ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تسلیحات خودکار
تکنولوژی

دانشمندان خطاب به کشورهای پیشرفته: دست از توسعه ربات‌های قاتل بردارید

تعدادی از دانشمندان برجسته تلاش برخی کشورها برای توسعه ربات های قاتل و تسلیحات خودکار را عبور از خط قرمزهای اخلاقی عنوان کردند. نظر سنجی صورت گرفته در ۲۶ کشور دنیا حاکی از مخالفت ۶۰ درصدی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

تعدادی از دانشمندان برجسته تلاش برخی کشورها برای توسعه ربات های قاتل و تسلیحات خودکار را عبور از خط قرمزهای اخلاقی عنوان کردند.

نظر سنجی صورت گرفته در ۲۶ کشور دنیا حاکی از مخالفت ۶۰ درصدی مردم با توسعه سلاح های جنگی کاملا خودکار و موافقت تنها ۲۰ درصد با این ربات ها است. مخالفت افکار عمومی با تسلیحات خودکار باعث درخواست جمعی از دانشمندان برای تحریم سلاح های مجهز به هوش مصنوعی شده است.

پهپاد Taranis قابلیت پرواز، ترسیم راه ها و هدف‌گیری خودکار را دارد

این دانشمندان در خلال نشست «انجمن پیشبرد علوم آمریکا» یا AAAS با غیر اخلاقی خواندن سپردن جان انسان به هوش مصنوعی هشدار دادند که در صورت اختلال غیر منتظره در روند کار سلاح، جان افراد بیگناه به خطر می افتد.

تلاش ها برای تحریم سلاح های خودکار به این انجمن محدود نمی شود و تا کنون ۸۹ سازمان غیر انتفاعی بین المللی از جمله «دیدبان حقوق بشر» HRW با راه اندازی کمپین «ربات های قاتل را متوقف کنید» به این دست پروژه ها اعتراض کرده اند. «مری ویرهام»، از کارکنان HRW در این باره می گوید:

منظور ما ربات های متحرک سخنگو نیست بلکه درباره سیستم های تسلیحاتی معمولی ولی خودکار شده صحبت می کنیم که همین حالا راه اندازی شده اند. پهپادها مثال واضحی هستند اما هواپیماهای نظامی با قابلیت پرواز و فرود خودکار و سربازان رباتیک با توانایی شناسایی حرکت هم توسعه یافته اند که در نهایت به سلاح های خودکار تبدیل خواهند شد.

البته اوضاع پیچیده تر از ایده های ویرهام است چرا که گروه ناظر Drone Wars UK مدعی است «شتاب دهنده امنیت و دفاع بریتانیا» (Dasa) سرمایه لازم برای توسعه تسلیحاتی را تامین کرده که بدون دستور انسان قادر به کشتن دیگران هستند. بر این اساس پهپاد Taranis قابلیت پرواز، ترسیم راه ها و تعیین موقعیت اهداف به صورت خودکار را دارد.تسلیحات خودکار«رایان گریپی»، مدیر فنی ارشد کمپانی Clearpath Robotics که در حوزه نظامی فعالیت دارد هم با این نظر موافق است. وی تاکید می کند که فناوری به ویژه تشخیص چهره هنوز به سطحی نرسیده که امکان اتکا به ربات های قاتل وجود داشته باشد. وی مدعی است که در واقع این ربات ها نیستند که در مورد جان افراد تصمیم می گیرند بلکه مسئولیت آن بر عهده برنامه نویس ها، توسعه دهندگان و متخصصانی است که هزاران کیلومتر دورتر از میدان نبرد قرار دارند.

دکتر «پیتر اسارو»، از متخصصان علم و فناوری دانشگاه «نیو اسکول» آمریکا نیز بر این باور است که نمی توان ماشین را برای تصمیم گیری در مورد مرگ و زندگی افراد سرزنش کرد و بنابرین مقصر اصلی توسعه دهندگان تسلیحات خودکار هستند.

 

تماشا کنید: فناوری GPS چگونه به وجود آمد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mortezaniksard
    mortezaniksard | ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

    ما چهارچرخشو داریم...

  • Mr Nobody
    Mr Nobody | ۲۹ بهمن ۱۳۹۷

    چی میشد چیزی به اسم کشور وجود نداشت. چی میشد اگه این مرزبندی‌های احمقانه نبود.
    اونوقت دیگه شاهد هیچ جنگی نبودیم ...

مطالب پیشنهادی