ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دارویی که مانند اسب تروآ تومورهای سرطانی را از بین می‌برد

از بین بردن تومورهای سرطانی فرآیندی دشوار و هزینه بر دارد که در برخی موارد نیز تنها به توقف رشد تومور منجر می شود. بیماران زیادی هم وجود دارند که بدنشان نسبت به درمان های ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

از بین بردن تومورهای سرطانی فرآیندی دشوار و هزینه بر دارد که در برخی موارد نیز تنها به توقف رشد تومور منجر می شود. بیماران زیادی هم وجود دارند که بدنشان نسبت به درمان های رایج واکنشی نشان نداده و نمی توانند با پیشرفت سرطان مقابله کنند.

حال اما داروی جدیدی توسعه یافته که مانند اسب تروآ، به داخل تومورهای سرطانی نفوذ کرده و آنها را از درون متلاشی می کند. داروی مورد بحث که «tisotumab vedotin» یا TV نام گرفته، درون تومور نوعی ماده سمی رها می کند. این ماده به اندازه ای مؤثر بوده که حالا آزمایش دارو روی بیماران منتخب وارد فاز دوم شده و قرار است روی تومورهای سرطانی جدیدی تست شود.

داروی TV توسط تیمی متشکل از محققان مؤسسه پژوهش های سرطانی لندن ICR و بنیاد سلطنتی مارسدن انگلستان توسعه یافته و در فازهای اولیه، روی 150 بیمار (که به روش های درمانی رایج پاسخگو نبودند) در سراسر جهان آزمایش شده است.

داروی جدید مانند تمام داروها عوارض جانبی دارد

در میان بیماران مورد آزمایش، داروی TV روی 27 درصد از مبتلایان به سرطان مثانه، 26.5 درصد از مبتلایان به سرطان دهانه رحم، 14 درصد از مبتلایان به سرطان تخمدان، 13 درصد از مبتلایان به سرطان مری، 13 درصد از مبتلایان به سرطان ریه و 7 درصد از مبتلایان به سرطان مخاط رحم مؤثر بوده و توانسته منجر به کاهش اندازه تومور یا توقف رشد آن شود.

البته داروی مورد بحث عوارض جانبی مانند سرگیجه، خونریزی از بینی، خستگی و مشکلات بینایی نیز داشته که مورد آخر طی دوره آزمایش با انجام تغییر در ترکیبات رفع شده است.

تومورهای سرطانی

TV از یک داروی سمی که به انتهای یک پادتن متصل است تشکیل شده که این پادتن، در بدن انسان به دنبال پروتئینی تحت عنوان فاکتور بافتی (موجود در سطح سلول های سرطانی) می گردد و زمانی که با این پروتئین برخورد می کند، سم را وارد تومور کرده و آن را از درون نابود می کند.

لازم به ذکر است که سرطان اکثر بیماران در گروه آزمایش به مرحله پیشرفته رسیده بوده و پیش از شروع درمان با TV، حداقل تحت سه روش مختلف درمانی قرار گرفته و نسبت به آنها مقاوم شده بودند.

گفتنی است محققان پروژه قصد دارند در مراحل آتی، TV را برای استفاده در درمان سایر انواع سرطان نیز مورد آزمایش قرار دهند و عوارض مصرف آن را هم تا جای ممکن کم کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی