«شکارچی»؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی کاملاً مستقل روسیه که رقیبی در آمریکا ندارد

«شکارچی»؛ جدیدترین پهپاد تهاجمی کاملاً مستقل روسیه که رقیبی در آمریکا ندارد

در روزهای اخیر تصاویری از یک پرنده جدید روسی که مدرن ترین پهپاد تهاجمی بدون سرنشین این کشور به شمار می آید منتشر شده است. به نظر می رسد این پرنده همان پهپاد تهاجمی سنگین «Okhotnik» به معنای «شکارچی» از کمپانی سوخوی (Sukhoi) باشد که از سال ۲۰۱۱ تاکنون در حال ساخت بوده است. پهپاد «شکارچی» برای نابودی اهداف زمینی و در پشتیبانی از پرنده های دارای سرنشین، نابودسازی سیستم های دفاع هوایی و مراکز فرماندهی دشمن طراحی شده است. اولین تصاویر این پرنده در رسانه ای اجتماعی روسی منتشر شد که یک پرنده بدون کابین خلبان تک موتوره با بال پروازی را نشان می داد.

پهپاد روسی

این پهپاد با اهداف پنهانکاری ساخته شده اما ویژگی های خاص پنهانکاری در آن دیده نمی شود: ظاهراً آنتن های متعددی که به آن وصل شده اند برای آزمایش بوده و موتور آن نیز که بدون حفاظ دیده می شود. در بدنه این پهپاد از مواد کامپوزیتی و لایه پوستی ضد رادار برای کاهش رد راداری بیشتر استفاده شده است. نام رسمی این پهپاد «Udarno-Razvedyvatelnyi Bespilotnyi Kompleks» عنوان شده که به معنای «سیستم بدون سرنشین تهاجمی-شناسایی» است. وزن این پرنده تهاجمی نزدیک به ۲۰ تن بوده که برای درک بزرگی و سنگینی آن باید بدانید که وزن جنگنده های آمریکایی F/A-18E/F Super Horne تنها ۱۶ تن است که شامل کابین خلبان و سیستم های حمایتی از سلامت خلبان نیز می شود.

هواپیمای بدون سرنشین

دولت روسیه در سال ۲۰۱۱ قراردادی را با کمپانی سوخوی منعقد کرد و در آن به ساخت یک هواپیمای نسل ششمی که با دو موتور غیر پیش سوز Klimov RD-33MK یا یک موتور سوخوی Su-57 کار می کند اشاره شده بود. وجود دماغه یک موتوره تصاویر منتشر شده نشان می دهد که در این پرنده پیشرفته جدید روسی از موتور سوخوی استفاده شده است. گفته می شود که نهایت سرعت «شکارچی» به ۶۲۱ مایل بر ساعت (۹۹۳.۶ کیلومتر بر ساعت) می رسد. در جولای ۲۰۱۸، بنگاه خبری دولتی TASS در مصاحبه با یک  کارشناس نظامی چنین گفت: « احتمالا شکارچی برای انجام ماموریت هایی مشابه پهپادهای آمریکایی- نابودی سیستم های دفاع هوایی دشمن، سیستم های ارتباطی، پست های فرماندهی و کنترلی- در شرایطی که استفاده از هواپیماها خطرات قابل توجهی برای خدمه دارد به کار گرفته خواهد شد».

هواپیمای بدون سرنشین

پهپاد شکارچی یک پرنده کاملاً خودکار و مستقل خواهد بود. بدین ترتیب این پرنده می تواند بدون دخالت انسانی پرواز کرده، عملیات های خود را به انجام رسانده و بار دیگر به زمین بنشیند. استفاده از سلاح های تعبیه شده روی این پهپاد به اجازه انسان نیاز دارد و بدین ترتیب انسان در مدار عملیاتی این پهپاد قرار داشته که می تواند شرایط میدان نبرد را تحلیل کرده و در صورت لزوم از انجام حمله و ادامه عملیات جلوگیری نماید. این پهپاد در زمینه سیستم های هوش مصنوعی نظامی که در نهایت وارد جنگنده های نسل ششمی روسیه می شود نیز طلایه دار خواهد بود. هنوز مشخص نیست که این پرنده به پرواز درآمده یا نه اما تصاویر منتشر شده و گزارش های خبری، تنها از تست های زمینی صورت گرفته روی این پهپاد خبر می دهند.

بیشتر بخوانید: ۴ جنگنده نسل ششم قدرتمند و پیشرفته‌ای که تا سال ۲۰۴۰ وارد سرویس خواهند شد

هواپیمای بدون سرنشین

در نوامبر سال گذشته خبرگزاری TASS گزارش داد که مرحله بعدی تست های این پهپاد به مرحله جامپ رسیده است که در آن پرنده از جای خود بلند شده و بلافاصله فرود می آید. بر اساس گزارش های این شبکه خبری دولتی، با انجام موفقیت آمیز تمامی این تست ها، پهپاد شکارچی در بهار ۲۰۱۹ اولین پرواز خود را انجام خواهد داد. ارتش روسیه هنوز به اندازه ایالات متحده از هواپیماهای بدون سرنشین در ناوگان هواپیماهای جنگی خود استفاده نکرده است و به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که دانش و تکنولوژی روس ها در این زمینه از کشورهای رقیب غربی خود عقب تر است.

هواپیمای بدون سرنشین

در طرف دیگر ماجرا، ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین نظامی ایالات متحده عمدتاً در کلاس MQ-9 Reape و پرنده های سبک تر است که از موتورهای توربین دار استفاده می کنند. اولین پهپاد مجهز به موتور توربوفن ایالات متحده برای استفاده وسیع در عملیات های نظامی، هواپیمای بدون سرنشین MQ-25 Stingray است که عمدتاً به عنوان یک تانکر سوخت رسان هوایی با توانایی های چند در زمینه گردآوری اطلاعات عمل خواهد کرد. بدین ترتیب می توان گفت که پهپاد شکارچی هیچ نمونه مشابهی در ایالات متحده ندارد.

هواپیمای بدون سرنشین

بغیر از این تصاویر، هر آنچه که در مورد پهپاد جدید روسیه می دانیم از گزارشات و خبرهای شبکه های دولتی این کشور است که نمی توان به طور کامل به اطلاعات آن ها تکیه کرد. با این وجود به نظر می رسد که این پرنده بدون سرنشین یک پهپاد پنهانکار واقعی است که در منطقه سیبری مورد آزمایش قرار گرفته است. این در حالی است که اولین هواپیمای نسل پنجمی روسیه با نام  Sukhoi Su-57 که اولین پروازش را در سال ۲۰۱۰ انجام داد هنوز به مرحله عملیاتی و خدمت در نیروی هوایی این کشور نرسیده است. ساخت پرنده های بدون سرنشین کاملاً خودکار در تخصص روس ها نیست، به همین دلیل می توان نتیجه گیری کرد که این پهپاد نیز به این زودی ها عملیاتی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: هلی کوپتر «یاغی»؛ پرنده مدرنی که در نهایت جانشین «شاهین سیاه» خواهد شد

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۰ نظر

ورود

  • نیما بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

    خب مشخصه این مهندسی معکوس شده همون RQ170 هست که به دست ایران افتاد. ایران هم در همون سال ۲۰۱۱ اون پهپاد رو به دست آورد. حتما ایرانی ها به روسیه فروختنش

    • علی بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

      به دست یک کشور افتادن به این معنی نیستش اون کشور میتونه بسازه یا ساخته
      مواد ضد رادار کامپیوزیتی همین الان تو خود غرب یک علم خیلی پیشرفته تلقی میشه
      شما به این تبلیغاتی که میگن ساختیم ساختیم ساختیم گوش نکن
      اگه موتور هواپیما میساختیم الان باید مثل نقل و نبات شاهد هواپیما میبودیم. نه اینکه یه هواپیمای شصت ساله رو رنگ کنن بگن اینو ساختیم
      علم یک زنجیره هست. شما اگه بتونی موتور هوپاپیما بسازی یعنی علم ساخت توربین ها رو داری. پس میتونی توربینهای نیروگاه برق بسازی.
      یادتون باشه این همه کوثر کوثر کردن اخرش تونستن یه هواپیمای شصت سال پیشو بسازن. تازه میگن ۱۰۰ درصدشو ساختن. حالا به همینم من خوشبین نیستم.

      • من اسفند ۱۷, ۱۴۰۲

        سلام. البته اینکه ساختن درست است. تازه سه مدل از نمونه آمریکایی را ساختن. اما اینکه مواد ضد رادار علم خیلی پیشرفته است را قبول دارم و نشانه اش اینکه پهپاد ایرانی روی سر ناو هواپیمابر آمریکایی پرواز میکند و طرف نمی‌فهمد. باور کن که کوثر ایرانی با اف ۵ آمریکایی خیلی متفاوت است.

  • حامد بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

    امیدوارم دربرابر ارکیو ۱۷۰ یه چیز خوبی از روس ها گرفته باشیم !

    • علی بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

      عکسای جانور قندهار رو ببینین. مخصوصا نازل خروجی موتور رو. بعد با این شکارچی روسی مقایسه کنین.
      ارکیو اونقدر تکنولوژیش پیچیده هست که حتی روسیه نتونسته نازل خروجی موتور رو داخل بدنه کار بزاره به علت اینکه این طرح بال پرنده هست و نیاز به خروجی سه بعدی داره.
      حتی روسیه نتونسته این قسمتو بسازه بعد تو مملکت میگن ما ارکیو رو ۱۰۰ درصد بومی سازی کردیم بعدم چندتا عروسک ازش نشون میدن

    • ناشناس بهمن ۱۷, ۱۳۹۷

      حتما چیز خوبی گرفتیم ، سلاح برای سرکوب مردم خودمون

  • dariush بهمن ۱۴, ۱۳۹۷

    روسیه حالا حالا ها مونده به صنایع هوایی ایالات متحده آمریکا برسه. [ که نمیرسه _ چون تماع،خائن و غیر مردمیه ]

  • رضا بامداد بهمن ۱۴, ۱۳۹۷

    موتورش انگار با چسب چسپوندن انتهای بدنه ! این چه پنهانکاری هست که موتورش اینجوری لخت نصب شده و هیج سیستم کاهش دمای گاز خروجی هم نداره

  • هادی بهمن ۱۸, ۱۳۹۷

    نظرات رو تو خدا تهه خندس ملت همیشه دارای نظرات گوهربار هستند خخخخخ
    این خبر ها هنوز زوده برا کاربرات فعلا راجع بتمن سوپر من بزار قدرت تحلیل یادشان بده تا سنشون بیشتر شه نظر پخته راجع به تکنولوژی بدهند

  • احمد مرداد ۲۷, ۱۴۰۱

    ما تا افرادی فرهیخته مثل شما داریم از این بهتر شو می‌سازیم فکرهای متفکری که فقط لق لق زبان دارن و خدارا شکر با آی کیو زیر خط فقر