ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان چینی احتمالا از اعضای بدن زندانیان اعدام شده استفاده کرده‌اند

دنیای پزشکی در رابطه با نمونه برداری از بدن انسان برای پیش بردن تحقیقات پزشکی قوانین سفت و سختی دارد. محققین نمی‌توانند از بدن زندانیان و یا هر فرد دیگری که علاقه‌ای به اهدای اعضای ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

دنیای پزشکی در رابطه با نمونه برداری از بدن انسان برای پیش بردن تحقیقات پزشکی قوانین سفت و سختی دارد. محققین نمی‌توانند از بدن زندانیان و یا هر فرد دیگری که علاقه‌ای به اهدای اعضای خود ندارند استفاده کنند. از طرفی کمیته‌ی انضباطی جهانی باید همه‌ی جوانب اخلاقی تحقیقات را تایید کند تا بتوان نتایج آن را به ثبت رساند.

اما یک گزارش جنجالی جدید ادعا می‌کند که محققین چینی احتمالا بدون اجازه‌ی بیماران از بدن هزاران زندانی نمونه برداری کرده‌اند و از برخی اعضای بدن آن‌ها برای پیشبرد تحقیقات خود استفاده برده‌اند. در این بین می‌توان زندانیانی را مشاهده کرد که جرمشان فعالیت سیاسی علیه حکومت چین است.

دولت چین این اتهامات را رد کرده اما گزارشی جدید در BMJ Open منتشر شده که خلاف این ادعا را مطرح می‌کند. به همین دلیل این ژورنال به استرداد بیش از ۴۰۰ مقاله‌ی تحقیقاتی پرداخته؛ به این خاطر که نتایج به دست آمده از آن‌ها بدون رعایت موازین اخلاقی انجام شده است.

تیم تحقیقاتی استرالیایی از دانشگاه «مکواری» بیش از ۴۴۵ مقاله‌ی تحقیقاتی از محققان چینی به دست آورده که در ژورنال‌های انگلیسی زبان منتشر شده‌اند. در این تحقیقات بیش از ۸۵ هزار پیوند اعضای بدن انسان انجام شده که تنها ۱۴ درصد از آن‌ها شامل اطلاعاتی درباره‌ی صاحب اعضای پیوندی بوده‌اند. این در حالیست که ۹۹ درصد از این مقاله‌ها به هیچ عنوان اشاره‌ای به رضایت فرد اهدا کننده نداشته‌اند. ۴۳ درصد از این پیوند‌ها زمانی انجام شده که تنها اعضای موجود برای پیوند متعلق به زندانیان اعدام شده بود.

بعد از استرداد بسیاری از مقاله‌های تحقیقاتی، BMJ Open از همه‌ی ژورنال‌های علمی و موسسات مربوطه درخواست کرد تا به دنبال ایجاد سیستمی قوی‌تر باشند تا هیچ مقاله‌ای که از لحاظ اخلاقی مورد تایید نیست، در این ژورنال‌ها اجازه‌ی چاپ نگیرد.

تحلیلگران این مطالعه در انتهای مقاله‌ی خود اعلام کردند که باید تایید هرگونه مقاله از سمت محققین چینی متوقف شود تا ساز و کار مناسبی برای تایید مقاله‌های علمی پیدا شود. آن‌ها بر این عقیده‌اند که این رویکرد شاید سرعت اعدام افراد برای به دست آوردن اعضای بدنشان را کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

    چند نفر توی این سایت عضوند که کاری ندارند شما چی نوشتید یا مینویسید آیا درست است یا اشتباه، فقط به صورت غریزی به نظرات شما منفی میدهند، کاش از اعضای بدن اینا هم استفاده بشه حداقل شاید به درد خوردن

    • sarbaz.gomnam
      sarbaz.gomnam | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷

      ننتو رو عشقه دنیا رو بیخیال

  • jalal
    jalal | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

    در حکومتهای استبدادی و دیکتاتوری ارزانترین چیز جان و مال و ناموس آدمیزاده ! همه ما اینو با پوست و خونمون درک کردیم !

مطالب پیشنهادی