ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

درآمد حاصل از طرح زوج و فرد چطور هزینه می شود؟

اواسط آذر 84 بود که به دلیل آلودگی شدید هوای تهران، طرح نوبتی کردن تردد خودروها بر اساس فرد یا زوج بودن شماره آخر پلاکشان در محدوده ای به وسعت 88.5 کیلومتر اجرا شد. به عقیده برخی کارشناسان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

اواسط آذر 84 بود که به دلیل آلودگی شدید هوای تهران، طرح نوبتی کردن تردد خودروها بر اساس فرد یا زوج بودن شماره آخر پلاکشان در محدوده ای به وسعت 88.5 کیلومتر اجرا شد. به عقیده برخی کارشناسان ترافیک در تمام سال هایی که این طرح اجرایی شده، کاهش آلودگی هوا در داخل این محدوده تنها بین 0 تا 4 درصد صورت پذیرفته و از طرف دیگر آلودگی هوا در بیرون از این محدوده 38 درصد افزایش یافته است. به علاوه برخی از بزرگراه‌های پایتخت نیز شلوغ تر شده و افزایش طول زمان ترافیک رخ داده است.
میثم بصیرت، سرپرست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به تغییرات جدید در جزئیات طرح زوج و فرد شهر تهران اظهار کرد

این سیاست‌ها برای دوره‌های بحرانی شهر همچون یک مُسکن است و تا ابد قرار نیست از این مسکن‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: برای بحران حمل و نقل و آلودگی هوا باید به سمت یافتن دارو و درمان پیش رویم و سیاست طرح زوج و فرد نیازمند بازنگری است چرا که تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد در کشورهای توسعه یافته مسیرهایی جدید اتخاذ شده است.
بصیرت بازبینی طرح زوج و فرد برای سال 98 را در همین راستا تعریف کرد و گفت: شهرداری تهران باید توانمند شده و مسیرهایی را برای دیگر موج‌های حمل و نقل فراهم آورد تا تقاضا برای ورود به محدوده‌های طرح با خودروی شخصی کاهش یابد.
در سال 97 شیوه اجرای طرح ترافیک تغییر پیدا کرد و یکی از اهداف اجرای طرح ترافیک تغییر رفتار شهروندان بود. بر همین اساس تصمیم گرفته شد عوارض و تعرفه طرح ترافیک 97 نه ثابت باشد و نه از قبل مجوز طرح ترافیک فروخته شود بلکه عوارض پرداختی بر اساس میزان حضور در طرح ترافیک باشد.

طرح زوج و فرد

وی با بیان اینکه مراد شهرداری از اجرای طرح زوج و فرد درآمدزایی نیست، ادامه داد: این سیاست برای رفاه شهروندان دنبال می‌شود و هر نوع درآمد به صندوق خاص توسعه حمل و نقل عمومی و برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران خواهد رفت.
بصیرت با اشاره به آمادگی زیر ساخت‌های محدوده زوج و فرد گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند و خوشبختانه تا پایان سال جاری خط ۶ و 7 مترو افتتاح می‌شود.
وی کاهش آلودگی هوا در محدوده زوج و فرد را اصلی ترین دستاورد این طرح دانست و افزود: هم اینک در ساعات پایانی طرح در محدوده‌های زوج و فرد، بار ترافیکی و ازدحام بالایی اتفاق می‌افتد و با اجرای این سیاست یکپارچه، فرصتی برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش بار ترافیکی ایجاد می‌شود.

این موارد در حالیست که طرح زوج و فرد تهران قرار است در سال آینده با طرحی موسوم به منطقه کاهش آلایندگی، جایگزین شود که با شرایط متفاوتی نسبت به طرح زوج و فرد فعلی اجرا خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • فـرزاد
    فـرزاد | ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

    می گویند : صندوق خاص توسعه حمل و نقل عمومی ، شما بخوانید فلسطین و یمن و سوریه و لبنان
    یادتون نرفته که شهردار تهران قالیباف با درآمد عوارض و ... تو کربلا عراق بریز و بپاش راه انداخته بود

  • Vahid Khalili
    Vahid Khalili | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

    چگونه؟!
    خب معلومه، مستقیم به جیب آقایون!
    ?

  • amir rz
    amir rz | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

    پَ میخای خرج چی بشه ??خرج اقازاده ها میشه ? ?

    • zitanix
      zitanix | ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

      آقا زاده نه
      حرامزاده‌

مطالب پیشنهادی