ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هر آنچه از پلت فرم تازه ایران خودرو می دانیم؛ تلاش چند جانبه برای خودروسازی در شرایط تحریم

حدود یکسال و نه ماه قبل و در شرایط اجرای همه جانبه برجام بود که ایران خودرو از توسعه پلت فرم تازه خود با همکاری چندین کمپانی معتبر بین المللی خبر داد. براین اساس قرار ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

حدود یکسال و نه ماه قبل و در شرایط اجرای همه جانبه برجام بود که ایران خودرو از توسعه پلت فرم تازه خود با همکاری چندین کمپانی معتبر بین المللی خبر داد. براین اساس قرار بود محصول آینده ایران خودرو تحت طراحی کمپانی طراحی خوشنام پنین فارینا، با قطعات فنی توسعه یافته توسط ماهله آلمان و پاورتک کره جنوبی ظرف 2.5 سال راهی بازار شود، اما در پی بحران اقتصادی اخیر که پس از اعلام خروج آمریکا، از توافق هسته ای سرنوشت این پروژه نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و به خصوص با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید عموم جامعه، ممکن است اساسا توسعه یک پلت فرم هزینه بر در شرایط فعلی از توجیه اقتصادی مناسبی برخودار نباشد.

https://static.digiato.com/digiato/2017/05/IKCO-EVO-1.jpg
با این حال براساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده است، در بازدید چند ماه قبل دبیر شورای عالی امنیت ملی از گروه صنعتی ایران خودرو، وی در جریان جدیدترین اقدامات این شرکت برای مقابله با تحریم‌ها به‌ویژه در بخش طراحی و تولید پلت‌فرم ملی و توسعه محصولات قرار گرفته است.
طی چند روز گذشته خبرهای تازه ای از ایران خودرو به گوش می رسد که بر تولید یک محصول تازه با محوریت دانش داخلی تاکید دارد. در همین رابطه ویدیوی از بازدید مسئولان شورای عالی امنیت ملی از ایران خودرو منتشر شده است که بر استفاده از دانش مهندسان ایرانی برای تولید محصولات تازه متمرکز است. حال در آستانه 22 بهمن به نظر می رسد که ایران خودرو قصد دارد تا با خبری قدرت خود در مهندسی خودروهای ملی را یاد آور شود.

ایران خودرو
تصاویر غیر رسمی از طراحی اولیه یک کراس اوور بر پایه زبان طراحی ایران خودرو که توسط مرتضی آلاد، یکی از طراحان خوش ذوق کشورمان ترسیم شده است.

تاکنون ایران خودرو از انتشار اطلاعات رسمی جدید در خصوص این پروژه خودداری کرده است اما آنطور که از شواهد بر می آید، تلاش برای افزایش درصد داخلی سازی پلت فرم پژو 301 و پژو 2008 ظرف ماه های گذشته می تواند در همین راستا انجام شده باشد. از سوی دیگر براساس گمانه زنی های اولیه، تاکنون چند خودرو شامل یک سدان سایز متوسط و یک کراس اوور توسط ایران خودرو طراحی شده است که ممکن است شباهت هایی به پژو 301 و پژو 2008 داشته باشند و احتمالا برای نیمه دوم سال 98 یا نیمه اول سال 99 معرفی خواهند شد.

مسلما چنین تلاشی در شرایط فعلی شایسته تقدیر است و برای شرکتی که مدت هاست به ساخت چند سدان ساده بر پایه فیس لیفت هایی از پژو 405 و سمند بسنده کرده، هر گونه توسعه و نو آوری می تواند حائز اهمیت باشد، به خصوص که مدیر عامل ایران خودرو، این محصولات تازه را پاسخ این شرکت به شرایط سخت و تحریم های فعلی صنعت خودروسازی قلمداد کرده است.

اما در نهایت آنچه که مسلم است اینکه دست یابی به دانش روز صنعت خودروسازی بدون مشارکت کمپانی های بین المللی ممکن است و خودروسازان به نام کره ای و حتی چینی نیز بدور از شرایط تحریم ها، سال هاست که از دانش و تکنولوژی کمپانی های بزرگ در ساخت خودرو بهره می برند. از این رو باید منتظر ماند و دید که توان مهندسان داخلی در ساخت خودرویی ایرانی و مستقل از قطعات وارداتی تا چه حد می تواند منجر به تولید انبوه یک خودرو جذاب با قیمتی رقابتی شود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • hakhamaneshs
    hakhamaneshs | ۴ اسفند ۱۳۹۷

    چ شیکه. گر چ ایران خودرو نمی تونه همچین چیزی از خط تولیدش در بیاره

  • 19841363
    19841363 | ۲۶ بهمن ۱۳۹۷

    این میشه گفت یک فیس لیفت یا در حقیقت ایرانیزه کردن همین مدلهای جدید پژو مثل ۲۰۰۸ هست مثل رانا که ایرانیزه ۲۰۶ هست

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    چه ذوقي ميكنين

    يكي دو سال پيش يك يك فيس ليفت رو 206 اس دي انجام دادن، 50 ميليارد تومن هزينه برده!!!بعدم به اسم 207 فروختن

    پرايد رو نميتونن كاملا تو ايران توليد كنن!

    در يك بازار انحصاري در حال برشكستي هستن!!!

    و همين چند روز 40هزار ميليارد وام گرفتن كه فقط بتونن همين پرايد و پژو ها رو تحويل مردم بدن!!!

    اونوقت انتظار دارين يك پلت فرم ارزان درست كنن كه تماما هم داخل ايران توليد بشه؟!

    شركتي كه اينقدر سو مديريت داره و اينقدر هم ولخرج هست و سنگين و نا منعطف و هيچ ارتباطي هم با دانشگاه و تحقيق و توسعه نداره مگر فقط با فتوشاپ يا مونتاژ يك خودروي چيني با مارك سمند بتونه همچين چيزي بسازه

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷

    بعد مدت ها یه خبر داخلی که یکم حس خوب داد بهمون.......قطعا ما ظرفیت داخلی داریم اما تا الان مدیریت داخلی نداشتیم...تغییر در راهه؟؟؟؟!؟!؟!؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی