ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان به دنبال ساخت ایستگاه فضایی روی سیارک‌ها هستند

تیتر مطلب شاید شما را به یاد فیلم های علمی-تخیلی بیاندازد؛ اما گروهی از دانشمندان دانشگاه کرنل ایالات متحده به صورت جدی در حال بررسی امکان احداث ایستگاه فضایی روی سیارک ها هستند. به گفته ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

تیتر مطلب شاید شما را به یاد فیلم های علمی-تخیلی بیاندازد؛ اما گروهی از دانشمندان دانشگاه کرنل ایالات متحده به صورت جدی در حال بررسی امکان احداث ایستگاه فضایی روی سیارک ها هستند.

به گفته محققان پروژه، مهم ترین مزیت ساخت ایستگاه فضایی روی یک سیارک، امکان استفاده از چرخش سریع این اجرام برای تأمین گرانش مورد نیاز تجهیزات استخراج بوده که در نهایت دسترسی به منابع معدنی غنی سیارک ها را ممکن می کند.

علاوه بر تسهیل استخراج و عملیات معدن سازی، جنس صخره ای سیارک سپر مناسبی در مقابل خطرات موجود در فضا مانند امواج کیهانی بوده که ایمنی پروژه های استخراجی را افزایش خواهد داد.

چرخش سریع سیارک گرانش لازم برای فعالیت ادوات استخراج را فراهم خواهد کرد

جالب است بدانید که تیمی از دانشگاه وین اتریش نیز ایده مورد اشاره را از لحاظ تئوری مورد بررسی قرار داده و عنوان کرده چنین پروژه ای روی سیارکی به ابعاد 500 در 390 متر قابل اجراست. البته در این بین جنس مواد سازنده سیارک و استحکام آن برای حفاری و تحمل یک سازه اضافی نیز در موفقیت احداث ایستگاه فضایی تأثیر به سزایی خواهد داشت.

ایستگاه فضایی

البته کاربرد عملیاتی ایده مورد بحث به شرایط متعددی بستگی داشته اما در مجموع می توان گفت با کاهش ذخایر معدنی کره زمین، انجام چنین پروژه هایی در آینده ناگزیر خواهد بود.

لازم به ذکر است که به گفته دانشمندان، در شرایط عادی محدوده سکونتی کارکنان معادن فضایی در یک سیلندر آلومینیومی بزرگ طراحی خواهد شد که در صورت مساعد بودن شرایط سیارک هدف و استحکام کافی، سازه های مسکونی و آزمایشگاهی در دل سیارک تعبیه خواهند شد.

گفتنی است طبق محاسبات انجام شده، سیارک مورد نظر برای احداث ایستگاه فضایی باید حداقل گرانشی به اندازه 38 درصد جاذبه زمین داشته باشد و برای فعالیت صحیح ادوات استخراج، بین 1 تا 3 بار در دقیقه به دور خود بچرخد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی