ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جایگزین ادجاست
تکنولوژی

آیا سرویس ایرانی متریکس می‌تواند جایگزین ادجاست باشد؟

خبر تحریم کاربران ایرانی از سوی پلتفرم ادجاست، زنگ خطری را برای کسب و کارهای داخلی به صدا درآورد: با قطع دسترسی به ادجاست که برای پایش عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی بهترین سرویس ممکن بود، حالا ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

خبر تحریم کاربران ایرانی از سوی پلتفرم ادجاست، زنگ خطری را برای کسب و کارهای داخلی به صدا درآورد: با قطع دسترسی به ادجاست که برای پایش عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی بهترین سرویس ممکن بود، حالا باید از چه پلتفرمی استفاده کرد؟

یقینا سرویس‌های خارجی دیگر جزو گزینه‌ها بودند. اما آیا نمونه‌های ایرانی هم وجود دارند که به اندازه سرویس‌های خارجی امن، مقرون به صرفه و قابل اعتماد باشند؟ سرویس ایرانی «متریکس» که به تازگی راه‌اندازی شده، آمده که شانس خود را برای تبدیل شدن به جایگزین ادجاست محک بزند؛ یک پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ بومی که ضمن اندازه‌گیری عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارها، آمده که امکان پایش کاربران را هم برای تبلیغ‌دهنده‌ها و بازاریاب‌های اپلیکیشن فراهم کند.

اما آیا متریکس برای تبدیل شدن به جایگزین ادجاست، صلاحیت لازم و امکانات کافی را دارد؟ این سؤالیست که تلاش داریم با مقایسه امکانات این سرویس بومی با رقیب مطرح خارجی به پاسخ آن برسیم. پس تا پایان با همراه ما باشید.

سرویس آنالیز موبایل مارکتینگ چه کار می‌کند؟

جایگزین ادجاست

پیش از شروع پرداختن به امکانات متریکس، بد نیست وظایف یک سرویس آنالیز موبایل مارکتینگ را با هم مرور کنیم. به زبان ساده، سرویس‌های این چنینی در قامت تحلیل‌گری برای رفتار و آمار و ارقام کاربران اپلیکیشن‌های موبایل ظاهر می‌شوند و به طور کلی وظیفه پاسخ به سه پرسش مهم را به دوش می‌کشند:

  • هر کدام از کاربران اپلیکیشن از چه منبعی جذب شده‌اند؟
  • کاربران هر اپ چه مشخصات و رفتاری دارند؟
  • آیا در جذب کاربران تخلف یا تقلبی صورت نگرفته است؟

دانستن پاسخ این سه سؤال، به بازاریاب‌های اپلیکیشن کمک می‌کند که ضمن یافتن بهترین منبع برای جلب کاربر، سلایق و علایق جامعه کاربری خود را شناخته و هدفگذاری خود را بر این مبنا انجام دهند که نتیجه یقینا افزایش درآمدها و به تبع آن حیات اپ خواهد بود. با این اوصاف، بهتر است به امکاناتی بپردازیم که سرویس متریکس در راستای رسیدن به این اهداف به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

سرویس Attribution برای اندازه‌گیری عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی و منابع جذب کاربران

جایگزین ادجاست

تنها زمانی می‌توان یک کمپین تبلیغاتی را «موفق» توصیف کرد که ضمن جذب کاربران باکیفیت، از تقلب‌های تبلیغاتی به دور باشد. برای شناخت و راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی، سرویس Attribution متریکس می‌تواند به کمک‌تان بیاید.

پس از مشاهده و مقایسه نتایج کمپین‌ها در کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی مختلف، می‌توانید با انتخاب بهترین منابع به لطف متریکس، بودجه تبلیغاتی خود را بهینه‌سازی کنید. این دقیقا همان کاریست که ادجاست با دریافت هزینه دلاری برایتان انجام می‌داد و حالا متریکس با چیزی کمتر از یک سوم هزینه، برایتان انجام می‌دهد.

به لطف سرویس اتریبیوشن متریکس می‌توانید مهم‌ترین منبع جذب کاربران خود را کشف کنید

نکته خوب اینجاست که در پنل متریکس برای تعریف چندین کمپین تبلیغاتی با تفاوت‌های جزئی، نیازی به ایجاد لینک‌های مجزا نیست، بلکه تنها با ایجاد یک لینک در پنل سرویس و اضافه کردن چند پارامتر به آن می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی با ویژگی‌های مورد نظرتان را تعریف کنید. پارامترهای متغیر در کمپین‌های تبلیغاتی متریکس نیز شامل 4 سطح شبکه یا کانال بازاریابی، کمپین، گروه و محتوای خلاقانه می‌شوند.

نکته بعدی، شناخت منابع جذب کاربران است. به لطف متریکس، می‌توانید بفهمید که کاربران وفادارتان از چه کانالی به اپلیکیشن شما رسیده‌اند: کافه بازار، لینک دانلود در ایمیل، یا کانال‌های تلگرامی؟ به لطف سرویس اتریبیوشن متریکس می‌توانید مهم‌ترین منبع جذب کاربران خود را کشف کرده و سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن انجام بدهید.

و در نهایت، امکان رصد Real-Time کمپین‌های تبلیغاتی یکی دیگر از خصوصیاتی است که با پایش رفتار کاربران از ابتدا تا انتهای چرخه عمر در اپلیکیشن، می‌تواند اطلاعات ارزشمندتری از تعداد کلیک یا نصب در اختیار تبلیغ‌دهنده‌ها و بازاریاب‌های اپلیکیشن‌ بگذارد.

شناسایی و تحلیل داده‌ها و رفتار کاربران درون اپلیکیشن با سرویس Analytics

جایگزین ادجاست

تحلیل داده‌ها و رفتار کاربران، می‌تواند سرنخ خوبی برای بهینه‌سازی قابلیت‌های یک اپلیکیشن باشد؛ این که بدانید کدام بخش‌ها بازخورد مناسبی ندارند و بهتر است کدام بخش‌ها برای جلب مخاطب بیشتر، بهینه سازی شوند.

متریکس مشابه ادجاست، رفتار هر یک از کاربران از ابتدای دانلود و نصب اپلیکیشن تا اولین خرید و فراتر از آن را شناسایی و تحلیل می‌کند. برای درک رفتار کاربران درون اپلیکیشن و تحلیل آنها، از شاخص‌هایی نظیر تعداد کاربران فعال، سِشن (Session)، مدت زمان سِشن و میانگین سِشن هر کاربر و ارزش طول عمر کاربر (LTV) استفاده می‌شود و کلیه این اطلاعات در قالب گزارشات آماری به شکل عددی و روی نمودار به صاحب حساب کاربری ارائه می‌گردند.

تحلیل رفتار کاربران می‌تواند سرنخ خوبی برای بهینه‌سازی یک اپلیکیشن باشد

بخش مهم بعدی، سرویس رخدادهای متریکس است تا بتوان کمپین‌های بازاریابی شخصی‌سازی شده را در پلتفرم تعریف کرد. به لطف این سرویس که گزارشات را در قالب نمودارهای ساده و قابل فهم ارائه می‌کند، امکان تحلیل فراهم می‌شود که نتیجه دستیابی به نرخ تبدیل (Conversion Rate) بالاتر برای اپلیکیشن خواهد بود.

متریکس حتی SDK (کیت توسعه) خود را هم در اختیار کسب و کارها قرار داده تا با پیاده‌سازی آن در اپلیکیشن، نرخ تبدیل را بسنجید و عملکرد کمپین‌های خود را پایش کنید.

شناسایی و مقابله با تقلب درکمپین‌های تبلیغاتی با سرویس Anti-Fraud

جایگزین ادجاست

متأسفانه تقلب در کمپین‌های تبلیغاتی میان بازاریابان به کار مرسومی تبدیل شده، اما متریکس می‌تواند با تشخیص تقلب و جلوگیری از اتفاق افتادن آن هم از بودجه بازاریابی‌تان محافظت کند و هم جلوی ترافیک ساختگی را بگیرد.

متریکس برای توسعه سیستم ضد تقلب با شرکت های خارجی همکاری می کند

متریکس بر خلاف بعضی پلتفرم‌های خارجی همچون Appmetrica که سرویس مقابله با تقلب ندارد، از چنین سرویسی بهره می‌برد و نکته عالی اینکه آن را به شکل کاملا رایگان ارائه می‌کند. این در حالیست که برای بهره‌مندی از چنین خصوصیتی در سرویس‌های خارجی، معمولا ملزم به پرداخت هزینه هستید. ضمنا باید بدانید که برای ارائه خدمات با کیفیت در حوزه مقابله با تقلب، متریکس با شرکت‌های خارجی همکاری کرده است.

اگر صاحب یک اپلیکیشن باشید، طبیعتا استفاده از این سرویس به سودتان خواهد بود. چرا که تقلب در کمپین‌های تبلیغاتی با هجوم داده‌های اضافه، نه تنها جلوی شناسایی کانال‌های تبلیغاتی پربازدیده را می‌گیرد بلکه با پایین آوردن دقت داده‌ها، توانایی تحلیل درست را از شما می‌گیرد و نمی‌گذارد که بودجه تبلیغاتی‌تان را در راه درست و اصولی هزینه کنید.

آیا می‌توان سرویس بومی را جایگزین مناسبی برای ادجاست دانست؟

طبیعتا پس از تحریم ادجاست، مهاجرت از آن به سرویس‌های دیگر کار آسانی نیست. از یک سو حجم عظیمی از داده‌ها که قبلا رویشان تحلیل آماری صورت گرفته، بلا تکلیف می‌مانند و از سوی دیگر عادت کردن به پلتفرم جدید مشکلات و محدودیت‌های خاص خودش را خواهد داشت.

سؤال اینجاست که تحت این شرایط، مهاجرت به یک سرویس نوظهور داخلی چه مزایایی دارد؟ شاید مهم‌ترین اصل، مقرون به صرفه بودن این کار باشد. طبیعتا در صورت جایگزینی ادجاست با یکی دیگر از سرویس‌های خارجی، هم باید هزینه‌ها را دلاری پرداخت کنید که با توجه به اقتصاد نابسامان کشور پیش‌بینی وضعیت آن برای هیچ کس ممکن نیست.

شاید مهم‌ترین دلیل مهاجرت به متریکس، مقرون به صرفه بودن این کار باشد

از سوی دیگر با استفاده از سرویس‌های خارجی، طبیعتا باز هم نگرانی بابت تحریم و از دسترس خارج شدن آن نیز بر سر جای خود باقی می‌ماند. با این حساب، استفاده از یک سرویس بومی با امکاناتی تقریبا برابر با نمونه‌های خارجی که مقرون به صرفه‌تر هم هست، می‌تواند انتخاب عاقلانه و دوراندیشانه‌ای باشد. نکته بعد، محافظت از داده‌های داخلی و دسترسی راحت‌تر به این داده‌هاست که متریکس فراهم می‌کند.

در حال حاضر تعدادی از توسعه‌دهندگان مطرح اپلیکیشن‌های ایرانی، همچون سازندگان بازی پرطرفدار آمیرزا برای آنالیز داده‌های خود به متریکس اعتماد کرده و جزو مشتریان این سرویس هستند؛ عنوانی که قریب به پنج میلیون نصب فعال دارد و هر روز حجم عظیمی از داده در آن رد و بدل می‌شود. این موضوع می‌تواند به این معنا باشد که اپلیکیشن‌های همسطح یا کوچکتر از آمیرزا با استفاده از متریکس مشکلی در آنالیز موبایل مارکتینگ خود نخواهند داشت.

البته امکانات متریکس باید در عمل سنجیده شوند تا ببینیم که چقدر در تحقق وعده‌هایش موفق عمل کرده. با در نظر گرفتن چند فاکتوری که گفته شد، آنگاه استارتاپ‌ها می‌توانند با اطمینان کامل در مورد مهاجرت یا عدم مهاجرت به سرویس بومی تصمیم قاطع را بگیرند.

به عنوان یک بازاریاب اپلیکیشن یا تبلیغ‌دهنده، شما در مورد سرویس متریکس چه نظری دارید؟ آیا بعد از ادجاست حاضر به مهاجرت به سرویس ایرانی هستید؟ با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Ali Afrougheh
    Ali Afrougheh | ۴ اسفند ۱۳۹۷

    سرویس خوبی است و با استفاده ما قطعا بهتر خواهد شد. من sdk این پلتفرم را در یونیتی پیاده کردم. توضیحات جامع و بسیار خوب بود و کار نسبتا روان و ساده بود. ای کاش البته از Play Service Resolver استفاده شده بود تا هماهنگی بهتری با دیگر پلاگین‌های یونیتی داشت. امیدوارم ساپورت پلتفرم iOS نیز به زودی اضافه شود.

  • amin alizadeh
    amin alizadeh | ۴ اسفند ۱۳۹۷

    خوبه که یه جایگزین خوب واسه ادجاست اومده.منم تعریف شنیدم از متریکس

  • F.jahangiri
    F.jahangiri | ۲ اسفند ۱۳۹۷

    این که سیستم ضد تقلب داره واقعا جالبه به نظرم به سرویس های ایرانی هم باید فرصت داده شه تا بتونن بیشتر رشد کنن و بهتر شن

  • Mreza_kiani
    Mreza_kiani | ۲ اسفند ۱۳۹۷

    این که آقا میرزا الان روی این سیستمه تا حد خوبی خیالمو راحت می‌کنه. حتما امتحانش می‌کنم ?

  • Mohammad Falahi
    Mohammad Falahi | ۲ اسفند ۱۳۹۷

    آقا واقعا مگه راه دیگه‌ای جز استفاده از این سرویس وجود داره که کسی بخواد فکر کنه به این که استفاده کنه یا نه؟ولی فارغ از این حرفا من از UI/UX اش خوشم اومده بود!موفق باشین?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی