ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

برخی اپلیکیشن‌های آیفون بدون آنکه بدانید محتویات صفحه را ضبط می‌کنند [به روز رسانی]

روز چهارشنبه وبسایت تک‌کرانچ در تحقیقاتی که به عمل آورد اعلام کرد اپلیکیشن‌هایی که از ابزار‌های آنالیز شرکتی به نام Glassbox استفاده می‌کنند نه تنها به ضبط اتفاقاتی که در نمایشگرتان می‌افتد می‌پردازند؛ حتی اطلاعات ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۲۵

روز چهارشنبه وبسایت تک‌کرانچ در تحقیقاتی که به عمل آورد اعلام کرد اپلیکیشن‌هایی که از ابزار‌های آنالیز شرکتی به نام Glassbox استفاده می‌کنند نه تنها به ضبط اتفاقاتی که در نمایشگرتان می‌افتد می‌پردازند؛ حتی اطلاعات مهم و محرمانه‌ی زیادی را از فرآیند‌ها به دست می‌آورند.

تک‌کرانچ گزارش کرده که چند اپلیکیشن معروف iOS مثل Hotels.com، اکسپدیا و Abercrombie & Fitch به صورت مخفیانه در حال جمع آوری اطلاعات شخصی از شما هستند و به طور دقیق با استفاده از تکنولوژی Session Replay گلس باکس متوجه می‌شوند که کاربرانشان چه استفاده‌هایی از گوشی‌شان دارند.

تکنولوژی یاد شده به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا مشکلات عمومی که ممکن است کاربران در استفاده از اپلیکیشن به آن برخورد کنند را با ضبط کردن فرآیند‌هایی که در گوشی در جریان است مشاهده کرده و برای حل آن‌ها اقدام نمایند. اما علاوه بر این می‌توانند اطلاعات محرمانه و شخصی افراد را تهدید کرده و به طور کامل آن‌ها را رصد کنند.

مشکل یاد شده برای اولین بار توسط محققی که به عنوان App Analyst به معنای تحلیل گر اپلیکیشن‌ها شناخته می‌شود اعلام شد. او گفته که اسکرین شات‌های دریافت شده توسط Air Canada -که از ابزار تحلیلی Glassbox استفاده می‌کند- رمز عبور برخی از کاربران را هم به وضوح نشان می‌داد.

تک کرانچ با انجام همکاری با App Analyst برخی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که از این ابزار استفاده می‌کردند را نیز مورد مطالعه قرار دادند و نتایج خیلی دلچسب نبود. App Analyst در این باره می‌گوید:

همه‌ی اپلیکیشن‌ها شامل اطلاعات افراد نبودند. اما هیچکدام از اپلیکیشن‌هایی که مورد بررسی قرار دادیم پیش از آن اعلام نکردند که از صفحه نمایش افراد اسکرین شات می‌گیرند و آن را به وبسایت شرکت و حتی خود Glassbox ارسال می‌کنند.

از آنجایی که این داده‌ها عموما به سرور گلس باکس ارسال می‌شوند بعید نیست که همین حالا مجموعه‌ای کامل از رمز عبور افراد و اطلاعات محرمانه‌شان داشته باشند.

[تاریخ انتشار خبر اولیه: 18 بهمن 97]

 

به روز رسانی:

اپل به این موضوع واکنش نشان داده. سخنگوی شرکت با تأکید بر اهمیت حریم شخصی در اکوسیستم اپل اعلام کرده که دستورالعمل های بررسی اپ استور نیاز به درخواست رضایت صریح کاربر اپ ها دارد و باید علائم بصری روشنی در هنگام ضبط، ثبت تاریخچه و مواردی که اقدام به ثبت فعالیت های کاربر می کنند نشان داده شود. اپل اعلام کرده که واکنش فوری به توسعه دهندگانی که تغییرات لازم را در اپلیکیشن های خود اعمال نمی کنند نشان می دهد و به سادگی اپلیکیشن های آنها را از اپ استور حذف می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی