ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

احتمال خاموش شدن ریزماهواره های تاریخ ساز ناسا در فضا برای همیشه

به گزارش ناسا، نخستین ریزماهواره های این سازمان که به سفر بین سیاره ای رفته بودند، اخیراً در خط ارتباطی کاملاً ساکت شده اند و احتمال می رود که برای همیشه خاموش شده باشند. EVE ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

به گزارش ناسا، نخستین ریزماهواره های این سازمان که به سفر بین سیاره ای رفته بودند، اخیراً در خط ارتباطی کاملاً ساکت شده اند و احتمال می رود که برای همیشه خاموش شده باشند.

EVE و WALL-E (که بر اساس شخصیت های انیمیشن وال-ای پیکسار نام گذاری شده اند) اردیبهشت سال گذشته به همراه کاوشگر InSight به مریخ سفر کردند و با ارسال اطلاعات زنده از فرآیند فرود و فعالیت کاوشگر مذکور روی سیاره سرخ، به مأموریت ناسا کمک شایانی نمودند.

ریزماهواره های ناسا پس از انجام نقش خود در پروژه InSight، در مدار خورشید قرار گرفتند و تا مدت ها پس از عمر پیش بینی شده، به ارسال سیگنال پرداختند. اما تقریباً از یک ماه پیش ارتباط EVE و WALL-E با مقر ناسا قطع شده و مهندسان تصور می کنند این قطع ارتباط احتمالاً دائمی خواهد بود.

ریزماهواره

ریزماهواره های ناسا قادر به تنظیم جهت برای برقراری ارتباط و دریافت انرژی نیستند

جالب است بدانید که ریزماهواره های مکعبی مورد بحث مانند ربات های انیمیشن وال-ای، برای حرکت از پیشرانه های گاز سرد استفاده کرده و از این طریق، زاویه مناسب برای برقراری ارتباط یا دریافت انرژی خورشیدی را تنظیم می کنند. در این بین نشتی احتمالی پیشرانه باعث شده این ماهواره ها نتوانند به خوبی جهت خود را تغییر دهد.

از طرفی آنتن ریزماهواره ها برای ارتباط با زمین باید به دقت جهت گیری شود که تخلیه مخزن گاز سرد انجام این کار را غیر ممکن خواهد کرد. علاوه  بر این عدم امکان تنظیم زاویه برای دریافت انرژی خورشید نیز عامل دیگری است که باعث می شود ماهواره های ناسا دیگر قادر به برقراری ارتباط با زمین نباشند.

گفتنی است در صورتی که مشکل قطع ارتباط تنها به دلیل کمبود انرژی باشد، در ماه های آتی و نزدیک شدن EVE و WALL-E به خورشید، احتمال شارژ مجدد باتری ها و ارسال سیگنال به ناسا وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی