قبلا در خبرها خواندید که انگلستان خطر هواوی برای امنیت ملی خود را قابل کنترل خوانده بود و در رابطه با خصومت های آمریکا با این شرکت به خاطر احتمال جاسوسی اش برای دولت چین ابراز تردید کرده بود.حالا مقامات آلمان نیز طی مصاحبه ای که با وال استریت ژورنال انجام داده اند اعلام کرده اند که این کشور یک «تصمیم اولیه» برای صدور اجازه حضور هواوی در مناقصه هایی را گرفته که برای اعطای قراردادهای توسعه شبکه 5G این کشور برگزار می شوند.

به گفته مقامات آلمانی، طبق بررسی های امنیتی امکان ندارد که هواوی از طریق تجهیزات وایرلس خود اطلاعات حساس را به سرقت ببرد. مقامات آلمان همچنین اعلام کرده اند که هیچگونه شواهدی در رابطه با خطاکار بودن هواوی پیدا نکرده اند و گفتگوهایی هم که در رابطه با حفره های امنیتی احتمالی با آمریکا و انگلستان داشته اند «بی نتیجه مانده».

هواوی در آلمان

البته شب گذشته قرار بوده که رهبران سیاسی این کشور دیداری در این رابطه با هم داشته باشند. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که نشان دهد هواوی چراغ سبز را از آنها دریافت خواهد کرد. با وجود آنکه احتمال می رود مرکل صدر اعظم آلمان و دیگر اعضای کابینه او با پذیرش هواوی موافقت نمایند این احتمال وجود دارد که پارلمان آلمان به خاطر خطرات امنیتی با این تصمیم مخالفت کند.

البته آنطور که مقامات آلمانی به وال استریت ژورنال گفته اند آلمان انگیزه های خوبی برای صدور اجازه فعالیت هواوی دارد. در همین رابطه یکی از این افراد بلند پایه گفته است که آلمان بخاطر فقدان فیبرهای نوری در حوزه ارتباطات پهن باند بازی را باخته و هواوی این امکان را برای آن فراهم خواهد کرد که با کمترین هزینه در این زمینه پیشرفت کند. اگر هیچ خطر قابل رویتی در این رابطه وجود ندارد چرا آلمان باید شانس خود در این حوزه را از دست بدهد؟

در صورتی که این کشور اجازه فعالیت را به هواوی بدهد آنگاه کلیه تلاش های آمریکا برای مجاب کردن متحدانش در کنار گذاشتن هواوی رنگ می بازد و در صورتی که آلمان نسبت به امنیت تجهیزات هواوی به اطمینان خاطر برسد آنگاه دیگر هم پیمانانش هم با آن همراه می شوند.