تلاش نافرجام ایران خودرو و سایپا برای غلبه بر دلالان بازار خودرو

تلاش نافرجام ایران خودرو و سایپا برای غلبه بر دلالان بازار خودرو

افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار، تبدیل به خبر داغ و تلخ این روزهای کشورمان شده است، علیرغم وعده و وعید مسئولان مبنی بر کنترل و کاهش قیمت ها با افزایش تولید، به نظر می رسد که بار دیگر دلالان بزرگ، کنترل بازار خودرو را به دست خود گرفته اند و اجازه نفس کشیدن به خریداران و مصرف کنندگان واقعی نمی دهند، اما سوال این است که در چنین شرایطی آیا شانسی برای بازگشت آرامش به بازار خودرو وجود دارد؟

خودرو سازان معتقدند که با انجام پیش فروش و تحویل فوری می تواند تا حدی نقدینگی را از بازار خارج کرد و ثبات را به بازار بازگرداند، اما واقعیت این است که ابعاد محدود فروش فوری ایران خودرو، بعید است که خللی در اراده واسطه گران ایجاد کند. در واقع کمبود شدید عرضه خودرو نسبت به نیاز بازار در شب عید و رکود فراگیر چند ماه اخیر باعث شده تا به یک باره فنر قیمت ها رها شده و حالا کسی جلودار این موج تورم تازه نیست.

بازار خودرو

در خصوص سایپا نیز خبری از تحویل فوری محصولات نخواهد بود و با توجه به معوقات سنگین این شرکت به نظر می رسد که پیش فروشی دیگر، در دستور کار مدیران سایپا قرار گرفته است. مسلما در شرایطی که هنوز خودروهای ثبت نامی در سال گذشته تحویل خریدارن نشده است. اعتماد به شرکت های داخلی برای تحویل خودرو در سال های بعد کمی غیر منطقی خواهد بود.

این موارد در کنار حضور مافیای قدرتمند واسطه گری در بازار خودرو باعث می شود که پیش فروش تازه محصولات، تاثیر چندانی در بازار نداشته باشد. در واقع واسطه گران بسیار سریعتر از مشتریان عادی خبرهای مربوط به پیش فروش و شرایط آتی بازار را دریافت می کنند و با آمادگی کامل نسبت به خرید خودروهای تازه وارد میدان می شوند. بنابراین حجم قابل توجهی از عرضه خودروسازان عملا نسیب دلالان می شود و ایشان نیز ظرف مدت کوتاهی با کسب سود و افزایش قیمت، نسبت به عرضه خودرو در بازار اقدام می نمایند. با این اوصاف می توان گفت که حداقل در کوتاه مدت، ایران خودرو و سایپا، ابزار قدرتمندی را برای کنترل قیمت ها در بازار خودرو در اختیار خود ندارند.

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • احسان بهمن ۲۹, ۱۳۹۷

    خود ایران خودرو و سایپا دلالان بازارند

  • Hooman بهمن ۲۹, ۱۳۹۷

    کدوم دلال اقا

    تمام اینا بازیه، خودشون ماشینو میدن دلال، دلال گرون بفروشه…
    وگرنه ماشین فت و فراوون صفر ، سند نخورده، با انواع شرایط قسط و … که شروع هم نشده تو تمام این نمایشگاه ها پیدا میشه، ولی شرکت نداره… خب اینارو کی داده به دلال؟!
    دلالم از خودشونه، بجای اینکه مستقیم بفروشه نمایشگاه زدن، اونجا با قیمت بالا میفروشه ، همه ام میگن امان از دلال ها…