ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این حشره احتمالا یکی از معدود بازماندگان عصر یخبندان است [تماشا کنید]

حشره‌ی Haplocampa Wagnelli تنها دو توجیه برای ادامه‌ی بقایش روی زمین وجود دارد؛ نجات از دوران عصر یخبندان در یک غار که زیر ورقه‌ای ضخیم از یخ پنهان شده بود یا کوچ سریع از یک ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

حشره‌ی Haplocampa Wagnelli تنها دو توجیه برای ادامه‌ی بقایش روی زمین وجود دارد؛ نجات از دوران عصر یخبندان در یک غار که زیر ورقه‌ای ضخیم از یخ پنهان شده بود یا کوچ سریع از یک قاره به قاره‌ای دیگر در ده‌ها هزار سال گذشته.

این موجود دارای ۵ میلی‌متر طول، شاخک‌های معمولی، شش پا و رنگی سفید است. با چشم‌های غیر مسلح این حشره شبیه به دو دنبی‌هاست.

اما موضوعی که کشف این حشره را جذاب تر می‌کند، محل اکتشاف آن است. به گفته‌ی محقق اسپانیایی «آلبرتو سندرا» از دانشگاه آلکالای اسپانیا این حشره یک موجود جذاب است چرا که در یکی از شمالی ترین نقاط زمین می‌زیسته است. سندرا ادامه می‌دهد:

این موضوع یعنی H. Wagnelli ‌ها می‌توانند از یخبندان جان سالم به در ببرند. موضوعی که فوق العاده جدید است چرا که تا به امروز هیچ گونه‌ای یافت نشده بود که در این نقاط شمالی، زیر زمین زندگی کند.

بازمانده عصر یخبندان

بیشتر دو دنبی‌هایی که در غار زندگی می‌کنند بدن و شاخک‌های درازی دارند. اما با اینکه H. Wagnelli ها هم در غار کشف شده‌اند اما دارای شاخک‌های بلند‌تر و بدنی ضخیم‌تر هستند، بنابراین بدن آن‌ها خیلی برای زندگی در غار مناسب نیست اما این ابعاد عجیب به محققان کمک کرد تا موجودات مشابه زیادی در نقاط دیگر دنیا بیابند.

تیم تحقیقاتی چهار حشره از بستگان Haplocampa -که دو تا از آن ها در ژاپن، یکی در صربستان و دیگری در آمریکای شمالی زندگی می‌کرد- را مورد بررسی قرار دادند. در مقاله‌ی منتشر شده از این محققان آمده است:

هر چهار نوع این حشرات را می‌توان در شرق آسیا و شمال آمریکا پیدا کرد. موضوعی که بیانگر رویداد‌های پراکنده در برینجیاست.

برینجیا منطقه‌ای است که حدود ۱۱ هزار سال پیش و در زمان عصر یخبندان توسط آب‌هایی که سطحشان بالا آمده بود محاصره شده بود. این در حالیست که آخرین عصر یخبندان حدود ۲۶۵۰۰ سال پیش اتفاق افتاد و نقطه‌ای که H. wagnelli در آن کشف شد صد‌ها سال پوشیده از یخ بود. سندرا در این باره می‌گوید:

چطور از این جا جان سالم به در بردند؟ این موضوع باعث می‌شود در آینده در نقاطی از زمین به دنبال حیات باشیم که پیش از این فکر می‌کردیم امکان حیات در آن وجود ندارد.

جزئیات کامل این تحقیقات در وبسایت Subterranean Biology منتشر شده است. در ادامه می‌توانید ویدیوی منتشر شده از این حشره را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی