ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

آشنایی با ۷ ویژگی مهم در اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور

اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور ابزاری بسیار مهم و با اهمیت در کامپیوتر‌ها به شمار می‌روند. یکی از دلایلی که استفاده از آن‌ها تا این حد رواج پیدا کرده به این خاطر است که کارکرد اکثر ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور ابزاری بسیار مهم و با اهمیت در کامپیوتر‌ها به شمار می‌روند. یکی از دلایلی که استفاده از آن‌ها تا این حد رواج پیدا کرده به این خاطر است که کارکرد اکثر این نرم افزار‌ها ساده و قابل درک است و عموم افراد به راحتی می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. این اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا رمز عبور‌های خود را هرگز فراموش نکنید و به راحتی و در امنیت کامل نسبت به استفاده از آن‌ها اقدام نمایید.

اما نرم افزار‌های یاد شده قادرند کار‌های بسیار مهم‌تر دیگری را هم انجام دهند. در این مطلب قصد داریم ۷ مورد از ویژگی‌های نرم افزار‌های مدیریت رمز عبور را بررسی کنیم که احتمالا از آن‌ها بی خبر هستید اما می‌توانند بسیار کاربردی و مفید باشند. با ما همراه باشید.

البته لازم به ذکر است که ویژگی‌های ارائه شده در این مطلب در همه‌ی نرم افزار‌های مدیریت رمز عبور در دسترس نیستند اما عموم سرویس‌ها نظیر LastPass همه‌ی ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد را شامل می‌شوند.

۱. یادداشت برداری

اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور عموما می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای درج یادداشت‌ها باشند. عموم یادداشت‌های درج شده را می‌توان طبقه بندی، برچسب گذاری، جستجو و حتی اشتراک گذاری کرد. کافیست نوع خاصی از یک دسته بندی مثل حساب بانکی‌تان را انتخاب کنید تا لیست کاملی از نام بانک‌ها، شماره حساب، نوع حساب کاربری و ... را مشاهده نمایید.

همچنین بیشتر این نرم افزار‌ها به شما اجازه می‌دهند تا از یادداشت‌ها بکاپ بگیرید و آن‌ها را به اپلیکیشن مدیریت رمز عبور دیگری انتقال دهید. همچنین این امکان را خواهید داشت تا برای برخی از یادداشت‌ها رمز عبور تعیین کنید تا هرکسی به آن‌ها دسترسی نداشته باشد.

۲. ذخیره‌سازی فایل‌ها

در برخی نرم افزار‌های مدیریت رمز عبور می‌توانید پرونده، فایل‌های عکس یا هر نوع دیگری از فایل‌ها را به یادداشت‌هایتان اضافه کنید. داده‌هایی که آپلود می‌کنید مثل یادداشت‌ها کدگذاری خواهند شد و می‌توانید با استفاده از گوشی و کامپیوتر به آن‌ها دسترسی داشته باشید. به طور مشابه این فایل‌های ضمیمه می‌توانند دارای شرح باشند یا اینکه می‌توانید آن‌ها را در دسته بندی‌ها یا فولدر‌های جداگانه‌ای قرار دهید.

البته عموما ذخیره سازی فایل‌ها به صورت ابری در این اپلیکیشن‌ها رایگان نیستند. مثلا برای نرم افزار LastPass تا ۵۰ مگابایت می‌توانید به صورت رایگان به آپلود فایل‌ها بپردازید. سپس با پرداخت هزینه امکان ذخیره سازی تا ۱ گیگابایت برایتان فراهم خواهد شد.

۳. پر کردن خودکار فرم‌ها

یکی از ویژگی‌های قابل توجه نرم افزار‌های مدیریت رمز عبور امکان پر کردن خودکار فرم‌های اینترنتی و مجازی به شمار می‌رود. به جای این که برای هر فرم اطلاعات خود را تایپ کنید و زمان زیادی را صرف آن کنید، کافیست اطلاعات خود را به صورت طبقه بندی شده در نرم افزار‌ها وارد نمایید تا نرم افزار مدیریت رمز عبور به طور خودکار فرم‌هایی که در پیش رو دارید را پر کنند.

امکان پر کردن خودکار فرم‌ها در اکثر نرم افزار‌های مدیریت رمز عبور در موبایل و کامپیوتر وجود دارد و عموما در نوار اعلان قرار خواهند گرفت. اگر یک افزونه‌ی مربوط به مدیریت رمز عبور نصب کرده باشید، احتمالا در صورت برخورد با فرم‌های اینترنتی از شما سوال پرسیده می‌شود که علاقمند هستید اطلاعات خود را به افزونه اضافه کنید یا خیر.

۴. استفاده به عنوان مرورگر اینترنت

اکثر نرم افزار‌های مدیریت رمز عبور برای موبایل، دارای یک مرورگر داخلی هستند که از امنیت بالایی برخوردار است. مرورگر‌های یاد شده عموما از همه‌ی ویژگی‌های Autofill یا پر کردن خودکار فرم‌ها برخوردار هستند که تا حد زیادی کار شما را در وارد کردن رمز عبور و دیگر اطلاعات ساده می‌کند. همچنین همه‌ی آن‌ها از ابزار‌های استانداردی که باید در یک مرورگر وجود داشته باشد پشتیبانی می‌کنند. مثلا برخورداری از چند تب یا امکان مشاهده‌ی برخی از وبسایت در نسخه‌ی دسکتاپ.

استفاده از مرورگر امن داخلی اپلیکیشن‌ها دارای مزیت‌های زیادی خواهد بود. یکی از مزیت‌ها این است که می‌توانید هر ردی که از خود در یک وبسایت به جای می‌گذارید را از بین ببرید. مرورگر این کار را با مسدود کردن کوکی‌ها انجام می‌دهد تا هیچ اثری از فعالیت‌های شما در اینترنت باقی نماند. موضوعی که به امنیت بیشتر شما کمک شایانی خواهد کرد.

۵. ایجاد رمز عبور‌های تصادفی

انتخاب رمز عبور‌های دشوار و پیچیده کار ساده‌ای نیست. اما این کار می‌تواند توسط اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور انجام شود. به خاطر سپردن رمز‌های تولید شده به این روش بسیار دشوار است اما اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا در جایی ذخیره شوند و بتوانید هر زمان که خواستید از آن‌ها استفاده کنید.

این ویژگی در اکثر اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور وجود دارد. همچنین برخی از آن‌ها قادرند تا هنگام ایجاد یک حساب کاربری جدید، رمز عبور‌های مختلف و تصادفی متفاوتی را پیشنهاد دهند. ویژگی یاد شده در اکثر افزونه‌هایی که به منظور مدیریت رمز عبور ایجاد شده‌اند هم قابل مشاهده است.

۶. ارزیابی میزان امنیت دیجیتال

اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور می‌توانند میزان امن بودن زندگی دیجیتال شما را تشخیص دهند. برخی از فاکتور‌هایی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد عبارت‌اند از: مقدار استفاده از رمز عبور مشابه، طول رمز عبور‌ها وآخرین زمانی که رمز عبور خود را تغییر داده‌اید.

نرم افزار با اسکن موارد فوق، اطلاعاتی که باید راجع به هرکدام از رمز‌های عبور خود داشته باشید را اعلام می‌کند. همچنین به شما توصیه‌های لازم برای بهبود امنیت دیجیتالی را گوشزد خواهد کرد. علاوه بر این برخی از اپلیکیشن‌ها میزان شباهت رمز عبور‌های مورد استفاده‌تان با دیگران را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

بعد از آنکه نتایج را مشاهده کردید، بهتر است رمز عبور‌های ضعیف تر را تغییر دهید و با اسکن مجدد آن‌ها مطمئن شوید بیشتر موارد امنیتی را رعایت کرده‌اید. برخی از این گونه نرم افزار‌ها مثل LastPass به شما اجازه می‌دهند تا دوستان‌تان را به چالش‌های مختلف دعوت کنید تا مشخص شود کدام یک از شما از امنیت بالاتری در رمز عبور‌های خود برخوردارید.

۷. ایجاد مخاطبین اضطراری

اپلیکیشن مدیریت رمز عبور

با استفاده از اپلیکیشن مدیریت رمز عبور می‌توانید به ایجاد مخاطبین اضطراری اقدام کنید. ویژگی یاد شده به شما این امکان را می‌دهد تا در مواقع اضطراری بتوانید دسترسی‌های لازم برای ورود به برخی از حساب‌های کاربری خود را به دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود بدهید.

البته این ویژگی به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که هر زمان دلشان خواست وارد حساب کاربری شما شوند. نرم افزار از شما می‌خواهد تا برای این دسترسی یک زمان خاص و مشخص ایجاد نمایید و این دسترسی را تایید کنید.

اگر یکی از دوستان و آشنایان شما نیاز به دسترسی به یکی از حساب‌های کاربری داشته باشد، درخواستش را مشاهده خواهید کرد و تنها در صورتی که آن را رد نکنید می‌تواند به رمز عبور‌های ذخیره شده‌ی شما دسترسی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی