ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

همه‌ی آنچه که باید راجع به هشتگ و کاربرد های آن بدانید

نام هشتگ گره خورده است با شبکه‌های اجتماعی و از آن به طور کلی به منظور ساده تر کردن یافتن مطالب استفاده می‌شود. یقینا با هشتگ‌های زیادی برخورد داشته‌اید؛ کلمه‌هایی که با علامت # آغاز ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

نام هشتگ گره خورده است با شبکه‌های اجتماعی و از آن به طور کلی به منظور ساده تر کردن یافتن مطالب استفاده می‌شود. یقینا با هشتگ‌های زیادی برخورد داشته‌اید؛ کلمه‌هایی که با علامت # آغاز می‌شوند. اما سوال اینجاست که هشتگ از کجا آمد و می‌تواند چه کاربرد‌هایی داشته باشد؟

در این مطلب قصد داریم در ابتدا برای درک دقیق هشتگ‌ها نگاهی داشته باشیم به تاریخچه‌ی این علامت و سپس راجع به کاربرد‌های آن صحبت کنیم. به عنوان مثال کاربرد هشتگ در بالا بردن تعداد فالور‌ها در اینستاگرام برای بهبود وضعیت کسب و کار‌ها در شبکه‌های اجتماعی را پیشتر در مطلبی بررسی کردیم و حالا می‌خواهیم به طور دقیق به خود هشتگ بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

کمی تاریخ

پیش از مورد توجه قرار گرفتن هشتگ‌ها، علامت # عموما در کشور‌های مختلف معنای متفاوتی داشت. به عنوان مثال در بریتانیا این علامت را «هش» یا «گیت» و در پیش تر از این‌ها «آکتوتُرپ» می‌خوادند. در سال ۱۹۷۰ از این علامت در زبان اسمبلی PDP-11 استفاده می‌شد؛ میکرو کامپیوتر ۱۶ بیتی که بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ به فروش می‌رسید.

حتی دنیس ریچی (بنیان گذار UNIX و زبان برنامه نویسی) و همچنین «برایان کرنیگهان» -که یکی از اصلی‌ترین محققان آزمایشگاه بل بود- از این علامت در زبان برنامه نویسی سی برای نمایش برخی کلمات کلیدی استفاده می‌کردند که ابتدا باید توسط پیش پردازنده‌ی سی بررسی می‌شدند.

اما هیچکدام از موارد بالا به معنی هشتگ‌های کنونی نبود. شاید بتوان گفت اولین استفاده از هشتگ‌ها در سال ۱۹۸۸ توسط IRC اتفاق افتاد. IRC یا گپ رله‌ی اینترنتی روشی برای ارتباط آنی روی اینترنت محسوب می‌شود. این پروتکل برای گفتگوهای گروهی طراحی شده و چت در گروه‌ها و حتی به صورت فردی در کانال‌ها اتفاق می‌افتاد. طراحان IRC تصمیم گرفته بودند تا گروه‌ها و کانال‌ها را با استفاده از علامت # برچسب گذاری کنند.

اما بنیان گذار هشتگ «کریس مسینا» بود؛ فردی که با الهام گرفتن از استفاده‌ی IRC از علامت # پیشنهاد داد که در توییتر توییت‌ها را با استفاده از # علامت گذاری کنند. با استفاده از این علامت در واقع می‌شد به راحتی به مطالب مختلف و مشابه رجوع کرد. مثلا همین حالا در اینستاگرام با زدن روی #آسمان_آبی می‌توان پست‌های حاوی این هشتگ را مشاهده کرد.

کریس مسینا البته مالکیت فکری هشتگ را از آن خود نمی‌داند. او بر این عقیده است که هشتگ از دل اینترنت بیرون آمده و متعلق به همه‌ی افرادی است که از آن استفاده می‌کنند. اما با این حال در بیشتر منابع بنیان گذار هشتگ را کریس مسینا می‌دانند.

بعد از طرح این ایده توسط او، توییتر استقبال چندانی از ایده‌اش نکرد و آن را مربوط به افرادی که به اصطلاح آن‌ها را «گیک یا به انگلیسی Geek» می‌خوانند دانست. اما بعد از گذشت مدتی استفاده از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک عادت شد و این روز‌ها استفاده از آن عمدتا اتفاق می‌افتد.

هشتگ

هشتگ چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، از هشتگ برای برچسب گذاری مطالب استفاده می‌شود. در واقع زمانی که بخواهید مطلب درج شده‌تان در اینترنت را مربوط به موضوع خاص بدانید می‌توانید از هشتگ استفاده کنید. به عنوان مثال وقتی می‌نویسیم #دیجیاتو باید آن را «هشتگ دیجیاتو» بخوانیم.

موارد مصرفی آن در این مثال می‌تواند خبر‌های منتشر شده توسط دیجیاتو در شبکه‌های اجتماعی باشد. خوانندگان با کلیک کردن روی آن می‌توانند به سادگی خبر‌های دیگری که از سوی دیجیاتو منتشر شده و از همین هشتگ استفاده می‌کنند را مشاهده نمایند.

اما حالا که متوجه شدیم هشتگ چیست، باید با کاربرد‌های آن آشنا شویم. کاربرد‌هایی که می‌توانند فراتر از دسته بندی پست‌ها باشند. این روز‌ها می‌توان با استفاده از هشتگ مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنیم را به گوش افراد بیشتری برسانیم و بهتر از گذشته دیده شویم. اما نحوه‌ی استفاده از هشتگ بسیار مهم است.

هشتگ

چگونه از هشتگ‌ها بهترین استفاده را ببریم؟

استفاده از هشتگ با این که مفید است اما باید بدانید عدم دقت در انتخاب آن‌ها می‌تواند تاثیر منفی روی پست‌ها بگذارد. به عنوان مثال وبسایت تحلیلی TrackMaven به این نتیجه رسیده که توییت‌های دارای بیش از دو هشتگ به مرور زمان افراد کمتری را درگیر خود می‌کند:

هشتگ

این آمار در پست‌های استفاده شده در فیسبوک هم شرایط مشابهی دارد:‌

 

اما داستان استوری‌های اینستاگرام متفاوت است. استفاده از هشتگ‌های بیشتر باعث می‌شود افراد بیشتری پست‌های شما را ببینند و در آن‌ها شرکت و فعالیت داشته باشند. البته استوری‌هایی که بیش از ۱۰ هشتگ دارند کمتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرند:

هشتگ

بنابراین داشتن شناخت کافی از فضای مجازی و همچنین استفاده‌ی مناسب از هشتگ‌ها (به دور از اسپم کردن) می‌تواند بهترین راه حل برای دیده شدن بیشتر در شبکه‌های اجتماعی باشد. در مطالعه‌ای که توسط RadiumOne انجام شده بود، نتایج نشان می‌داد که تقریبا ۷۵ درصد کاربران فضای مجازی از هشتگ استفاده می‌کنند. البته تعداد افرادی که می‌دانند چگونه باید از هشتگ‌ها استفاده کرد به صورت چشمگیری کمتر است.

استفاده از هشتگ در پست‌ها به سادگی اتفاق می‌افتاد. کافیست پیش از کلمات کلیدی از # استفاده کنید. در زبان انگلیسی می‌توان در هشتگ‌ها از بیش از یک کلمه استفاده کرد. مثلا WeCanDoIt# از چند کلمه تشکیل شده. برای خواندن راحت‌تر در زبان انگلیسی شروع هرکدام از کلمات را با حرف بزرگ می‌نویسند. در زبان فارسی این کار با «زیر خط» یا «آندرلاین» انجام می‌شود: « _ ». مثلا #اخبار_دیجیاتو یا #خبر_فوری یا #تیم_ملی. همچنین لازم به ذکر است که می‌توانید از اعداد در هشتگ‌ها استفاده کنید.

اما تایپ کردن هشتگ‌ها ساده‌ترین کار است. مهم‌ترین بخش در رابطه با چگونگی بهره‌مندی از آن‌هاست که می‌تواند در هر شبکه‌ی اجتماعی نقشی سازنده داشته باشد. ابتدا بهتر است با مفاهیم پایه‌ای استفاده از هشتگ‌ها آشنا شویم.

  • اگر از هشتگ‌ها برای هدفی خاص استفاده می‌کنید، بهتر است کلمات چسبیده به آن را کاهش دهید. مثلا استفاده از #تیم_ملی در خبری ورزشی مربوط به تمرینات تیم ملی فوتبال می‌تواند بهتر از #تمرین_تیم_ملی_فوتبال_ایران باشد.
  • در بیشتر شبکه‌های اجتماعی اگر با استفاده از حساب‌های کاربری عمومی (در واقع Private نباشند) از هشتگی خاص استفاده کنید، همه‌ی کسانی که به دنبال آن هشتگ باشند می‌توانند شما را بیابند.
  • هرگز با استفاده از هشتگ‌ها اسپم نکنید. استفاده از هشتگ‌های بی مورد زیر پست‌ها باعث می‌شود کمتر کسی پست‌های شما را مشاهده کند. در توییتر و فیسبوک بهتر است نهایتا از دو هشتگ استفاده شود.
  • همیشه از حداقل یک هشتگ استفاده نمایید. مطالعات نشان داده توییت‌هایی که در آن‌ها از هشتگ استفاده شده ۵۵ درصد بیشتر از پست‌های بدون هشتگ ریتوییت شده‌اند.
  • فقط از هشتگ‌هایی استفاده کنید که به پست شما مربوط هستند. استفاده از هشتگ‌هایی که ارتباطی به پست شما ندارند بی فایده است و صرفا باعث می‌شود برخی از افراد پست شما را ببینند و آن را رد کنند. از طرفی رعایت این موضوع باعث یک دست شدن و دسترسی ساده‌تر به مطالب خواهد شد.

همیشه حواستان به رویداد‌های مختلفی که در جریان است باشد تا بتوانید در اوج توجه به مسائلی خاص در رابطه با آن‌ها توییت کنید یا پست قرار دهید:

  • رویداد‌های مهم مثل جام جهانی و استفاده از هشتگ‌های #جام_جهانی یا به انگلیسی WorldCup#
  • تعطیلات و رویداد‌های خاص مثلا #روز_پیتزا یا به انگلیسی WorldPizzaDay#
  • در رابطه با یک فیلم، سریال یا رویداد رسانه‌ای مهم مثل #گیم_آو_ترونز یا GameofThrones# یا GOT#
  • موضوعات خاص و منحصر به فرد مثل #برنامه_نویسی یا programming#

چند ابزار مفید می‌تواند به شما در آنالیز و بررسی هشتگ‌های مناسب کمک کند مثل Hashtagify.me و RiteTag. با بهره‌مندی از این ابزار می‌توانید متوجه استفاده‌ی آماری از هشتگ‌های مختلف در دنیا شوید.

هشتگ

در انتخاب هشتگ همیشه تلاش کنید یک استراتژی مشخص داشته باشید. پیش از هرچیز هشتگ‌ها را با توجه به مخاطبانتان انتخاب کنید. با این کار افراد بیشتری از جامعه‌ی هدف‌تان با پست‌های شما مواجه خواهند شد و این به معنای دریافت بازخورد‌های بیشتر است. پیش از این در مطلب افزایش فالوور اینستاگرام روش شماره‌ی ۸ توضیحات بسیار کاملی در زمینه‌ی نحوه‌ی انتخاب استراتژی مناسب برای هشتگ‌ها ارائه کرده بودیم.

جدا از هشتگ‌های معروف ممکن است لازم باشد گاهی از هشتگ مربوط به برند خود استفاده کنید. مثلا مک دونالد دارای هشتگی به این صورت است: imlovinit# و هر جایی که از آن استفاده شود به نوعی به معنای تبلیغ برای این رستوران بزرگ است.

همانطور که می‌بینید برای برند خود حتما نیاز نیست از هشتگ‌هایی استفاده کنید که حاوی نام شرکتتان باشند و همین که به حوزه‌ی کاری شما مربوط شود کافی خواهد بود. شاخه‌ای از هشتگ‌های مربوط به برند، هشتگ محصولات است. مثلا سامسونگ از هشتگ Galaxy# استفاده می‌کند.

ایجاد کمپین‌های خیریه مربوط به حوزه‌ی کاری هم می‌تواند استراتژی جالب دیگری باشد. مثلا شرکت تولید کفش Tom با استفاده از هشتگ withoutShoes# موفق شد تا نظرات بسیاری از افراد را به کودکانی در سرتاسر جهان جلب کند که کفشی برای پوشیدن ندارند. درست است که این کار هدفی خیر خواهانه داشت اما به هر ترتیب باعث شد تا نام این شرکت بیشتر از گذشته دیده شود.

البته باید دقت داشته باشید که ایجاد هشتگ‌های خاص برای کسب و کار یا حوزه‌ی کاریتان باید حتما دارای جمله بندی مناسبی باشد که به سادگی به خاطر سپرده شود. انتخاب جملات یا کلمات دشوار برای این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که هیچ فایده‌ای برای شرکت شما نخواهد داشت.

شما چطور از هشتگ‌ها استفاده می‌کنید؟

استفاده از هشتگ می‌تواند برای دیده شدن بیشتر در فضای مجازی بسیار مفید باشد. انتخاب استراتژی مناسب، داشتن درک مناسب از رویداد‌های مهم و همچنین انتخاب جملاتی که ساده به خاطر سپرده شوند از اصلی‌ترین موارد مربوط به هشتگ‌ها به شمار می‌روند. اما ممکن است شما استراتژی جالب دیگری برای دیده شدن در فضای مجازی با استفاده از هشتگ‌ها داشته باشید؛ آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی