ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امکان جدید کافه بازار
تکنولوژی

امکان جدید کافه بازار؛ نصب در یک قدمی

تبلیغات در جستجو امکان تازه‌ای است که کافه بازار ارائه کرده تا کسب‌وکارهای اینترنتی فرصت بیشتری برای ارائه محصول خود داشته باشند. اما آیا این امکان، می‌تواند انقلابی برای کسب و کارهای اینترنتی باشد و ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۵

تبلیغات در جستجو امکان تازه‌ای است که کافه بازار ارائه کرده تا کسب‌وکارهای اینترنتی فرصت بیشتری برای ارائه محصول خود داشته باشند. اما آیا این امکان، می‌تواند انقلابی برای کسب و کارهای اینترنتی باشد و در حوزه اپ مارکتینگ شاهد رشد زیادی باشیم؟

بعد از تمرکز جدی کافه‌بازار روی بخش ویدیو، راه‌اندازی بخش تبلیغات در جستجوی کافه بازار را باید یکی از بلندترین گام‌های این مجموعه در سال‌های اخیر دانست. مدیران کسب و کارهای اینترنتی می‌توانند با بهره‌گیری از امکان تبلیغات در جستجو، اپلیکیشن خود را در معرض میلیون‌ها نفری که روزانه در کافه بازار جستجو می‌کنند قرار بدهند.

ابزار تبلیغات در جستجوی کافه بازار این گونه کار می‌کند که توسعه‌دهنده در پنل خود، مشخص می‌کند که برای هر نصب از کلمه کلیدی‌ای که خودش مشخص کرده‌ حاضر است چه میزان هزینه کند. در صورتی که بین درخواست‌های آمده، برنده این مزایده برای کلمه مذکور شود، کاربران در بسیاری از موارد، هنگام جستجوی آن کلمه در بازار، با برنامه‌ توسعه‌دهنده برنده، در جایگاه اول روبه رو می‌شوند.

در این مدل، هزینه به ازای نصب کم می‌شود. مقدار هزینه نصب، برابر با رتبه دوم پیشنهاد مزایده است. این روشی است که همه پلتفرم‌های تبلیغاتی چون گوگل و اپل در پیش گرفته‌اند و از این جهت استاندارد و شناخته شده است. آمارهایی که از کافه‌بازار منتشر شده، نشان از این دارد که بازار، سی ‌و ‌نه میلیون نصب فعال و بالای پنج میلیون کاربر روزانه دارد، که از این آمار به استناد گزارش کافه بازار، روزانه بیش از چهار میلیون جستجو در بخش «جستجوی برنامه در کافه بازار» ثبت شده است.

از این چهار میلیون جستجو در روز بیش از دو میلیون روزانه نصب برنامه صورت گرفته است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد چه پتانسیل بزرگی در این بخش وجود دارد.

«علی وحدانی» مدیر محصول کافه بازار در گفتگو با دیجیاتو در خصوص دلیل راه‌اندازی این امکان در کافه بازار گفت:

«بخش جستجوی کافه بازار پر استفاده‌ترین مسیر برای نصب اپلیکیشن است. آماری که ما تا این لحظه داریم این است که بالای ۵۵ درصد از نصب‌های اپ و بازی در بازار از طریق جستجو صورت می‌گیرد. از آنجایی که تعداد اپلیکیشن‌ها و کیفیت آنها در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته، بخش تبلیغات در جستجو را راه‌اندازی کردیم تا کسب و کارها همانطور که در بیرون برای به دست آوردن کاربر رقابت می‌کنند، در بین کاربران روزانه کافه بازار نیز به رقابت بپردازند و کاربر خود را پیدا کنند.»

باور عمومی وجود دارد که تبلیغات مختل کننده تجربه کاربری است ولی از وقتی که بسترهای تبلیغات با هوش مصنوعی همراه شده‌اند، تبلیغات توانسته یک پل ارتباطی مابین محصولات و کاربران باشد. با این حال مدیر محصول کافه بازار در خصوص آزاردهنده نبودن این تبلیغات می‌گوید:

«یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ما در کافه بازار برای طراحی پیاده‌سازی تبلیغات در جستجو حفظ و افزایش رضایت کاربر است. مرتبط بودن مقصود کاربر و محتوای ارائه شده توسط ما، بدون شک، حس رضایت کاربر را به‌شدت افزایش می‌دهد، ما با راه اندازی این امکان به دنبال این هستیم که از طرفی رضایت کاربران را افزایش بدهیم و از طرف دیگر اپ‌ها و بازی‌های خوبی که کمتر امکان دیده شدن دارند، نمایش بدهیم. یکی از شاخص‌های مهمی که در بخش تبلیغات جستجوی کافه بازار پیاده‌سازی شده هم کیفیت برنامه هم ارتباط آن با کلیدواژه‌ای که کاربر جستجو می‌کند.»

پلتفرم‌های تبلیغاتی در دنیا هرکدام بر ویژگی خاصی تکیه می‌کنند. در این میان پیشروترین آنها پلتفرم‌هایی هستند که توانسته‌اند مسائل «کیفی» را به خوبی «کمی» کنند. مدیر محصول کافه بازار در خصوص ویژگی‌های این امکان هوشمند پیاده‌سازی شده در بازار گفت:

«ابزار تبلیغات در جستجوی کافه بازار براساس رفتار کاربر پیاده‌سازی شده است. در این امکان با توجه به نیاز مخاطب و کلمه‌ای که جستجو کرده، به او مرتبط‌‌‌ترین برنامه پیشنهاد می‌شود. با استفاده از روش second bid و ترکیب پارامترهایی مثل نرخ تبدیل نصب CTR و پارامترهای کیفی دیگر تلاش کردیم مدلی را پیاده‌سازی کنیم که رضایت کاربر و توسعه‌دهنده را همزمان افزایش دهد. از آنجایی که مسیر تبلیغات کاملا در پلتفرم کافه بازار پیاده‌سازی شده کمترین احتمال تقلب وجود دارد.»

وحدانی ویژگی منحصر به فرد امکان تبلیغات جستجو در کافه بازار را اینطور معرفی کرد: «وقتی کاربری در بازار به جستجو می پردازد در یک قدمی نصب قرار دارد به همین خاطر است که شعار «نصب در یک قدمی» را برای امکان تبلیغات در جستجوی کافه بازار گذاشتیم. مدیران کسب و کارهای اینترنتی بدون تولید محتوای اختصاصی و بدون اتلاف زمانی می‌توانند تبلیغات خود را در پلتفرمی ثبت کنند که مشخصا برای کاربران اندرویدی نامی آشناست. فاصله نصب یک اپلیکیشن در کافه بازار فقط یک کلیک است.»

کافه بازار در خصوص این ویژگی، اطلاعات بیشتری را منتشر کرده تا به عنوان بزرگترین مارکت برنامه و بازی موبایل در ایران، با این کار یک کانال تبلیغاتی جدید را در اختیار کسب و کارهای اینترنتی قرار داد. مشاهده‌ها تاکنون نشان از این دارد که کسب و کارهای اینترنتی به این مسیر تبلیغات اقبال خوبی نشان داده اند. باید دید در گزارش‌های فصلی و سالیانه کافه بازار چه آماری در خصوص امکان تبلیغات در جستجو کافه بازار و مشتریان آنها منتشر می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • porsesh
    porsesh | ۲ اسفند ۱۳۹۷

    برنامه‌ها باید بر اساس ارزش و نیاز واقعی کاربر به وی نشان داده شود نه بر اساس جیب صاحب برنامه...

  • A.gorbani
    A.gorbani | ۲ اسفند ۱۳۹۷

    از کجا میشه فهمید که کافه تعداد نصب های تبلیغاتی رو درست داره میگه؟؟

  • emi_raz
    emi_raz | ۲ اسفند ۱۳۹۷

    بازار در یک قدمی نظام سرمایه داری

    • ABCD EFGH
      ABCD EFGH | ۲ اسفند ۱۳۹۷

      واقعا. اینم روشی که بازار میخواد برنامه نویس های معمولی رو به زیر بکشه و اونایی که پول دارند رو بالا. و اینجا بزرگترین کسی که سود میبره خوده بازاره.

  • sadegh.t
    sadegh.t | ۱ اسفند ۱۳۹۷

    با توجه به تجربه خودم امکان خوبی هست ولی خیلی بد پیاده سازی شده قیمت پایه اش بسیار زیاده هر نصب ۷۵۰ تومان! چون تبلیغات داخل برنامه ها معمولا ۴۰ تومان تا
    حداکثر ۲۰۰ تومان به کاربر برای هر کلیک پرداخت میکنن و با توجه به اینکه اکثر کاربران حتی یک کلیک هم نمیکنند پس این نوع تبلیغ سرچ کافه بازار برای اکثر برنامه سازان فقط ضرر هست! و مشکل دیگه اینکه الان با خرید نظر شما راحت میتونید داخل کافه بازار رتبه سرچ تان را بالا ببرید! به عنوان مثال اولین برنامه در سرچ کلمه قبله نما از همین روش استفاده میکنه و خیلی موفق بوده! چون حتی برنامش از نظر فنی هم مشکل داره ولی تونسته با رتبه بالا در سرچ این کلمه پر ترافیک تونسته نصب زیادی کسب کنه.

مطالب پیشنهادی