ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای
تکنولوژی

بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در حمایت از استارت‌ آپ‌ها: فیلترینگ راهگشا نیست

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در خصوص توسعه کسب و کارها در فضای مجازی بیانیه صادر کرد و در آن به حمایت از کسب و کارهای نوین صنف رایانه پرداخت که در روزهای گذشته با مشکلاتی ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۵

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در خصوص توسعه کسب و کارها در فضای مجازی بیانیه صادر کرد و در آن به حمایت از کسب و کارهای نوین صنف رایانه پرداخت که در روزهای گذشته با مشکلاتی مواجه شده اند. این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد که معتقد است رویکردهای سلبی و غیرکارشناسی مانند فلیترینگ گروهی، پاسخ‏گوی مشکلات کسب‌‏وکارهای نوین و راهگشای توسعه آن‏ها نبوده و نیست.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مهرماه سال جاری، بیش از ۷۲ میلیون نفر در ایران از اینترنت باند پهن استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ این فناوری به حدود ۸۹ درصد و ضریب نفوذ اینترنت روستایی در کشور به ۵۵ درصد رسیده است.

همچنین توسعه زیرساخت‏‌های ارتباطی، به طور همزمان رشد فزآینده توسعه کسب‌‏وکارها در فضای مجازی را درپی داشته است. سازمان نصر گزارش می‌دهد طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی دو سال گذشته ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده است. این رقم نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای فضای مجازی برای خلق و رشد قابل توجه کسب‌‏وکارهای اینترنتی است.

سازمان نظام صنفی در بیانیه خود نیاز داشتن کسب‌‏وکاری جدید و نو به زیرساخت‏‌های فنی و عملیاتی و تدارک زیرساخت‏‌های حقوقی را بدیهی دانسته و گفته که این سازمان ایجاد چارچوب‏‌های ضروری برای جلوگیری از جرایم و تخلفات، جلب اطمینان جامعه و همچنین رشد و شکوفایی کسب و کارهای جدید را نه تنها محدوده نکرده بلکه سرعت بخشیده‌ است.

سازمان نظام صنفی اعتقاد دارد که موضوع فوق همان نقطه مهم و ظریفی است که همه مسئولان در همه سطوح تصمیم‌گیری، مدیریتی و اجرایی باید آن را مد نظر قرار داده و به آن توجه ویژه داشته باشند. به بیان دیگر، تعیین یک نقطه تعادل مناسب در تدوین قواین و مقررات مربوط به این کسب‌‏وکارها منجر به توقف بی‌‏دلیل رشد کسب‏‌وکارهای نوین و محروم کردن جامعه از مزایای آن‏ها نشده و از سوی دیگر، زمینه‌‏ساز و مشوق افراد جامعه به توسعه و خلق این نوع کسب‌‏وکارها هم نخواهد شد.

سازمان نظام صنفی بر این موضوع تاکید می‌کند که امروزه فقدان و ضرورت حضور زیرساخت‌‏های حقوقی و نظارتی لازم با توسعه روزافزون کسب‌‏وکارهای فضای مجازی، آشکارتر شده‌است. همچنین در ادامه دو سوال را از سوی صاحبان این کسب‌‏وکارها مطرح می‌کند: اول اینکه ابزارهای نظارت چیست و تحت نظارت کدام دستگاه و نهاد است؟ دوم اینکه آیا اصولاً ابزاری در اختیار این کسب‌‏وکارها قرار گرفته است تا آنها بتوانند نظارت خود را بهبود ببخشند؟

بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

آماده نشدن «سامانه شاهکار» پس از دو سال که عنوان مهم‌ترین ابزار نظارتی از طرف دولت به کسب‌وکارهای بخش خصوصی وعده داده شده است و تبعات برخی مشکلات که خارج از محدوده اختیارهای صاحبان کسب‌وکارها بوده ولی آن‏ها را در معرض تهدید قرارداده است، از دیگر چالش‌‏هایی بود که در بیانیه نظام صنفی به آنها اشاره شد:

«براساس آمارهای غیررسمی، وجود بیش از یک میلیون سیم‌کارت بی‌هویت و خرید و فروش سیم‌کارت‌های فعال، بستری برای مجرمان فراهم کرده تا بدون ترس از شناسایی، مرتکب جرم شده و فضای عمومی توسعه کسب‌‏وکارهای جدید را ملتهب و نا امن کنند. به علاوه توجه به این مهم هم ضروری است که دستگاه‌هایی که وظیفه‌ فرهنگ‌سازی، آموزش، پیشگیری از جرم و شناسایی مجرمان اینترنتی را دارند به اندازه کسب‌وکارها و فضای مجازی کشور رشد و توسعه نداشته‌‏اند. در نتیجه، برای حل معضل این ناهمگونی و عدم توازن، مسدود کردن و فیلترینگ به عنوان اولین راه‌حل توسط دستگاه‏‌ها و نهادهای نظارتی انتخاب شده و می‏‌شود»

سازمان نظام صنفی یادآور شده که مهم‌‏ترین دلیل فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام در کشور و تشویق مردم به حضور در پیام‌رسان‌های داخلی، از سوی دستگاه‌های قضایی و نظارتی، پاسخگو نبودن آن عنوان شده است. آنطور که در این بیانیه آمده است توجیه مسدودسازی تلگرام این بوده که جرایم در آن فضا قابل پیگیری نیست و این دستگاه‌‏ها به اطلاعات مورد نیاز برای پیگیری مجرمین دسترسی نداشتند. سازمان نظام صنفی حال این سوال را یاد آور می‌شود که اگر یک ارائه‌‏دهنده خدمت داخلی هم با همین دلیل و توجیه فیلتر شود، آیا جوابی برای پاسخ به افکار عمومی وجود دارد؟ به گفته این سازمان مادامی که دستگاه‌‏های فوق نمی‌‏توانند هیچ‌کدام را پیگیری کنند، تفاوتی بین ارائه‌‏دهنده خدمت (چه داخلی و چه خارجی) وجود نخواهد داشت:

«سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بر حسب جایگاه، ماموریت و ظرفیت‏‌های قانونی خود، که همانا توسعه و ساماندهی بازار است، ایجاد سازوکاری برای تدوین و تصویب قوانین و مقررات مرتبط در این حوزه را از اولویت‌‏های خود دانسته و برای همکاری با همه ذی‏نفعان آمادگی کامل دارد. به طور مشخص، اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان آمادگی خود را برای همکاری با همه دستگاه‌‏های انتظامی و قضایی برای پیدا کردن راهکارهای عملی برای حل مشکلات اشاره شده اعلام می‏‌کند. به طور مشخص، اعضای کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان آمادگی خود را برای همکاری با همه دستگاه‌‏های انتظامی و قضایی برای پیدا کردن راهکارهای عملی برای حل مشکلات اشاره شده اعلام می‏‌دارد. این سازمان معتقد است رویکردهای سلبی و غیرکارشناسی مانند فلیترینگ گروهی، پاسخ‏گوی مشکلات کسب‌‏وکارهای نوین و راهگشای توسعه آن‏ها نبوده و نیست.»

در این بیانیه نظام صنفی آمده‌است که این سازمان آرزو دارد تا دستاوردهای چشمگیر جوانان کشور با سوء‌تفاهمات، سخنان نسنجیده و بازی‌های رسانه‌ای به تاراج نرود: «شاید جای درست مسئولان در مسیر پرشتاب توسعه کشور به دست جوانان، اینجا معنی پیدا کند؛ جایی که باید با درایت و تدبیر راه‌ها را باز و موانع را برطرف کرد. مسدودکردن راه‌ها، آن هم برای جوان ایرانی که تجربه نشان داده همیشه بسیار جلوتر از مسئولان گام برداشته، هرگز نباید حتی در ذهن ایجاد شود. جوانان خلاق و نوآور سرمایه‌های کشور هستند؛ باید در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی، حضور دلسوزانه، مشتاقانه و فعالانه آن‏ها را در این حرکت ملی میمون و مبارک دانست و به فال نیک گرفت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی