ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولتیما تولی شبیه به آدم برفی نیست؛ ساختار عجیب دورترین جرم آسمانی کشف شده

حدوداً یک ماه و نیم پیش بود که کاوشگر نیو هورایزنز ناسا در کمربند کویپر منظومه شمسی با سنگ آسمانی «2014 MU69» ملقب به اولتیما تولی ملاقات کرد. جرم مورد بحث دورترین تکه سنگی است ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۹

حدوداً یک ماه و نیم پیش بود که کاوشگر نیو هورایزنز ناسا در کمربند کویپر منظومه شمسی با سنگ آسمانی «2014 MU69» ملقب به اولتیما تولی ملاقات کرد. جرم مورد بحث دورترین تکه سنگی است که تا کنون توسط یکی از تجهیزات ساخت انسان از نزدیک مشاهده شده و با شکل ظاهری خاص خود، از شهرت بالایی برخوردار است.

اما تصاویر ارسالی جدید از کاوشگر افق های نو ناسا نشان می دهند که بر خلاف تصور قبلی، اولتیما تولی در حقیقت ساختاری مانند یک آدم برفی ندارد و عکس هایی که در روزهای ابتدایی مخابره شده بودند، به دلیل ثبت از زاویه خاص، چنین تصوری را القا کرده اند.

اولتیما تولی

پژوهشگران ناسا با کنار هم قرار دادن و پردازش 14 تصویر جدید ارسالی از نیو هورایزنز، دریافتند که دو قطعه تشکیل دهنده اولتیما تولی کروی نیستند و ساختار نسبتاً تختی دارند.

اولتیما تولی ساختاری له شده دارد

با پردازش دقیق تصاویر و مشاهده نحوه سد راه نور ستارگان توسط 2014 MU69، مشخص شد قطعه بزرگ تر ملقب به اولتیما شبیه به یک پنکیک بوده و قطعه کوچک تر ساختاری مانند یک گردوی له شده دارد. البته هنوز شبهاتی درباره شکل کامل و دقیق اولتیما تولی وجود دارد؛ چرا که نور خورشید به برخی از قسمت های آن نرسیده و این بخش ها از دید پنهان بوده اند.

با این حال محققان تصویری ارائه کرده اند که به مقایسه فرم مورد تصور قبلی با آنچه که اکنون از ساختار اولتیما تولی می شناسیم پرداخته و در آن، خط‌چین های آبی قسمت های مورد شک را نشان می دهند که ممکن است صاف یا برآمده تر باشند.

اولتیما تولی

البته داده ها و تصاویر جدید سؤالاتی را هم به وجود آورده اند: چگونه یک جرم آسمانی چنین ساختار نامتعارفی پیدا کرده است؟

به گفته دانشمندان ناسا، تا کنون هیچ جرمی با چنین شکل ظاهری عجیبی در منظومه شمسی و مدار خورشید رؤیت نشده بود و برای کشف دلیل تمایز ساختاری آن، به تصاویر و داده های بیشتری نیاز خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی