ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلترینگ وی چت
نرم افزار و اپلیکیشن

چه موضوعاتی در اپ چینی وی چت مشمول فیلترینگ می شوند؟

براساس گزارشی که هفته گذشته توسط تیمی از محققان مرکز روزنامه نگاری و مطالعات رسانه دانشگاه هنگ کنگ به نام WeChatscope منتشر شد، نبرد تجاری میان آمریکا و چین، تحریم های آمریکا علیه شرکت مخابراتی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

براساس گزارشی که هفته گذشته توسط تیمی از محققان مرکز روزنامه نگاری و مطالعات رسانه دانشگاه هنگ کنگ به نام WeChatscope منتشر شد، نبرد تجاری میان آمریکا و چین، تحریم های آمریکا علیه شرکت مخابراتی چینی ZTE و همچنین دستگیری منگ وانژو مدیرعامل هواوی از جمله موضوعات حساسی است که در سال گذشته توسط پلتفرم وی چت در چین مشمول فیلترینگ شدند.

گروه WeChatscope هدف خود از فعالیت هایش را فراهم نمودن دسترسی عموم مردم چین به مقالاتی عنوان کرده که در اکانت های پابلیک سانسور شده اند.

اکانت های پابلیک حساب هایی هستند که توسط سازمان های چینی ایجاد شده اند و از موسسات دولتی گرفته تا سازمان های خصوصی را شامل می گردد.

محققان هنگ کنگی برای این منظور از نوعی برنامه کامپیوتری استفاده کردند که در یک بازه زمانی مشخص بارها و بارها به مقالات منتشر شده در اکانت‌های پابلیک سر می زند تا محتوای آنها را ثبت و ضبط کند. WeChatscope با استفاده از همین نرم افزار بالغ بر ۴ هزار اکانت پابلیک را دنبال نمود که به صورت روزانه اخبار را پوشش می دادند. در مواردی که برنامه تشخیص می داد مقالات قبلا خوانده شده از روی آن پلتفرم حذف شده اند آنها را علامت گذاری می کرد.

فیلترینگ وی چت

به گفته مارکوس ونگ و استلا فن از مولفان این گزارش تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، مجموعا بالغ بر ۱.۰۴ میلیون مقاله از طریق این نرم افزار بررسی شدند که از این میزان ۱۱ هزار مقاله به واسطه سیستم فیلترینگ اینترنتی چین بعد از انتشار حذف شدند.

در این گزارش البته اشاره شده که سیستم طراحی شده توسط WeChatscope توانایی دنبال کردن پست هایی که پیش از انتشار توسط سیستم داخلی وی چت فیلتر شده بودند را نداشته است. فرایند فیلترینگ اخبار هم طبق گفته دانشمندان براساس فهرستی از کلمات کلیدی صورت می گیرد که مرتبا نیز توسط مقامات فیلترینگ چین به روز می شوند و در اختیار اپراتورهای این پلتفرم قرار می گیرند.

۷۴ درصد از محتوای فیلتر شده در وی چت را خود مولفانشان حذف کرده اند

گفتنی است ویچت عنوان محبوب ترین اپ پیام رسان چینی را دارد و آنطور که شرکت توسعه دهنده آن (Tencent) ادعا کرده از سپتامبر ۲۰۱۸ تا به الان بالغ بر یک میلیارد نفر کاربر ماهانه داشته است.

وی چت کارش را به عنوان نوعی سرویس پیام رسان آغاز کرد و در ادامه به یک اپلیکیشن همه کاره بدل شد که هرکاری را از پرداخت قبوض گرفته تا مدیریت سفرهای شهری و حتی رزرو پرواز برای کاربرانش ممکن کرد.

WeChatscope در یافته هایش اعلام کرده که چهار دلیل اصلی برای حذف پست ها در این پلتفرم پیام رسان وجود دارد:

۱- حذف توسط منتشر کننده اصلی

۲- حذف توسط وی چت بخاطر نقض قوانین

۳- حذف توسط وی چت به خاطر علامتگذاری شدن یک پست توسط کاربران دیگر

۴- بلاک شدن یک کاربر به خاطر پست کردن مستمر محتوای ناقض قوانین

طبق این پژوهش از مجموع ۱۱ هزار مقاله ۸۰۹۲ مقاله توسط منتشر کنندگانش حذف شدند که این میزان ۷۴ درصد از کل محتوای فیلتر شده را تشکیل می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی