ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انقراض حشرات
علمی

احتمال انقراض حشرات طی قرن آینده

دانشمندان باور دارند که سرعت مرگ حشرات به شدت بالا رفته و این موجودات ممکن است طی قرن آینده منقرض شوند. در حال حاضر حیات یک سوم حشرات موجود در زمین به خطر افتاده و ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

دانشمندان باور دارند که سرعت مرگ حشرات به شدت بالا رفته و این موجودات ممکن است طی قرن آینده منقرض شوند. در حال حاضر حیات یک سوم حشرات موجود در زمین به خطر افتاده و بیش از ۴۰ درصد این موجودات طی دهه‌های آینده با خطر انقراض مواجه می‌شوند. بدین ترتیب بشر با انقراض حشرات طی قرن بعدی از فواید حشرات محروم خواهد ماند.

انقراض حشرات

زیست شناس محیطی دانشگاه سیدنی استرالیا «Francisco Sánchez-Bayo» درباره انقراض حشرات می‌گوید:

«سرعت مرگ حشرات به شدت بالا رفته و طی ده سال آینده یک چهارم آنها از بین می‌روند. ۵۰ سال بعد تنها نیمی از حشرات زنده خواهند ماند و پس از ۱۰۰ سال نیز دیگر حشره‌ای روی زمین به چشم نخواهد خورد. اگر در روند انقراض تغییری ایجاد نشود یا سرعت آن کاهش نیابد، عواقب فاجعه باری برای اکوسیستم کره زمین به وجود می‌آید که حیات بشر را به خطر می‌اندازد.»

به گفته‌ی این محقق، توده کلی حشرات حاضر در زمین سالانه ۲.۵ درصد کاهش می‌یابد و سرعت مرگ این حشرات دو برابر دیگر مهره داران است. بدین ترتیب احتمال انقراض حشرات ۸ برابر پستانداران، پرنده‌ها و خزنده‌ها به شمار می‌رود. این پژوهشگر باور دارد که اگر تغییری در نحوه‌ی تولید غذای بشر به وجود نیاید، تمامی حشرات طی چند دهه‌ی آینده راه انقراض را در پیش خواهند گرفت.

انقراض حشرات

۵۸ درصد پروانه‌های انگلستان از بین رفته‌اند

دانشمندان ازدیاد جمعیت و مصرف بیش از اندازه‌ی بشر را عامل اصلی آغاز انقراض حشرات (ششمین انقراض جمعی تاریخ کره زمین) می‌دانند. زیست شناس دانشگاه سیدنی «سانچز بایو» با بررسی ۷۳ گزارش راجع به کاهش جمعیت حشرات مدعی شده که کشاورزی مدرن و سریع، شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی از عوامل مهم در افزایش سرعت مرگ حشرات به شمار می رود.

پروانه‌ها از جمله حشراتی هستند که طی چند سال اخیر، بیشترین میزان کاهش جمعیت را تجربه کرده‌اند. برای مثال طی ۱۰ سال اخیر، نرخ جمعیت کلی پروانه‌های انگلستان ۵۸ درصد کاهش یافته. بر اساس پژوهش‌های انجام شده میزان جمعیت کلی زنبور‌ها، مورچه‌ها، سوسک سرگین، سنجاقک و یک‌روزه‌ها هم به شدت کاهش یافته است.

 

تماشا کنید: این حشره احتمالا یکی از معدود بازماندگان عصر یخبندان است

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • intel100
    intel100 | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    ای کاش بدون یاد و خاطره و حس کردن در یک لحظه همه ی انسان ها از زمین محو میشدن. واقعاً بدتر از آدمی چیزی دیگه ای نبوده که خلق بشه...

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

    450 ميليون سال راحت بر زمين حكم راني كردن، 3 ميليون سالم در كنار ما موجب رونق زمين بودن

    ببينيد در عرض چند قرن ناچيز چه بلايي سر شون آورديم...

    اينها به تغييرات آب هوايي بسيار حساس اند

    هنوز اقايون ميان تلويزيون ميگن كنفرانس پاريس استعماريه ، اروپايي ها قديم استفاده كردن از سوخت فسيلي و سموم و ... الان ميخوان ما استفاده نكنيم پيشرفت نكنيم!!

    فكر ميكنن اروپا صنعتي شد به خاطر نوع سوختش!

  • Ali1988
    Ali1988 | ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

    ادعامون میشه اشرف مخلوقاتیم. ما ته مخلوقات هم نیستیم. گند زدیم به خودمون و کره زمین با زیاده خواهی

مطالب پیشنهادی