ ضبط شده از ادمینی که در زمان مسابقه در کنار بازیکنان حاضر بود در اختیار ما قرار داد. در این ویدیو که در میانه های بازی در مقابل TempoStorm ضبط شده، ادمین در کنار بازیکنان حاضر است و آنها را معرفی می کند.

هاشمی علاوه بر اینها از نحوه اطلاع رسانی و انتشار موضوع توسط اسکندری اعتراض کرد و گفت این قضاوت نادرست علاوه بر صدمه زدن به بازیکنان و روحیه آنها روی نام مجموعه اینفینیتی و فعالیت آنها هم تاثیری به شدت منفی می گذارد. او در این باره افزود: «من و بهروز اسکندری پیش از این مسابقات هم روابط دوستانه ای با هم داشتیم و من با شرکت در این مسابقات به او و دیگر مسئولان برگزاری تعهد اخلاقی دادم که کوچک ترین خطایی از تیم من سر نزند. این قضاوت نادرست به تعهد و فعالیت من و مجموعه اینفینیتی به عنوان حامیان ورزش های الکترونیکی شدیدا صدمه می زند.»

اما بزرگ ترین و جنجال برانگیز ترین انتقاد هاشمی فعالیت دوگانه اسکندری به عنوان برگزار کننده و مسئول تیم بود. تیم Immortals یکی از تیم های فعال در بازی CS:GO، متعلق به بهروز اسکندری است. این برند از مدتی قبل یک تیم دیگر را هم به مجموعه خود اضافه کرده که به عنوان تیم دوم یا تیم آکادمی Immortals فعالیت می کند و این تیمی نیست جز رقیب تیم اینفینیتی یعنی TempoStorm.

البته این ادعا صرفا در حد یک حدس و گمان است و مصطفی هاشمی غیر از توضیح شرایط مسابقات که نشان دهنده احتمال وقوع چنین مسئله ای است، مدرک دیگر برای اثبات این ادعا نداشتند. ولی مصطفی هاشمی در ادامه بحث خود درباره گذشته اسکندری و برخی از اشتباهات او طی چند سال اخیر صحبت کرده بود. هاشمی گفت یکی از بزرگترین مسائل اخیر در صحنه رقابتی CS:GO ایران بن شدن تعداد زیادی از بازیکنان ایرانی در کلاینت FACEIT به دلیل دستکاری نتایج و تقلب بوده و دلیل اصلی این اتفاق و صاحب لیگ اسکندری بوده.

باز کردن و بررسی ماجرای پیش آمده در FACEIT خود نیازمند یک پست دیگر است. به صورت خلاصه هاب یا لیگ ایجاد شده در FACEIT یک لیگ و پروژه شخصی بوده و اتفاقات مربوطه بعد از اینکه اعضای لیگ به حد نصاب نرسیده افتاده است. البته خود بهروز اسکندری هم منکر اشتباهات خود نیست. اما این ماجرا کاملا مجزا از مسابقات برگزار شده توسط بهروز اسکندری است و صرفا نشان می دهد که اسکندری از اشتباه مبرا نیست و باید در موقعیت دفاع و توضیح قرار بگیرد.

پاسخ و دفاعیه

بعد از اعتراضات مسئولین مجموعه اینفینیتی، اسکندری در یک کانال تلگرام جداگانه نسبت به شفاف سازی مسائل پیش آمده اقدام کرد و با وبسایت دیجیاتو نیز گفتگو کرد. در این مصاحبه ها و مطالب کانال تلگرامی، اسکندری توضیح داد که هدفش از آغاز تورنمنت فقط ایجاد یک فرصت برای تیم های کشور و پیشرفت صحنه رقابتی کانتر ایران بوده است و خصومت شخصی با تیم خاصی ندارد.

اسکندری (نفر دوم از سمت راست) به همراه تیم ادمین در مسابقات شهر آفتاب

او در ادامه توضیح داد که قضاوت نهایی درباره اینکه بازیکنی از چیت استفاده می کند یا خیر به عهده هد ادمین مسابقات است: «من به عنوان هد ادمین مسابقات یک تیم ادمین برای خودم دارم و برای این ادمین ها حیطه وظایف مشخصی تعیین کرده ام. حذف کردن یک تیم یا تشخیص تخطی بازیکنان در این حیطه قرار نمی گیرد و ادمین ها فقط موظف هستند حدس و گمان های خود را به هد ادمین مسابقات منتقل کنند. از طرف دیگر من به عنوان کسی که طی چند سال اخیر بیشتر از 15 دوره مسابقات مختلف برگزار کرده و بیش از 15000 ساعت CS:GO بازی کرده ام تجربه بیشتری نسبت به تیم ادمین دارم و قضاوت نهایی باید با خود من باشد.»

او همچنین درباره اعتراضات تیم اینفینیتی نسبت به عدم بررسی مدارک ارائه داده شده گفت: «ویدیوهای ضبط شده با Bandicam و یا دموی بازی ها صرفا ابزاری جانبی هستند که ادمین می تواند از آنها برای قضاوت بهتر کمک بگیرد. از طرف دیگر در حال حاضر بسیاری از چیت های مختلف وجود دارد که پیدا کردن آنها با استفاده از بندیکم ممکن نیست. با توجه به رابطه من و تیم Immortals با تیم TempoStorm تصمیم شخصی من در طول برگزاری مسابقات این بود که در مسابقات تمپو استورم به عنوان ادمین حاضر نباشم و نظارت و کنترل بازی های این تیم را به عهده دیگر ادمین ها بگذارم. ولی با توجه به اعتراضات مطرح شده از بازی های قبل شرایط ایجاب می کرد که خودم نظاره گر بازی میان تمپو استورم و اینفینیتی باشم.»

اسکندری ادامه می‌دهد: «البته در این بازی هم بعد از مشاهده چند راند اول سرور بازی را ترک کردم و فقط وقتی برگشتم که دو نفر از ادمین ها به من اطلاع دادند که dany مشکوک به استفاده از چیت است. وقتی به سرور بازی برگشتم بعد از مشاهده چند راند دیگر از بازی به جرئت می توانم بگویم بازی و عملکرد dany را فقط از چند نفر از بهترین بازیکنان ایران از جمله امیر x1ron دیده بودم و این اصلا با سابقه dany به عنوان بازیکن و عملکردهای اخیر او همخوانی نداشت. بازی عجیب او در کنار اکانت جدید و اعتراضات قبلی باعث شد که تصمیم بگیرم تیم اینفینیتی را حذف کنم و دلیلم برای نخواستن بندیکم این بود که خودم در سرور بازی حضور داشتم و چیزهایی که باید را دیدم. بنابراین به بررسی دوباره و بازبینی دمو نیاز نداشتم.»

اسکندری درباره رابطه خود با با تیم تمپو استورم گفت: «تیم تمپو استورم بعد از حذف شدن تیم اینفینیتی در برابر تیم Play5 قرار گرفت و با حضور خودم به عنوان ادمین مسابقه بازی را با نتیجه 16-14 واگذار کرد و از دور مسابقات حذف شد. اگر من تصمیم داشتم به تیم تمپو استورم کمک کنم که به مرحله بعدی تورنمنت صعود کند در این مسابقه هم به نحوی آنها را برنده بازی می کردم.»

اسکندری همچنین حضور ادمین در اتاق بازیکنان در زمان بازی را رد کرد و گفت ادمین تعیین شده، در آن زمان مسئول نظارت بر بازی دیگری بود. با این حال بررسی بیشتر این قضیه در حالی که تنها مدرک موجود فقط یک کلیپ ضبط شده 40 ثانیه ای از لحظه حضور ادمین در زمان مسابقه است به نظر ناممکن می آید.

پرانتز

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که داشتن اکانت جدید چرا باید تا این حد در قضاوت سالم بودن یک بازیکن مهم باشد. پاسخ این سوال به یک ماه قبل از شروع مسابقات باز می گردد. در تاریخ ۶ نوامبر سال گذشته، بازی CS:GO که قبلا پولی بود رایگان شد. این اتفاق نگرانی های متعددی درباره وضعیت چیترها در بازی ایجاد کرد. چون معمولا یکی از دغدغه ها و موانع بازیکنان ترس از دست دادن آیتم ها و اچیومنت ها و مدال های درون اکانت و پرداخت مبلغ دوباره برای خرید بازی بود.

عکسی که هاشمی برای دیجیاتو فرستاد. بازیکنان تیم مشغول بازی تحت کلاینت FACEIT هستند.

در این موضوع مسئله دیگری که مطرح می شود اکانت FACEIT بازیکن ظاهرا خاطی است. البته داشتن اکانت FACEIT ثابت نمی کند که شما از چیت استفاده نمی کنید و روزانه تعداد بسیار زیادی بازیکن متقلب توسط آنتی چیت این سایت شناسایی شده و به بن لیست سایت اضافه می شوند از طرف دیگر اکانت dany در سایت FACEIT هم مانند اکانت استیم او در ماه گذشته ثبت شده و لول و ELO پایینی دارد. بنابراین تا زمانی که تعدادی از این بازی ها از نظر سطح توانمندی بازیکنان بررسی و با سطح مسابقات کشور مقایسه نشوند نمی توان نظری قطعی صادر کرد.

اما از طرف دیگر برخی ادعاهای اسکندری جای شک و بررسی دارند. با اینکه تصمیم اسکندری مبنی بر حضور در سرور و بررسی بازی به نظر تصمیمی درست و منطقی می آید ولی نمی توان انکار کرد که حضور در مسابقات هم به عنوان برگزار کننده و هم بازیکنی که سابقه همکاری با دو تیم شرکت کننده را دارد فضا را برای اعتراض و بدگمانی باز می کند.

نظر مسئولین انجمن

بعد از صحبت با هر دو سوی برگزارکننده و تیم متهم به تقلب، با محمد یعقوبی، رئیس انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیک تماس گرفتیم و نظر او را جویا شدیم. یعقوبی در ابتدا ضمن تاکید روی اینکه مسابقات کانتر شهر آفتاب صرفا یک ساید ایونت برای مسابقات انتخابی WESG در رشته PES بود و قرار نبود مسابقه بسیار مهمی باشد از عملکرد اسکندری که منجر به ایجاد مشکلات متعدد در صحنه رقابتی شد شکایت کرد و گفت به عقیده من تصمیم گیری اسکندری در این مورد کمی آماتور بود.

یعقوبی در توضیح این مورد گفت: «آبروی افراد از هر چیزی مهم تر است. ادمین مسابقات در هیچ حالتی حق معرفی آیدی شخص متخلف و اظهار کردن نوع تخلف را ندارند. من از آقای اسکندری خواستم که پست را حذف یا با لحن ملایم تری اطلاع رسانی را در کانال خود انجام دهند. حتی به بهروز پیشنهاد دادم که در کانال خود بنویسد با توجه به بروز برخی شائبه ها تیم اینفینیتی از دور مسابقات حذف شد. این کاری بسیار عقلانی تر بود از این جهت که نه از شخص خاصی نام برده شده، نه نوع تخلف مشخص شده. فقط به عنوان داور به این نتیجه گیری رسیده و به این صورت کسی حق اعتراض به حکم داور نخواهد داشت.»

یعقوبی درباره مشکل پیش آمده اضافه کرد: «درباره قضاوت آقای اسکندری نسبت به حذف کردن تیم اینفینیتی ما مستنداتی از دو طرف مسئله دریافت کرده ایم. در ابتدا با توجه به سطح و مقیاس مسابقات امیدوار بودیم که نیازی به مداخله و جهت گیری انجمن نباشد، ولی با جدی شدن موضوع بر آن شدیم که مسئله را به صورت کاملا جدی پیگیری کنیم و با رضا بابایی (دبیر انجمن و داور بین المللی ورزش های الکترونیکی) در حال بررسی موضوع هستیم.»

محمد یعقوبی در پایان اعلام کرد که انجمن بازی ها و ورزش های الکترونیکی به هیچ وجه انحصاری در تنوع و تعداد برگزار کنندگان مسابقات در هیچ رشته ای را ندارد و فضای رقابتی برای کسانی که توانایی برگزاری مسابقات را دارند باز است.

اما رضا بابایی نسبت به عملکرد بهروز اسکندری رویکرد مثبت تری داشتند. بابایی در ابتدا از نحوه برنامه ریزی و اطلاع رسانی بهروز اسکندری درباره زمان برگزاری بازی ها دفاع کرد و گلایه های تیم اینفینیتی درباره تغییر ناگهانی زمان بازی ها را نادرست دانست.

تصویری از پست زمان بندی بازی ها در کانال تلگرام اسکندری

بابایی درباره مسئله مهم تر که قضاوت اسکندری در مورد dany بود گفت: «توضیحات آقای اسکندری در مورد نحوه تصمیم گیری و قضاوتش در مورد بازیکن ظاهرا خاطی را گوش دادم. به نظرم با توجه با تجربه آقای اسکندری و استدلال های او درباره سبک بازی به نظرم معقول و شروط کافی برای قضاوت بود. همچنین نباید فراموش کرد که ویدیوهای ضبط شده و مرور آنها صرفا یک فاکتور کمکی مشابه VAR در فوتبال است و برای قضاوت نهایی ضروری نیست.»


بابایی درباره مسئله اکانت جدید dany گفت: «طبیعتا داشتن اکانت جدید به منزله اثبات چیتر بودن یک بازیکن نیست. ولی در مسابقات معتبر حضور بازیکنان با اکانت جدید خصوصا با توجه به مجانی شدن بازی کاملا خلاف عرف است. اما وقتی این مسئله را در کنار ادله ذکر شده توسط آقای اسکندری درباره شناخت قبلی از بازیکن و نحوه بازی کردن او (اعم از شیوه تیر زدن، آگاهی فضایی و تاثیرگذاری در راندهای حساس) در این مسابقات می گذارم نمی توانم انگشت اتهام را به سمت آقای اسکندری بگیرم و حتی خودم هم ممکن بود چنین قضاوتی داشته باشم.»

از طرف دیگر بابایی صحبت های اسکندری درباره رابطه اش با تیم تمپو استورم را تکرار و تایید کرد و در ادامه گفت: «انجمن تمام تلاش و توجه خود را به مسابقات استانی PES و از طرف دیگر رابطه با حامیان و همکارها برای برگزاری مرحله نهایی معطوف کرده و برنامه این بود که برای ساید ایونت کانتر 8 تیم به صورت مستقیم به مسابقات دعوت شوند. این تصمیم اسکندری بود که یک دوره مسابقات انتخابی به صورت آنلاین برگزار کند. این مسئله این ظن را ایجاد می کند که آقای اسکندری که در آغاز برای دعوت کردن تیم ها به مسابقات اختیار تام داشت چرا تصمیم به برگزاری مسابقات انتخابی گرفت و چرا باید عمدا باعث برد یا باخت تیم های دیگری شود.»

با این حال بابایی از واکنش های اسکندری به حواشی پیش آمده انتقاد کرد و گفت: «درگیری های لفظی پیش آمده و کل این اتفاق چیزی است که در مسابقات معتبر یا اصلا اتفاق نمی افتند یا بسیار کمرنگ هستند و واکنش های شدید فقط مشکلات را بدتر می کنند. اما در نهایت کانال تلگرام بهروز اسکندری جزو کانال های رسمی انجمن نیست. طبیعتا اگر با این کانال همکاری داشتیم موضع گیری درباره این مسئله هم تغییر می کرد و در گذشته هم سابقه قطع رابطه با کانال های فعال هم داشته ایم. ولی کنترل اطلاعات و محتوای کانال یک شخص حقیقی توسط ما نه از نظر قانونی ممکن است نه از نظر اخلاقی.»

همچنین بابایی درباره رابطه اسکندری با تیم های فعال در صحنه رقابتی گفت: «قبلا به آقای اسکندری تذکر داده بودیم که در نهایت باید میان بازیکن یا برگزار کننده بودن یکی را انتخاب کند، چرا که در غیر این صورت مشکلات از این دست همیشه وجود خواهند داشت.»

حرف آخر

با بررسی مشکلات پیش آمده و مستندات قابل دسترسی که شامل یک دموی ضبط شده از بازی (که ظاهرا ناقص است و بعد از چند راند قطع می شد)، چند پیام تلگرامی و یک ویدیوی کوتاه است شکل گرفتن یک نظر قطعی و معقول درباره موقعیت پیش آمده تقریبا غیر ممکن است و تا حدودی به قضاوت شخصی مربوط می شود. مسائل مختلف دیگری (از جمله طرز بازی بازیکن مورد نظر در FACEIT، فعالیت او با اکانت های گذشته و سابقه بازی او و موشکافی مسئله تیم تمپو استورم) تکه هایی اساسی از این پازل هستند که در سایه مشکلاتی نظیر روایت های یک طرفه و بحث و جدال های مختلف قرار گرفته اند.

در شرایط کنونی، پیشرفت ورزش های الکترونیکی کشور شدیدا به بازخورد مثبت بینندگان و جذب تعداد بیشتری از آنها وابسته است. اتفاقات از این دست جدا از بازیکنان، بینندگان بازی را هم نسبت به صحنه رقابتی بی اعتماد و بی علاقه می کند. مسئولین و فعالان صحنه رقابتی در رشته های مختلف برای جلوگیری از پیش آمدن چنین مشکلاتی باید شفافیت بیشتر و عملکرد حرفه ای تری داشته باشند. ثبت و آپلود مستندات به صورت عمومی برای مخاطبان و دنبال کنندگان باعث می شود که شک و شبهه نسبت به شیوه برگزاری مسابقات کمتر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۷ بهمن ۱۳۹۷

    اینا خیلی باحال هستند. یادمه تا ۲۰ سالگی خیلی بازی کامپیوتری میکردم. ولی دیگه کار شد بازیمون

  • I'mSully
    I'mSully | ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

    عدله نه، ادله

مطالب پیشنهادی