ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی یک هاچ بک داغ و اسپرت توسط دیجیاتو؛ مینی کوپر S در خیابان های تهران

تقریبا یک سال از معرفی محصولات مینی توسط شرکت پرشیا خودرو به عنوان متولی اصلی شرکت بی ام و در ایران می گذرد. از آن جا که مینی یکی از شرکت های زیر مجموعه بی ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

تقریبا یک سال از معرفی محصولات مینی توسط شرکت پرشیا خودرو به عنوان متولی اصلی شرکت بی ام و در ایران می گذرد. از آن جا که مینی یکی از شرکت های زیر مجموعه بی ام و به حساب می آید، پرشیا خودرو عرضه محصولات آن را بر عهده گرفته است. خودروهای مینی در ابتدا در منطقه آزاد کیش به نمایش گذاشته شدند و سپس توسط شرکتی مرتبط به پرشیا خودرو عرضه شدند.
پس از مدت به نسبت کوتاهی، پرشیا خودرو در مقر اصلی این شرکت واقع در کیلومتر 6 جاده مخصوص رسما محصولات مینی را برای بازار ایران معرفی کرد.

اما مینی هم یکی از دیگر قربانیان وضعیت بازار خودروهای وارداتی در ایران شد و با بسته شدن ثبت سفارش و عدم ترخیص محصولات وارد شده در گمرکات کشور تنها در تعداد محدودی به بازار راه پیدا کرد.

در هر صورت فرصتی دست داد تا به بررسی یکی از نام های تاریخی صنعت خودروسازی جهان یعنی مینی کوپر بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دومین خودروی مهم قرن بیستم

مینی ماینر، مینی کوپر، موریس، BMC و...نام هایی است که با اسم بردن از این خودروی دوست داشتنی بر زبان می آید. خودرویی که توسط سر الک ایسگونس (Sir Alec Issigonis) طراحی شد تا به محبوب ترین خودروی تاریخ کشور انگلستان تبدیل شود.
از آن جا که آمریکایی ها با فورد T و آلمان ها با فولکس واگن بیتل و ایتالیایی ها با فیات 500 به عنوان خودروی مردمی و ملی خود افتخار می کردند. صنعت خودروسازی بریتانیا هرگز خودرویی با این مشخصات عرضه نکرده بود و حداقل هیچ یک از خودروهایی که پیش از عرضه مینی در بازار انگلستان عرضه شده بودند به موفقیت و محبوبیت مینی نرسیده بودند.

مینی تا سال 1990 میلادی با کمترین تغییرات عرضه شد و پس از آن با مطرح شدن نام بی ام و به عنوان مالک جدید شرکت روور که خود مالک مینی بود، با ارائه طرح های مختلف قصد به توسعه و بازیابی این نام تاریخی در محصولی مدرن و امروزی را کرد و فرانک استفنسون آمریکایی اولین مینی مدرن را به همراه تیم طراحی بی ام و طراحی کرد. او پس از رونمایی از این خودرو گفت

ما می خواستیم خودرو را به گونه ای طراحی کنیم که با قدم گذاشتن به داخل خودرو تنها لغت "این فقط یک مینی می تواند باشد" در ذهن ها نقش ببند.

پس از این تاریخ بی ام و سه نسل از مینی کوپر را در کنار دیگر محصولات جدید با نام مینی عرضه کرده است.

نسل سوم این خودرو در مدل های 3 و 5 درب سقف ثابت (فلزی) و سقف متحرک عرضه می شود و در سال 2018 نیز یک فیس لیفت جدید برای آن عرضه شده است.

در حال حاضر مینی در سایت تولیدی آکسفورد در انگلستان و سایت تولیدی VDL Nedcar بورن در کشور هلند تولید می شود. مینی های قرن 21 ام کاملا متفاوت با آن مینی دهه 60 میلادی هستند.

طول کلی مینی طول مارک 1 به سختی به 2 متر می رسید. اما مینی امروزی در مدل 3 درب طولی معادل 3.8 متر دارد. مدل مورد برسی از نوع 5 درب است و ابعاد آن به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور معادل: 3/982، 1/727، 1/425 و 2/567 میلی متر است. وزن خودرو نیز معادل 1315 کیلوگرم است.

مشخصات فنی مینی کوپر S

مینی از موتورهای یک تا 2 لیتری توربوشارژ شده بنزین سوز و دیزلی بسته به مدل آن نیرو می گیرد.

مینی کوپر S مورد برسی از موتور 2 لیتری بی ام و با کد B48 نیرو می گیرد که توانایی تولید حداکثر قدرت 192 اسب بخار در حداکثر دور 5000 rpm و 280 نیوتن متر گشتاور در حداکثر دور 1250 rpm را دارد. این نیرو توسط جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه خیس به چرخ های جلویی ارسال می شود. این خودرو برای رسیدن به حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 6.8 ثانیه زمان نیاز دارد. نسل سوم مینی بر پایه پلت فرم محور متحرک جلو بی ام و که در سری 2 اکتیو تورر استفاده شده، بنا نهاده شده است.

طراحی ظاهری: جشنواره ای از طرح و رنگ

به واقع بی ام و چگونه می توانست مینی محبوب میلیون ها نفر را باز طراحی کند؟ در صنعت خودروسازی محصولات انگشت شماری همچون مینی وجود دارد. به همین دلیل بی ام و کار بسیار سختی برای باز طراحی مینی داشته است و به همین دلیل منتقدان بسیار زیادی به صف شده اند تا با معرفی هر مدل جدیدی از مینی، سیل انتقادات را روانه بی ام و کنند.

در هر صورت زبان و اصول طراحی مینی در نسل سوم آن ثابت مانده است و تنها بخش های مختلف بدنه برای شرایط بهتر آیرودینامیکی از خطوط گرد و نرم بیشتری بهره می برد. چراغ های جلو سایز بزرگ تری دارند و کاپوت خودرو نیز کشیده تر به نظر می رسد.

جلو پنجره خودرو عریض تر و کشیده تر است. همچنین در دو طرف سپر شاهد به کارگیری چراغ های مه شکن هستیم. از آن جا که خودروی مورد برسی از نوع مینی کوپر S است به همین دلیل از زبان طراحی خشن تری بهره می گیرد که این مسئله به خوبی در بخش پایینی سپر جلو مشاهده می شود. زه دور گلگیر در سرتاسر خودرو کشیده شده است. رنگ دستگیره درب و چراغ راهنمای بغل و همینطور درب باک بنزین با یکدیگر هم رنگ هستند و به نوعی ست شده اند.

سقف مینی کوپر S به همراه ستون ها دارای رنگ متمایز با بدنه هستند. در واقع مینی در رنگ ها و طرح های مختلف قابلیت شخصی سازی بسیار زیادی را به خریدار می دهد و حس کمیک بودن خود را حفظ کرده است. در نمای عقب خودرو حال از چراغ های بزرگ تری استفاده شده است. فرم کلی درب صندوق حفظ شده است اما در بخش پایینی سپر عقب و خروجی اگزوز دوتایی، جلوه اسپرت تری را به این بخش بخشیده است.

با ورود به اتاق با فضای کاملا متفاوتی رو به رو خواهید شد. طرح های دایره ای شکل در ابعاد مختلف و همینطور چیدمان کاملا متفاوت کنسول مرکزی شما را خیره خواهد کرد. تقریبا تمامی اجزا در سر جای خود قرار دارد.

سرعت سنج دایره ای شکل که در کنار آن در یک نیم دایره دور موتور سنج قرار گرفته است و در سمت دیگر نیز نشان گر عمودی بنزین قرار دارد. صفحه نمایش مرکزی کنسول که به صورت استاندارد 6.5 اینچی است و قابلیت انتخاب صفحه بزرگ تر 8.8 اینچی نیز فراهم است در یک قاب بزرگ دایره ای مجهز به چراغ های LED قرار دارد.

در بخش پایینی کنسول مینی کوپر S نیز ادوات مربوط به سیستم تهویه مطبوع، دکمه استارت و مواردی از این دست قرار دارد. همچنین در کنار ترمز دستی مکانیکی خودرو نیز یک پد دایره ای شکل که در تمامی محصولات بی ام و برای کنترل تنظیمات مختلف خودرو به کار می رود قرار داده شده است.

در داخل اتاق مینی کوپر S جزئیات بسیار زیادی به کار رفته است که در این مطلب مجال پرداختن به همه آن ها نیست اما به طور کلی کیفیت اکثر ادوات وضعیت خوبی دارد و تنها در بخش های پایینی داشبورد از پلاستیک نسبتا خشک استفاده شده است.

از آن جا که مدل 5 درب در حدود 15 سانتی متر طول بیشتری به نسبت مدل 3 درب دارد. فضای سرنشینان عقب و همینطور صندوق افزایش یافته است. این فضا تقریبا برای 2 سرنشین با قد متوسط در مسافت های کوتاه مناسب به نظر می رسد و به دلیل این که سقف و ستون شیب خاصی ندارند در بخش سر و شانه های فضا را آشغال نکرده اند. فضای صندوق عقب نیز اندکی بیشتر از 270 لیتر است.

تجربه رانندگی با مینی کوپر S

با قرار گیری در پشت فرمان متوجه ارتفاع پایین صندلی به منظور کاهش مرکز ثقل خواهید شد. طبق تجربه می توان اینطور گفت که صندلی در ارتفاع پایین تری به نسبت خودرویی همچون سیتروئن C3 قرار گرفته است و کاملا نگارنده را به یاد آخرین نسل سری یک بی ام و می اندازد.

فرمان مینی کوپر S واکنش سریعی از خود نشان می دهد و محور جلو آماده تغییر جهت های سریع است. سواری با مینی در ترافیک می تواند یکی از لذت بخش ترین تجربه های رانندگی باشد زیرا عملکرد سریع تمامی بخش ها در کنار ابعاد خودرو امکان تصمیم گیری های لحظه ای را با حداکثر سرعت ممکن به شما می دهد.

جعبه دنده خودرو در حالت عادی "Drive" کمی با تاخیر دنده ها را سنگین می کند تا در بهینه ترین ضریب ممکن قرار گیرد اما این مسئله با قرار دادن آن در حالت اسپرت حل می شود. همچنین برای این جعبه دنده حالتی طراحی شده است که با خلاص کردن کلاچ، به کمتر شدن مصرف سوخت کمک می کند.

از لحاظ هندلینگ و بالانس، مینی همیشه جز بهترین های کلاس خود به شمار می رفته است و بی ام و با توجه به تجربه خود در امر ساخت خودروهای اسپرت راننده محور، عملکرد خوبی در این زمینه به جای گذاشته است. به طور کلی به دلیل دخالت سیستم کنترل کشش در حین خروج از پیچ ها برای جلوگیری از منحرف شدن بخش انتهایی مینی کوپر S وزن فرمان به طور مصنوعی بیشتر می شود به همین دلیل بهترین حالت فرمان همان حالت عادی خواهد بود.

در حالت رانندگی عادی نیز مینی به دلیل ایزوله بودن اتاق، اجازه ورود صدای بیش از حد که عموما در هاچبک های سایز کوچک مرسوم است را نمی دهد و تبدیل به یک هاچبک شهری، لوکس و آرام می شود.

مینی کوپر S

در بازارهای جهانی مینی با رقبای مطرح و قدرتمندی رو به است که هر کدام مزیت های خاص به خود را دارند. بزرگ ترین شرکت های خودروسازی در این کلاس محصولات مشهوری دارند که می توان به فورد فیستا، فولکس واگن پولو، آئودی A1، پژو 208، سیتروئن C3 و...اشاره کرد.

در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار انگلستان در ارزان ترین مدل های موجود که مربوط به نسخه های دنده دستی و موتور 1.2 لیتری است در حدود 15 هزار پوند قیمت گذاری شده است.

در نمونه مورد بررسی یعنی مینی کوپر S که یکی از بالاترین مدل های مینی به شمار می رود، برچسب قیمتی در حدود 21.740 پوند است. در شرایطی که قیمت گذاری اولیه پرشیا خودرو برای مینی در محدوده ای کمتر از 500 میلیون تومان اعلام شده بود، حالا معدود مینی های راه یافته به کشور با قیمتی بین 750 الی 850 میلیون تومان در بازار قیمت خورده اند و از این رو می توان گفت که حالا این سری از خودروهای مینی رکورد دار قیمتی خودروهای هاچ بک در بازار ایران محسوب می شوند.

مطالب مرتبط:

رونمایی رسمی مینی کوپر توسط پرشیا خودرو؛ از 275 تا 475 میلیون تومان

افزایش چند صد میلیونی قیمت مینی توسط پرشیا خودرو اعلام شد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • reza aghaie
    reza aghaie | ۱۷ بهمن ۱۳۹۷

    تو این وض فقط میشه حصرتش رو کشید

    • mortezaniksard
      mortezaniksard | ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

      شما حصرتشو بکش...ما حسرتشو میکشیم.

      • Mohammad. H Jafari
        Mohammad. H Jafari | ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

        :|||||||||||||||||||||||

مطالب پیشنهادی