ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معیار انتخاب فروشگاه‌های اینترنتی توزیع‌کننده گوشت به نرخ دولتی نامشخص است

صف‌های طویل دریافت گوشت به قیمت دولتی توسط مردم باعث شده دولت فکری به حال عرضه این گوشت‌ها کند و تصمیم بگیرد که فروش اینترنتی آنها را هم فراهم کند. با این حال زمانی که شرکت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۰

صف‌های طویل دریافت گوشت به قیمت دولتی توسط مردم باعث شده دولت فکری به حال عرضه این گوشت‌ها کند و تصمیم بگیرد که فروش اینترنتی آنها را هم فراهم کند. با این حال زمانی که شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران اعلام کرد مسئولیت این موضوع به دو سایت اینترنتی یخچال و بروزرسان سپرده شده است، شبهاتی درباره چرایی انتخاب این دو سایت و وجود رانت در بین کاربران به وجود آمد. دو فروشگاه اینترنتی یخچال و بروزرسان دو سایت تازه تاسیس هستند و معلوم نیست که بتوانند از پس این ماموریت بر بیایند یا خیر.

«محمدرضا عباسی‌فرد»، از مدیران سایت بروزرسان در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به این سوال که اساساً آیا این فروشگاه تازه‌تاسیس که در شهریورماه آغاز به کار کرده، می‌تواند از لحاظ لجستیکی نیازها را برآورده کند یا خیر، می‌گوید که شاید بروزرسان در امر زمینه تجارت الکترونیک تازه‌کار به نظر بیاید، اما در زمینه لجستیک و توزیع مواد مصرفی روزانه سابقه‌ای ۱۵ ساله و نیروهایی قوی دارد:

«به لطف تجربه‌ در یک شرکت توزیع بزرگ، سال‌هاست در زمینه توزیع اینگونه مواد فعالیت داریم و انبارها و ماشین‌های زیادی هم داریم. بحث فروش اینترنتی گوشت هم که هم‌اکنون مطرح است در حقیقت یک نوع واسطه‌گری است و ما خودمان قرار نیست گوشت را بفروشیم. سایت بروزرسان یک بستر است تا همه شرکت‌ها در آن مشغول به فروش کالاهای پرمصرف خود شوند و در زمینه عرضه گوشت دولتی هم با  پشتیبانی امور دام تهران در تعامل هستیم. ما سفارشات مردم را ثبت می‌‌کنیم و بعد از اعلام آنها، گوشت را از آنجا تحویل گرفته و به دست مردم می‌رسانیم.»

او ضمن ابراز بی‌اطلاعی از جزییات فعالیت سایت یخچال که به عنوان دومین مجموعه توزیع کننده گوشت دولتی حساب انتخاب شده است، می‌گوید که خودشان نزدیک به سه هفته است که مشغول دریافت سفارشات مردم و ارسال آنها هستند و تاکنون به هیچ مشکلی برخورد نکرده‌اند: :«این موضوع از بخش نظرات مردم که در سایت هم گذاشته شده کاملا مشهود است.»

عباسی فرد می‌گوید که طبیعتا حجم سفارشات در این چند هفته بسیار بیشتر شده و از هفته پیش که تلویزیون هم این موضوع را اعلام کرد، باز هم با سفارشات بیشتری روبرو شده‌اند اما آنها زیرساخت‌های فنی لازم را آماده کرده بودند و در حال حاضر هم در تلاش هستند تا نیروی انسانی بخش پشتیبانی و انبار خود را بیشتر کنند.

عباسی‌فرد در پاسخ به این سوال که این مجموعه چگونه به عنوان فروشگاه منتخب، از سوی تصمیم‌گیران انتخاب شده است و آیا فراخوانی و یا مزایده‌ای از سوی دولت اعلام شده یا خیر، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما تاکید دارد که مساله، فروش گوشت نیست و صرفا توزیع آن به سایت آنها محول شده است. یکی از دلایل انتخاب بروزرسان نیز داشتن زیرساخت لجستیکی با خودروهای یخچال‌دار بوده است: «در زمینه عرضه گوشت دولتی، سود چندانی به سایت نمی‌رسد و ما این وظیفه را برای خدمت به مردم و تنظیم بازار قبول کردیم و این به نوعی مسئولیت اجتماعی است.»

او می‌گوید با اینکه مجموعه‌هایی چون اسنپ‌فود و دیجی‌کالا Fresh در زمینه فروش کالاهای تند مصرف FMCG فعالیت خوبی دارند ولی تجربه‌شان در امر توزیع کمتر است و نوع عملکرد بروزرسان هم کاملا متفاوت از این سایت‌هاست. وی همچنین فرضیه وجود رانت را نیز رد می‌کند و می‌گوید:

«بیش از ۴هزار محصول در سایت ما وجود دارد که محصولات آنها را توزیع می‌کنیم. اسم برزورسان در جامعه تجارت الکترونیک تازه است ولی سابقه خوبی در آن وجود دارد. ما یک شرکت کاملاً خصوصی هستیم و با اطمینان می‌گویم که به هیچ ارگان دولتی و حاکمیتی وصل نیستیم.»

همانطور که گفته شد در حال حاضر دو سایت بروزرسان و یخچال وظیفه ارائه گوشت دولتی به مردم را پیدا کرده‌اند و البته هنوز این پرسش بی‌پاسخ باقیست که چگونه و براساس چه فرایندی، این دو سایت برای انجام این ماموریت برگزیده شده‌اند. هرچند، بر اساس آخرین اظهارات مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران، قرار است سایت‌های دیگری مثل مستر قصاب نیز به این توزیع‌کننده‌ها اضافه شوند. با این حال بازهم مشخص نیست که معیار انتخاب سایت‌های جدید دقیقاً چیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Manoochehr Dadashi
    Manoochehr Dadashi | ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

    توزیع گوشت تا درب منزل به عنوان یک محصول فاسد شدنی نیاز به زیرساخت لجستیک سنگینی دارد. همونطور که همه می دونیم گوشت های تنظیم بازاری دارای شرایط خاصی برای خرید هستند. این وب سایت اینترنتی تونسته به موقع امکانات فنی فروش اینترنتی این گوشت ها رو به وجود بیاره و با داشتن لجستیک قوی تونسته این کار رو اجرایی کنه. قطعا اگر توانایی فنی اجرای چنین پروژه بزرگی رو شرکت های دیگه ای هم داشتن، بروز رسان تنها شرکت توضیع کننده گوشت های تنظیم بازاری نبود.

  • مجید
    مجید | ۱۸ بهمن ۱۳۹۷

    باز برید تکرار کنید!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی