ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گرمایش زمین رنگ اقیانوس ها را سبز خواهد کرد

همواره با ذکر کلمه اقیانوس، رنگ آبی جلوی چشمانمان پدیدار می‌شود اما در واقع اقیانوس بی کران در خود سایه‌ های مختلفی از رنگ‌ های آبی و سبز دارد. حال محققان تخمین می‌زنند که روند ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰

همواره با ذکر کلمه اقیانوس، رنگ آبی جلوی چشمانمان پدیدار می‌شود اما در واقع اقیانوس بی کران در خود سایه‌ های مختلفی از رنگ‌ های آبی و سبز دارد. حال محققان تخمین می‌زنند که روند گرمایش زمین موجب می‌شود اقیانوس‌ ها تا پایان قرن ۲۱ به رنگ سبز درآیند.

البته تغییر رنگ اقیانوس توسط چشم غیر مسلح قابل مشاهده نخواهد بود اما می‌تواند هشدار مهمی درباره‌ی دگرگونی‌ های حاصل از گرمایش زمین باشد.

چرا اقیانوس آبی است؟

زمانی که پرتو‌ های خورشید بر زمین می‌تابد، بیشتر آن توسط مولکول‌ های آب جذب می‌شود اما طیف آبی جذب نشده و بازتاب آن موجب می‌شود که ما اقیانوس را به رنگ آبی ببینیم.

رنگ سبز فعلی موجود در اقیانوس نیز به علت فیتو پلانکتون‌ ها یا زندگی گیاهیی شناور بر سطح دریاست که با چشم غیرمسلح قادر به دیدن آن نیستیم. فیتو پلانکتون‌ ها در واقع اساس زنجیره غذای آبزیان محسوب می‌شوند که تقریباً تمامی موجودات دریایی از آن تغذیه می‌کنند.

گرمایش زمین

چرا گرمایش زمین اقیانوس را سبز می‌کند؟

گرمایش جهانی موجب می‌شود که نوع فیتوپلانکتون‌ های موجود در سطح دریا تغییر کنند و به همین دلیل رنگ اقیانوس نیز به همین ترتیب تغییر خواهد کرد.

محققان برای سنجش میزان سبز شدن اقیانوس، سعی کردند این پدیده را در مدلی کوچک شبیه سازی کنند. این شبیه سازی سه هفته به طول انجامید و تمامی زوایای آن توسط کامپیوتر‌ های بسیاری بررسی شد.

در پایان مشخص شد که گرمایش جهانی تا سال ۲۱۰۰، ۳۰ تا ۶۰ درصد رنگ اقیانوس ها را تغییر خواهند داد و دریا های آبی به رنگ سبز در می‌آیند.

با اینکه چشم غیر مسلح نمی تواند این تغییر رنگ را مشاهده کند اما سنسور‌ های نوری ماهواره‌ ها قادر خواهند بود میزان این تغییر رنگ را تشخیص دهند.

 

تماشا کنید: به بهانه روز جهانی اقیانوس‌ ها، مروری بر تلخ ترین حقایق در مورد زمین

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی