۹ حقیقت علمی جالب که به حفظ سلامتی تان کمک خواهد کرد

۹ حقیقت علمی جالب که به حفظ سلامتی تان کمک خواهد کرد

بین وضعیت سلامتی ما و سبک زندگی ما رابطه ی مستقیم وجود دارد. به همین دلیل است که همیشه باید از جدیدترین کشفیات علمی که به سلامت انسان مربوط می شوند باخبر باشیم. برای مثال، دانشمندان به تازگی پی برده اند شدت نور محیط بر عملکرد ذهن تأثیر دارد، خوردن چای داغ می تواند به شدت خطرناک باشد و باشگاه های ورزشی آلوده تر از توالت های عمومی هستند. در ادامه به چند حقیقت علمی جالب در مورد سلامت بدن انسان می پردازیم که احتمالا چیزی از آن‎ها نمی‎دانید.

۱- پروسه ی پیری مغز از سن ۲۵ سالگی شروع می شود

سلامت بدن انسان

دانشندان هلندی و بریتانیایی با بررسی جریان تپشی مایع نخاعی پی برده اند بسامد این جریان تپشی از سن ۲۵ سالگی شروع به کم شدن می کند، یعنی مغز انسان از ۲۵ سالگی شروع به پیر شدن می کند، نه ۴۰ سالگی که پیش از این تصور می شد.

۲- باکتری های باشگاه های ورزشی بیشتر از باکتری های توالت ها هستند

تحقیقی نشان می دهد خطر ابتلا به یک عفونت در باشگاه های ورزشی بسیار بیشتر از توالت های عمومی است. این تحقیق بیان می کند باکتری های موجود در باشگاه های ورزشی ۳۲۶ بار بیشتر از باکتری های روی توالت فرنگی هستند. به علاوه، بیشتر از ۷۰ درصد این باکتری ها بالقوه خطرناک هستند و می توانند باعث بیماری هایی مثل سرماخوردگی یا امراض پوستی شوند. آلوده ترین بخش های باشگاه، دوچرخه های ثابت و تردمیل ها هستند. به توصیه ی کارشناسان می توانید با ساده ترین اقدامات پیشگیرانه سلامت خود را حفظ کنید: از دستمال های ضدعفونی کننده استفاده کنید، دست هایتان را به صورت تان نزنید و در رختکن و حمام باشگاه پابرهنه نباشید.

۳- خواب کافی می تواند هوس شیرینی را برطرف کند

دانشمندان بریتانیایی دست به آزمایشی بر روی ۴۲ داوطلب زدند. این داوطلبان از سلامت کامل برخوردار بودند و وزن نرمالی داشتند اما شب ها کمتر از ۸ ساعت می خوابیدند. نیمی از آن ها به مدت یک ماه، کمتر از مقدار معمول شان خوابیدند. به علاوه، از آن ها خواسته شده بود هر چیزی که می خوردند را یادداشت کنند. در انتهای آزمایش، مدت زمان خواب آن ها به طور میانگین ۲۱ دقیقه افزایش یافت. بررسی ها نشان داد حتی همین افزایش اندک در مدت خواب منجر به کاهش مصرف مواد قندی به اندازه ی روزانه ی ۱۰ گرم در روز شد. این میزان، یک سوم مقدار قندی است که روزانه می توانیم مصرف کنیم. همچنین خواب بیشتر منجر به کاهش میل به مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات شد.

۴- چای داغ خطر بروز سرطان را افزایش می دهد

به ادعای پزشکان چینی نوشیدن چای داغ خطرناک است. این پزشکان طی ۹ سال عادت های غذایی و وضعیت سلامتی ۵۰۰ هزار فرد ۳۰ تا ۷۹ ساله را مورد بررسی قرار دادند. در میان شرکت کنندگان تحقیق، ۱۷۳۱ مورد ابتلا به سرطان مری یافت شد. همچنین دانشمندان پی بردند ابتلا به این بیماری در میان بیمارانی که مکرراً چای داغ می نوشیدند ۵ برابر بیشتر بود. پزشکان به این نتیجه رسیدند که نوشیدنی هایی که دمای آن ها بالاتر از ۶۵ درجه ی سانتیگراد باشد می توانند به اندام های داخلی بدن صدمه بزنند. مصرف سیگار و مشروبات الکلی هم باعث بروز همین مشکلات می شوند. همه ی این عادت های مضر می توانند منجر به سرطان شوند.

۵- نور کم ما را کند ذهن می کند

تحقیقات دانشمندان امریکایی نشان داده است اتاق های کم نور راندمان مغز را پایین می آورند. دانشمندان در تحقیق خود موش هایی را در نور کم نگه می داشتند. موش هایی که در شرایط کم نور بودند بیشتر چیزهایی که قبلا یاد گرفته بودند را فراموش می کردند و کارهای که قبل از شروع آزمایش به سادگی انجام می دادند برایشان دشوار می شد. وقتی موش ها را به محیط روشن تری با نور روز بردند، مغز موش ها بازدهی سابقش را به طور کامل به دست آورد. در مورد انسان ها هم یک روز ابری همینن تأثیر اتاق کم نور را دارد.

محققان به این نتیجه رسیدند که نور کم ارتباط بین نورون های مغزی را کم می کند و منجر به کم شدن هوش می شود. به عبارت دیگر، نور کم ما را کند ذهن می کند.

۶- خیالبافی می تواند به کم شدن درد کمک کند

روانشناسی هلندی به نام کایا پیردمان در جریان تحقیق بر روی تأثیر تلقین کشف جالبی کرد. اگر خیال کنید که آمپول زدن درد ندارد، ممکن است واقعا درد کمتری را احساس کنید. این مسأله با یک آزمایش ثابت شد. در این آزمایش از شرکت کنندگان خواسته شد دست خود را برای مدتی در آب سرد قرار دهند. سپس از آن ها خواستند دوباره این کار را تکرار کنند اما این بار همزمان تصور کنند که دستکش ضدآب به دست دارند. جالب آنکه این تلقین مؤثر بود و شرکت کنندگان وقتی حین تصور کردن دست شان را در آب سرد فرو بردند، واقعا درد کمتری حس کردند.

پیردمان قصد دارد این روش تسکین درد با استفاده از تخیل را روی بیماران حقیقی که در شرف جراحی هستند بررسی کند.

۷- طاسی زودهنگام می تواند از نشانه های یک بیماری قلبی باشد

دانشمندان در تحقیقی بیش از ۲ هزار مرد جوان را در هند مورد بررسی قرار دادند. آن ها پی بردند کسانی که به مشکلات قلبی عروقی مبتلا بودند، دچار طاسی یا سفیدی زودهنگام مو شدند. بنابراین طاسی زودرس در مردان کمتر از ۴۰ سال می تواند حاکی از بروز مشکل در سیستم قلبی عروقی بدن در آینده باشد.

۸- احساس غرور از زمین خوردن افراد مسن جلوگیری می کند

همانطور که احتمالا می دانید، به دلایلی افراد مسن بیشتر از جوان ها زمین می خورند. عمده دلایل این مسأله ضعف بینایی، ضعف های حرکتی و سبک زندگی بدون تحرک آن ها است.

اما تحقیقات دانشمندان اسکاتلندی نشان داده است افراد مسنی که اعتماد به نفس دارند و احساس غرور می کنند کمتر از هم سن و سالان شان که اعتماد به نفس کمی دارند زمین می خورند.

۹- راز دستیابی به عمر طولانی کشف شد

دانشمندان امریکایی گروهی از افراد مسن بین ۸۰ تا ۱۰۰ سال که کوچک ترین نشانه ای از زوال عقل نداشتند را مورد بررسی قرار دادند و به راز طول عمر آن ها را پی بردند. بیشتر شرکت کنندگان این تحقیق سیگاری بودند، الکل مصرف می کردند، علاقه ی زیادی به قهوه داشتند، هیچ رژیم غذایی خاصی نداشتند و حتی بعضی از آن ها غذاهای مضری مثل سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر می خوردند و برخلاف توصیه ی پزشک، هیچ کدام از آن ها شب ها ۸ ساعت نمی خوابیدند. اما نقطه ی اشتراک همه ی آن ها داشتن نگرشی بسیار خوشبینانه، ثبات عاطفی و فعالیت اجتماعی بود.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نگرش مثبت به زندگی، بهتر از هر رژیم غذایی یا عادت مفیدی، از ما در برابر زوال عقل محافظت می کند.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود