ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رم LPDDR5 معرفی شد؛ بهینه‌تر و دو برابر سریع‌تر از LPDDR4

حدوداً چهار سال از رونمایی رم های LPDDR4x می گذرد و وقت آن رسیده بود که نسل جدید حافظه با دسترسی تصادفی برای تلفن های هوشمند معرفی شود. شرکت JEDEC (پیشرو در زمینه توسعه نیم ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۰

حدوداً چهار سال از رونمایی رم های LPDDR4x می گذرد و وقت آن رسیده بود که نسل جدید حافظه با دسترسی تصادفی برای تلفن های هوشمند معرفی شود. شرکت JEDEC (پیشرو در زمینه توسعه نیم رساناها) نیز به همین مناسبت، از رم LPDDR5 رونمایی کرده که سرعت بیشتر با مصرف انرژی کمتری را ارائه خواهد کرد.

طبق اطلاعات رسمی، نرخ I/O (ورودی/خروجی) در رم LPDDR5 برابر با 6400 MT/s (واحد اندازه گیری انتقال: مگاترنسفر در ثانیه) بوده که نسبت به نسخه ابتدایی رم LPDDR4 با نرخ 3200 MT/s، بهبود صد درصدی را نشان می دهد. رشد مذکور تأثیر مستقیمی در بهبود سرعت انتقال داده ها داشته و به گفته JEDEC، علاوه بر گوشی ها و اولترابوک ها، در صنایع خودروسازی و برای اتومبیل های خودران نیز کاربردی خواهد بود.

رم LPDDR5

تغییر اساسی دیگر، استفاده از معماری 16 ماژولی (چهار گروه چهارتایی) بوده که هرکدام به صورت جداگانه قابل برنامه ریزی خواهند بود. معماری مورد بحث همچنین امکان دستیابی به سرعت انتقال 51 مگابایت در ثانیه را نیز فراهم کرده است.

رم LPDDR5 از معماری 16 ماژولی با قابلیت برنامه ریزی جداگانه بهره می برد

شرکت سازنده دو ویژگی جدید تحت عنوان Data-Copy و Write-X هم برای رم LPDDR5 در نظر گرفته که اولی داده های کپی شده از یک پین I/O را مستقیماً روی پین هدف قرار داده و از ارسال آن به همه پین ها جلوگیری می کند؛ ویژگی دوم نیز در زمان انتقال داده، نیاز به دریافت اطلاعات از چیپست اصلی را برطرف می کند که این دو ویژگی در کنار هم، سرعت رم های جدید را به طرز چشمگیری افزایش داده اند.

لازم به ذکر است که تمامی موارد فوق فعلاً روی کاغذ مطرح هستند و باید دید که نسل جدید رم در تلفن های هوشمند آینده چه عملکردی خواهد داشت. گفتنی است JEDEC قیمت هر عدد رم LPDDR5 را 355 دلار عنوان کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲ اسفند ۱۳۹۷

    هر رمش پنج میلیون... خدایا... چه خبره

مطالب پیشنهادی