ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Ace Combat 7: Skies Unknown؛ آسمان آبی غریب

گاهی اوقات با گذشت زمان، سلایق ما عوض می‌شود، مثل غذایی که در هنگام کودکی حاضر نبودیم به آن لب بزنیم ولی الان از خوردنش لذت می‌بریم. در دنیای سینما و بازی‌های ویدیویی برخی از ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

گاهی اوقات با گذشت زمان، سلایق ما عوض می‌شود، مثل غذایی که در هنگام کودکی حاضر نبودیم به آن لب بزنیم ولی الان از خوردنش لذت می‌بریم. در دنیای سینما و بازی‌های ویدیویی برخی از سبک‌ها زمانی پرچمداران این دو مدیوم بودند و طرفداران برای تجربه آن‌ها حاضر بودند مدت‌ها در صف‌های سینما بایستند یا میخکوب صفحه تلویزیون‌ شوند. برخی از سبک‌ها و ایده‌ها هم هستند که همان طرفداران سابق را همچنان دارند اما دیگر با وجود ده‌ها فرمول پولساز دیگر، استودیو یا شرکتی به سراغشان نمی‌رود.

وقتی می‌توانید با ساخت یک بازی بتل رویال ناقص و کم محتوا، میلیون‌ها دلار سود کنید چرا باید اصلا فکر احیای سبک‌های قدیمی‌تر را از ذهن خود بگذرانید؟ در هر صورت بازی‌های هواپیمایی به خصوص آرکیدها چند سالی است که دیگر محبوبیت گذشته را ندارند و نسخه‌ای از آن‌ها ساخته نشده.

  • سازنده: Bandai Namco Studios
  • ناشر: Bandai Namco Entertainment
  • پلتفرم‌ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پی سی
  • پلتفرم بررسی: پی سی

بازی‌های شبیه‌سازی چون DCS را کنار بگذاریم، Ace Combat 7: Skies Unknown اولین عنوان آرکیدی است که در چند سال اخیر عرضه شده و حتی از انتشار نسخه قبلی همین سری حالا 5 سال می‌گذرد. اما آیا جدیدترین ساخته Bandai Namco می‌تواند طرفداران قدیمی سری ایس کامبت و علاقه‌مندان جدید را راضی نگه دارد؟

غریب ناآشنا

بزرگترین ایراد ایس کامبت 7 این است که با بازیکن‌ها و گیمرهای جدیدی که برای اولین بار این سری را تجربه می‌کنند، به هیچ وجه خوش‌برخورد نیست و انگار آن‌ها را از خود نمی‌داند. خوشبختانه کنترل هواپیماها به قدری روان و کم نقص است که حتی در حالت Expert هم احتمالا تنها بعد از یکی دو مرحله کاملا به آن عادت می‌کنید.

به غیر از چند کنترل ساده چون کم و زیاد کردن سرعت هواپیما، بازی هیچ کدام از مانورها و حرکات تاکتیکی دیگر را آموزش نمی‌دهد اما این ویژگی بیشتر از آنکه ایراد باشد، باعث می‌شود وقت بیشتری را به آزمون و خطا اختصاص دهید و برخی از کارآمدترین مانورهای ‌هوایی را خودتان کشف کنید. اما در زمینه داستانی، این سکوت بیشتر از آنکه لذت‌بخش باشد، آزاردهنده است و شما را از دنبال کردن خط داستانی منصرف می‌کند.

در واقع مشکل اینجاست که سری ایس کامبت دنیای مخصوص خودش را دارد که هیچ کدام از کشورها، رهبران و جنگ‌هایی که اتفاق می‌افتد مشابه دنیای واقعی ما نیست. حالا اگر شما حتی از طرفداران قدیمی ایس کامبت هم باشید، احتمالش بسیار کم است که بعد از پنج سال نام کشورها و اتفاقات نسخه قبل را به یاد داشته باشید چی برسد به آنکه Skies Unknown اولین تجربه شما از این سری باشد.

ایس کامبت 7 هم برای تجدید خاطره طرفداران قدیمی و آشنا کردن گیمرهای جدید هیچ کاری انجام نمی‌دهد. از همان میان پرده اول خود را در میان داستانی عجیب و غریب پیدا خواهید کرد که هیچ کدام از کشورها و جریاناتی که اتفاق می‌افتد، برایتان آشنا نیست.

از طرفی خود داستان هم به قدری گنگ و نامفهوم روایت می‌شود که بعد از آشنا شدن با دو کشور اوسیا (Osea) و ایروسیا (Erusea) و جنگ بین آن‌ها باز هم ترجیح می‌دهد میان پرده‌ها را یکی از پس دیگری رد کنید. Skies Unknown در مدت زمان تقریبا 7 ساعته داستانش تلاش می‌کند روی موضوعاتی چون جنگ و صلح، استفاده بی‌رویه از هوش مصنوعی و ساخت پهپاد‌ها و خانواده دست بگذارد اما آنقدر وظیفه روایت داستان بین شخصیت‌هایی توخالی و پوچ جا‌به‌جا می‌شود که هیچ کدام از این پیام‌ها آنطور که باید به مخاطب منتقل نمی‌رسد.

هیجان‌انگیز، متنوع و سخت

اما هر چقدر که داستان ایس کامبت 7 ایراد و حفره داشته و پاشنه آشیل این نسخه به حساب می‌آید، گیم‌پلی خوب بازی تا حد زیادی جبران می‌کند. یکی از بهترین ویژگی‌های بازی که تا قبل از تجربه آن به هیچ وجه انتظارش را نداشتم، تنوع بسیار خوبش است. این تنوع از تعداد نسبتا زیاد هواپیماها که تمامی مدل‌های مهم آمریکایی، روسی و اروپایی را پوشش می‌دهد، شروع شده و تا هر مرحله ادامه می‌یابد.

بر خلاف سری H.A.W.X به جرات می‌توان گفت که هیچ کدام از مراحل ایس کامبت 7 مانند قبلی نیستند. در یکی از مراحل باید از نیروهای زمینی مراقبت کنید، در هر مرحله دیگر رادارها از کار می‌افتند و تشخیص دشمن از دوست نیاز به بررسی دقیق و نزدیک دارد و در این میان چند باری هم اسیر شکل‌های مختلفی از طوفان می‌شوید. جالب‌تر اینکه تمامی المان‌های مختلف و جدید هر مرحله تنها نقش ظاهری نداشته و واقعا چالشی متفاوت را جلوی پای شما قرار می‌دهند.

طوفان شن مجبورتان می‌کند برای دیدن اهداف زمینی به زیر طوفان شیرجه زده و در ارتفاع کم پرواز کنید و رعد و برق‌ها در صورت اصابت رادار و سلاح‌هایتان را از کار می‌اندازد. در هر صورت ایس کامبت 7 بازی آسانی نیست و این سختی گاهی مثل سری دارک سولز لذت‌بخش است و شما را آنقدر به خاطر اشتباهتان تنبیه می‌کند که دیگر مرتکب خطایی نشوید و گاهی هم کمی غیرمنطقی و احمقانه می‌شود.

بخش Aircraft Tree که می‌توانید هواپیماهای مختلف را با امتیاز کسب شده آزاد کنید.

سختی اول برای مثال زمانی پیش می‌آید که به توضیحات فرمانده قبل از شروع مرحله و نوع ماموریتی که دارید، توجه نمی‌کنید و در نتیجه جنگنده‌ای نامناسب انتخاب کرده و یا آن را به سلاح‌هایی ناکارآمد مجهز می‌کنید. در چنین شرایطی شاید چندین بار بازی را ببازید و دوباره تکرار کنید اما زمانی که متوجه مشکل خود شوید، پیروزی خوش طعمی را زیر دندان‌هایتان مزه خواهید کرد که شیرینی آن به این زودی‌ها از یاد نمی‌رود.

مشابه همین اتفاق زمان‌هایی هم می‌افتد که برای فرار کردن از موشک‌های دنباله‌دار به اجرای مانورهایی عجیب و ساختگی رو می‌آورید اما متاسفانه بارها پیش می‌آید که Ace Combat 7 شما را بی‌دلیل و به خاطر اشتباهاتی که انجام ندادید و از آن خبر نداشتید، مجازات می‌کند.

در هر مرحله و هر بخش از آن وظایفی به شما سپرده می‌شود که بازی هیچ کدام از آن‌ها را برای شما به طور دقیق مشخص نمی‌کند. نه نوشته‌ای در گوشه صفحه می‌آید و نه علامت مشخصی روی نقشه ظاهر می‌شود. این وظایف مهم و حیاتی تنها از طریق بی‌سیم و دیالوگ‌ها به شما گفته می‌شود و بیشتر اوقات شخصیت‌های بازی به قدری پرحرف هستند که به سختی می‌توانید روی حرف‌های مهم آن‌ها تمرکز کنید.

در این حین بی‌نهایت هدف غیر ضروری و بی‌اهمیت هم وجود دارد که کاملا حواس شما را پرت می‌کنند. برای مثال مرحله‌ای را در نظر بگیرید که بعد از چند دقیقه پرواز، واحد فرماندهی از شما می‌خواهد که از نیروهای زمینی خود دفاع کنید اما ده‌ها هواپیما در آسمان جولان می‌دهند و شاید صدها ضد هوایی و تانک دیگر در فاصله دور مستقر شدند که درگیر شدن با آن‌ها شما را از انجام وظیفه اصلی باز می‌دارد.

راستی باید اشاره کنم که ایس کامبت 7 از لحاظ هوش مصنوعی شبیه یکی از همان بازی‌های شوتری است که تمام وظیفه جنگ و نجات بقیه تنها روی دوش شما قرار دارد و نیروهای خودی به ندرت می‌توانند حتی یک هواپیما را به زمین بزنند.

آسمان آبی

شاید بارها به خاطر سختی مراحل از ادامه دادن ایس کامبت 7 پشیمان شوید، شاید تا زمان رسیدن به تیتراژ و پایان بازی هیچی از داستان نفهمید و شاید Skies Unknown بهترین نسخه سری نباشد و انتظار همه ما بعد از 5 سال بیشتر از این‌ها بود. اما ترکیب کنترل خوش دست هواپیماها با جلوه‌های بصری چشم‌نواز بازی و مراحل متفاوت و هیجان‌انگیز آن به قدری لذت‌بخش است که توصیه کنیم تجربه بازی را از دست ندهید.

Ace Combat 7: Skies Unknown یک بازی هواپیمایی شبیه‌ساز نیست اما تمامی هواپیماها از F-35 فرا مدرن گرفته تا مدل‌های قدیمی‌تری چون رافائل و F-4 با چنان جزییات دقیق و ریزی در بازی طراحی شدند که اوج گرفتن با آن‌ها بر فراز آسمان زیبای بازی به این زودی‌ها خسته کننده نشود. افکت‌هایی چون تغییر نور به هنگام عبور از ابرها و یا خیس شدن شیشه‌ هواپیما کاملا آخرین نسخه از سری ایس کامبت را از لحاظ بصری هم رده برخی از بازی‌های خوب امسال قرار می‌دهد.

در ضمن از یاد نبرید که ایس کامبت 7 بخش چند نفره جدیدی هم دارد که شما در چندین مود مختلف مثل Free for All و Team Deathmatch به نبرد با خلبان‌های واقعی دیگر مثل شما می‌فرستد. متاسفانه هر راند بازی تنها 5 دقیقه طول می‌کشد و بسیاری از هواپیماهای بازی که مختص زدن اهداف زمینی هستند، در این بخش کاربرد چندانی ندارند اما نبردهای هوایی یا همان Dogfight‌ها به شدت هیجان‌انگیز و سخت هستند و مهارت در آن‌ها حرف اول را می‌زند.

برای همین نتیجه‌گیری در مورد Ace Combat 7: Skies Unknown کار سختی نیست. سازنده‌های بازی توانستند تمام ویژگی‌های پایه و اصلی بازی مثل کنترل هواپیما و طراحی مرحله را به خوبی پیاده کنند. شاید تجربه بازی در یک ساعت اولیه برای برخی از افراد که با این سری آشنا نیستند، اذیت کننده باشد اما ایس کامبت 7 یکی از آن بازی‌های داستان محوری نیست که میان پرده‌های بازی و شخصیت‌ها نقش مهمی در تجربه شما از بازی داشته باشند.

بنابراین تنها کافی است از طرفداران سبک بازی‌های هواپیمایی باشید چرا که ایس کامبت 7 نه تنها اولین و آخرین انتخاب شما در چند سال اخیر است، بلکه به اندازه کافی خوب است تا بتواند از عهده اکثر انتظارات شما برآید.

  • کنترل خوب و روان هواپیماها
  • جلوه‌های بصری فوق‌العاده
  • تنوع بسیار بالای مراحل
  • بخش چند نفره تاکتیکی
  • داستان گنگ و نامفهوم
  • بازی اهداف هر مرحله را به طور دقیق و کافی مشخص نمی‌کند
  • سختی غیرمنطقی برخی از مراحل
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Aydinhjr
    Aydinhjr | ۲۴ فروردین ۱۳۹۸

    من دیروز شروع کردم به بازی، و واقعاً داستان گنگی داره ..

مطالب پیشنهادی