تنها چند روز دیگر تا مراسم معرفی خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ باقی مانده و شرکت کره ای آماده می شود تا کلیه جزئیات مربوط به پرچمدار آتی خود و نسخه های مشتق شده از آن را در اختیار علاقمندان بگذارد.

البته اطلاعات ما در رابطه با پرچمداران آتی سامسونگ کم نیست و در هفته‌ها و ماه‌ های اخیر شایعات زیادی را در رابطه با آن شنیده‌ایم. این مراسم همانطور که اشاره کردیم در اصل به رونمایی از خانواده گلکسی اس 10 اختصاص دارد اما با در نظر داشتن حجم شایعات اخیر میتوانیم انتظار دیدن گوشی تاشو سامسونگ را هم داشته باشیم.

سه، چهار یا پنج گوشی؟

البته ابهام در این باره زیاد است اما طبق شواهد انتظار می رود که در جریان مراسم پیش رو که روز یکم اسفندماه راس ساعت ۱۰:۳۰ شب برگزار می شود از سه تلفن هوشمند متعلق به خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ رونمایی شود. علاوه بر گلکسی اس 10 و نسخه پلاس آن که طبق روال همیشه باید جایگزین مدل‌های اس ۹ شوند، پیش بینی می گردد که نسخه دیگری تحت عنوان گلکسی S10E نیز در این مراسم خودنمایی کند.

S10E نسخه ای ضعیف تر از پرچمدار بعدی سامسونگ است که به احتمال زیاد برچسب قیمتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار خواهد داشت و برای کاربرانی طراحی شده که توانایی خرید نسخه استاندارد را ندارند و به امکاناتی اندک پایین تر از آن قانع هستند.

قاب رسمی خانواده گلکسی اس 10
تصاویر لو رفته از قاب خانواده گلکسی اس 10 توسط ایوان بلس

البته هنوز مشخص نیست که کاستی های S10E نسبت به نسخه استاندارد چه خواهند بود اما پیش بینی می شود که این گوشی از نمایشگری اندک کوچک تر (مثلا ۵.۸ اینچ در مقایسه با نمایشگر ۶.۱ و ۶.۴ اینچی نسخه های استاندارد و پلاس) و تخت برخوردار باشد و خمیدگی صفحه نمایش مدل‌های دیگر را نداشته باشد.

اما نمایشگر هر سه این مدل ها فاقد بریدگی هستند و در عوض دارای حفره خواهند بود که نمایشگر حفره دار امسال احتمالا به یکی از گرایش‌های اصلی شرکت های سازنده موبایل بدل می شود. به این ترتیب تنها مانع پیش روی کاربران این موبایل ها برای مشاهده محتوای تمام و کمال نمایشگر همین حفره خواهد بود که قرار است دوربین جلویی را در دل خود جای دهد. البته اشاره کنیم که پیشتر گوشی های نوا ۴ هواوی و ویوو ۲۰ آنر و حتی گلکسی A8s سامسونگ نیز با همین ویژگی رونمایی شده بودند و خود سامسونگ از این طرح تحت عنوان اینفینیتی او یاد می کند.

نمایشگر حفره دار در خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ
تصویر از سامسونگ

طبق پیش بینی ها و البته عکس‌های لو رفته گلکسی اس 10 پلاس حفره نمایشگر بزرگ تری نسبت به نسخه دیگر خواهد داشت و این یعنی به احتمال زیاد شاهد استفاده از دو دوربین سلفی در این گوشی خواهیم بود. اما احتمال دیگری که در این باره مطرح شده این است که فضای اضافی ایجاد شده به دوربین دیگری اختصاص نخواهد یافت و سامسونگ احتمالا از یک سنسور عمق سنج برای قف گشایی دستگاه در آن استفاده می کند. برخی دیگر هم معتفدند که سامسونگ یک قابلیت امنیتی تازه را برای گوشی پرچمدار بعدی خود در نظر می گیرد و اسکنر عنبیه چشم را که چند نسلی است در گوشی های سری گلکسی اس خود استفاده می کند برای همیشه کنار می گذارد.

در هر حال احتمال اضافه کردن قابلیت قفل گشایی با چهره در این گوشی همچنان به قوت خود باقیست اما طبق گمانه زنی بسیاری از کارشناسان، احتمالا تکنولوژی تشخیص اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر را به خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ (بجز نسخه S10E) اضافه خواهد شد که البته این فناوری چندان هم عجیب نیست و پیشتر گوشی های هواوی میت ۲۰ پرو و وان پلاس 6T هم با مشخصه ای مشابه وارد بازار شدند اما وجه تمایز آنها با محصول آتی سامسونگ حسگر التراسونیک کوالکام است که بنابر گفته برخی کارشناسان در خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت حسگر فراصوت کوالکام هم نسبت به رقبای اپتیکال خود این است که احتمال فریب دادنش به مراتب کمتر خواهد بود.

خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

البته اشاره کنیم که طبق شایعات نسخه استاندارد این گوشی برخلاف برادر بزرگ‌تر خود حسگر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر نخواهد داشت و مکانیزم امنیتی به کار گرفته شده در آن تنها اندکی با تکنولوژی مورد استفاده در نسخه‌های قبلی اختلاف خواهد داشت. علاوه بر این گلکسی S10E دکمه پاور بزرگ‌تری نسبت به گوشی‌های رقیب خواهد داشت چراکه همزمان نقش حسگر اثرانگشت را هم ایفا می کند. البته تلفیق حسگر اثرانگشت و دکمه هوم این روزها چندان رایج نیست اما سونی هم زمانی همین ترفند را در موبایل‌هایش پیاده سازی می کرد.

اما همانطور که در بالا گفتیم گوشی‌های خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ تنها ستاره های رویداد آتی سامسوسنگ نیستند و آنطور که تیزر منتشر شده برای این مراسم نشان می دهد احتمالا شاهد نمایش گوشی تاشوی سامسونگ نیز خواهیم بود. البته سامسونگ در جریان کنفرانس توسعه دهندگان سال قبل خود شمایی کلی از این محصول را پیش روی حاضران در سالن قرار داد اما آن محصول بیشتر یک ماکت بود تا نسخه تجاری و آماده برای تولید.

در هر حال سامسونگ هنوز برنامه مدونی را برای معرفی و عرضه گوشی‌های تاشو خود ارائه نکرده اما با توجه به مشخصات محصول مشابهی که چندی پیش یک شرکت چینی در CES به نمایش گذاشت و البته کاستی های آن محصول احتمال آنکه گوشی تاشوی سامسونگ به این زودی ها برای عرضه به بازار آماده شپذ بسیار  پایین است.

خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

اما باز گردیم به موج شایعات؛ سال گذشته بود که وال استریت ژورنال گزارش داد سامسونگ مشغول توسعه نسخه ای سری از گلکسی اس 10 است که با مدل استاندارد تفاوت دارد. طبق آن گزارش این گوشی مرموز بزرگ ترین نمایشگر ممکن (۶.۷ اینچی) را خواهد داشت و مجموعا ۶ دوربین را در بدنه خود میزبانی می کند که دوتای آنها در بخش جلویی و چهار دوربین هم در بخش پشتی قرار خواهند داشت.

در آن زمان گفته می شد که این گوشی از شبکه 5G پشتیبانی خواهد کرد اما از آنجایی که این شبکه ها هنوز وارد فاز عملیاتی نشده اند بعید به نظر می رسد که سامسونگ در مراسم پیش رو حرفی از آن به میان بیاورد. برخی هم مدعی شده اند که این گوشی گلکسی S10 X نام دارد که البته با درنظر داشتن حجم پایین خبرها و جزئیات منتشر شده در رابطه با آن بعید به نظر می رسد در روز یکم اسفند شاهد رونمایی از این گوشی باشیم.

دوربین ها در خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

به نظر می رسد سامسونگ نیز به جمع شرکت هایی پیوسته که باور دارند هرچه تعداد لنزها بیشتر باشد بهتر است. سال گذشته این شرکت یک گوشی میان رده را با چهار دوربین اصلی رونمایی کرد و حالا پیش بینی می شود که گلکسی اس ۱۰ و نسخه پلاس آن نیز دست کم به سه دوربین مجهز باشند. نسخه S10E اما احتمالا به همان آرایه دوربین دوگانه اصلی اکتفا خواهد کرد تا قیمت پایین خود را حفظ کند.

خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

البته در مورد اینکه دوربین های مورد استفاده در این گوشی ها چه مشخصاتی دارند اختلاف نظرهایی وجود دارد. پاییز سال گذشته بود که سامسونگ از توسعه دوربین‌های ۳۲ و ۴۸ مگاپیکسلی برای استفاده در تلفن‌های هوشمند خبر داد و چند ماه پیش فاش شد که سونی در صدد استفاده از یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در محصول آتی خود است. با توجه به این خبرها، از یک سو احتمال اینکه سامسونگ به استفاده از تکنولوژی خانگی خود فکر کند پایین نیست و از سویی در گذشته هیچگاه پیش نیامده که این شرکت تعداد مگاپیکسل های بیشتر را به کیفیت ترجیح دهد. برای مثال گوشی نوت ۹ دو سنسور دوازده مگاپیکسلی شامل یک لنز تله فوتو با دو گشودگی دهانه لنز و یک لنز واید دارد و از نظر کیفیت تصویربرداری و عکاسی هم در سطح خوبی است.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد این احتمال وجود دارد که خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ به لنزهای ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی مجهز شوند و یک لنز الترا واید هم برای افزایش گزینه های عکاسی به آنها اضافه گردد. از روی تصاویر لو رفته اما میتوان دید که دوربین های اصلی این گوشی ها در همان قاب مربعی آشنا قرار می گیرند منتها این بار مانند نوت ۹ آرایش افقی خواهند داشت.

چیپست خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

چیپست خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ
چیپست کوالکام

سامسونگ معمولا دو نسخه مختلف از گوشی های پرچمدارش ارائه می کند:

  • یکی با چیپ اختصاصی خود برای بازارهای آسیایی
  • و دیگری با چیپ کوالکام برای دیگر بخشهای دنیا.
  • با توجه به همین مساله می توان انتظار داشت که اگزینوس ۹۸۲۰ و اسنپدراگون ۸۵۵ این نقش را در خانواده گلکسی اس ۱۰ بر عهده بگیرند. هر دوی این چیپ ها ضمن فراهم نمودن توان پردازشی بیشتر نسبت به نسل قبلی در زمینه هوش مصنوعی نیز پیشگام هستند.

    در شایعه ای دیگر گفته شده که نسخه پریمیم از این موبایل ها حداکثر ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد اما طبق صفحات پیش سفارشی که در وبسایت سامسونگ در فیلپین رویت شده نسخه ویژه ای از گلکسی اس 10 پلاس هم در دست ساخت است که حافظه داخلی بیشتری دارد. این نسخه ظاهرا ۱۲ گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه داخلی را در دل خود جای داده که این شایعه کاملا با خبر ماه پیش مبنی بر توسعه حافظه فلش یک ترابایتی توسط سامسونگ همخوانی دارد.

    نرم افزار خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

    خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

    چند ماه پیش نیز سامسونگ نسخه جدیدی از پوسته اندرویدی خود به نام One UI را معرفی کرد که برای گوشی های بزرگ تر طراحی شده و دکمه ها و منوها را در داخل محدوده ای تعاملی با هم تجمیع می کند. از آنجا که زمان انتشار این رابط کاربری نزدیک است میتوان انتظار داشت که همراه با خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ به دست کاربران برسد. البته سال گذشته و در جریان کنفرانس توسعه دهندگان سامسونگ، پیش نمایش مختصری از این رابط کاربری را مشاهده کردید اما انتظار می رود که در مراسم رونمایی پیش رو جزئیات بیشتری در رابطه با آن در اختیارمان قرار بگیرد.

    در مورد دیگر امکانات و قابلیت این گوشی هم میتوان به اپلیکیشن تازه ای به نام Samsung Blockchain KeyStore اشاره نمود که نوعی کیف پول دیجیتالی اختصاصی است. علاوه بر این با کمی کنکاش در نرم افزار قبلی گوشی های سامسونگ مشخص شده که مد دوربین جدیدی به نام Bright Night هم در مراسم رونمایی از گلکسی اس 10 معرفی خواهد شد. این مد که عملکردی مشابه به وضعیت Night Sight گوگل دارد عکس های متعدد را به هم می چسباند تا بهترین نتیجه را ارائه نماید.

    لوازم جانبی خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

    لوازم جانبی خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ

    در کنار گلکسی اس 10 اما میتوانیم انتظار داشته باشیم که سامسونگ از ایربادهای جدید خود با نام گلکسی بادز هم رونمایی کند. تصویر احتمالا موثقی که از این محصول منتشر شده نشان می دهد که قابلیت شارژ شدن توسط موبایل را هم دارند. البته قبلا هواوی گوشی میت ۲۰ پرو با با امکان شارژ موبایل‌های دیگر رونمایی کرد. ویدیویی هم که از قاب رسمی این گوشی ها در یوتوب منتشر شده قابلیت شارژ بیسیم آنها به نام Wireless Powershare را تایید می کند.

    طبق اسناد FCC گوشی های خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ از نسل جدید وای فای (802.11ax) پشتیبانی خواهند کرد و از آنجا که چیپ اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام هم از این نسخه وای فای پشتیبانی  میکند میتوانیم مطمئن باشیم که توان پردازشی این پرچمدار را تامین خواهد کرد.

    کلیه شایعات همچنین حکایت از آن دارند که سامسونگ جک ۳.۵ میلی متری صدا را حفظ خواهد کرد که این مساله با توجه به حضور این پورت در گوشی های گلکسی اس ۹ و نوت ۹ چندان تعجب برانگیز نیست اما میتواند خبری خوش برای هواداران این پورت باشد.

    در مورد گزینه‌های رنگی هم باید بگوییم طبق تصاویر لو رفته میتوانیم انتظار ارائه این گوشی در رنگهای سفید، مشکی، سبز آبی و همچنین زرد را داشته باشیم (که البته این آپشن احتمالا مختص به نسخه S10E خواهد بود).

    ساعت هوشمند

    اوایل این ماه گزارشی منتشر شد مبنی بر آنکه سامسونگ مشغول توسعه ساعت هوشمند تازه ای به نام گلکسی اسپورت است. از طرفی سامسونگ چندی پیش اپ Wearable خود را هم به روز رسانی کرد و می دانیم نام این گجت گلکسی واچ اکتیو خواهد بود.

    طبق تصاویر لو رفته خبری از حاشیه چرخنده که وجه تمایز ساعت های هوشمند سامسونگ هم هستند در این گجت نخواهد بود و گفته می شود سامسونگ دو دستبند هوشمند با تکیه بر تناسب اندام را هم در دست ساخت دارد که گلکسی فیت و گلکسی Fit e نام خواهند داشت (هرچند پیش بینی می شود که رونمایی از این دو محصول در MWC 2019 اتفاق بیافتد).

    از  اوت سال گذشته که اسپیکر هوشمند گلکسی هوم سامسونگ معرفی شد تا به امروز خبر چندانی در رابطه با آن شنیده نشده و به نظر می رسد که کمپانی کره ای هنوز به تصمیم قاطعی برای عرضه این دستگاه نرسیده. با این حال اما، خبرهای خوبی که پیشتر در CES در رابطه با این محصول شنیدیم این نوید را می دهند که به تاریخ عرضه اسپیکر هوشمند آن نزدیک شده باشیم. اینکه در مراسم رونمایی از خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ حرفی از این گجت به میان بیاید یا خیر هنوز مشخص نیست و باید تا تاریخ یکم اسفند ماه و مراسم رونمایی از خانواده گلکسی اس 10 سامسونگ منتظر بمانیم.