ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

audi-traffic-light-information-system
خودرو

چراغ قرمز برای شما همیشه سبز است؛ صرفه جویی در وقت و انرژی با تکنولوژی تازه آئودی [تماشا کنید]

منتظر ماندن در پشت چراغ قرمز یکی از اتفاقاتی است که در صورت تکرار می تواند به امری خسته کننده و حوصله بر تبدیل شود. برای مقابله با این وضعیت، شاخه آئودی در ایالات متحده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۷

منتظر ماندن در پشت چراغ قرمز یکی از اتفاقاتی است که در صورت تکرار می تواند به امری خسته کننده و حوصله بر تبدیل شود. برای مقابله با این وضعیت، شاخه آئودی در ایالات متحده به تازگی سیستمی ابداع کرده که سرعت بهینه را برای اجتناب از زمان قرمز شدن چراغ ها به راننده پیشنهاد می کند.

سیستم جالب آئودی GLOSA نام داشته و از عبارت Green Light Optimized Speed Advisory (پیشنهاد سرعت بهینه برای چراغ سبز) برگرفته شده است. این سیستم با استفاده از تکنولوژی اتصال خودرو به زیرساخت های شهری (V2I) به چراغ های راهنمایی و رانندگی متصل شده و داده های لازم را استخراج می کند.

پس از استخراج داده ها، مکان دقیق خودرو با زمان بندی چراغ ها تطبیق داده شده و با محاسبات پیشرفته سرعت بهینه در نمایشگر پشت فرمان به راننده پیشنهاد می شود تا او هنگام سبز بودن چراغ به تقاطع برسد.

7a4293d4-audi-glosa-1

نکته جالب اینکه GLOSA محدودیت سرعت مناطق مختلف را نیز در نظر می گیرد و اینگونه نیست که فقط راننده را به افزایش سرعت تا بیشترین حد ممکن تشویق کند!

به گفته ارباب حلقه ها این سیستم روی برخی از مدل های 2017 و چند مدل جدیدتر قابل نصب بوده و بخشی از سیستم اطلاعات چراغ های راهنمایی (Traffic Light Information) محسوب می شود. بد نیست اشاره کنیم سیستم اطلاعات چراغ های راهنمایی زمان باقی مانده تا سبز شدن چراغ قرمز را در نمایشگر پشت فرمان به نمایش می گذارد.

آئودی

آنطور که اعلام شده GLOSA با 4700 تقاطع موجود در کلان شهرهایی مثل دالاس، دنور، گینزویل، هیوستون، کانزاس سیتی، لاس وگاس، لس آنجلس، نیویورک سیتی، اورلاندو، پورتلند، سان فرانسیسکو و واشینگتن دی سی سازگاری دارد.

برای بهره مندی از سیستم GLOSA مالکین خودروهای آئودی باید به سرویس PRIME ملحق شوند. جهت پیوستن به این سرویس دارندگان مدل های A6، A7، A8 و Q8 مستلزم پرداخت حق اشتراک 199 دلاری برای 6 ماه یا 499 دلار برای 18 ماه هستند.

ژرمن ها معتقدند با آپدیت های بعدی و یکپارچه کردن GLOSA با مسیریاب و سیستم start/stop در مصرف سوخت خودروها صرفه جویی می شود.

گفتنی است نتایج یک تحقیق نشان می دهد هر ساله حدود 300 ساعت (معادل 12.5 روز) از وقت آمریکایی ها در پشت چراغ قرمز تلف می شود. روشن است که در صورت فراگیر شدن، سیستم GLOSA می تواند نقش مثبتی در جلوگیری از اتلاف وقت ارزشمند شهروندان در تقاطع ها ایفا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۳ اسفند ۱۳۹۷

    این که ربطی به اتلاف وقت نداره! به جای اینکه مثلا ۳۰ ثانیه پشت چراغ وایسه، این ۳۰ ثانیه رو با کاهش سرعتش توی خیابون قبل چراغ مصرف میکنه و صرفا به چراغ سبز میرسه. صرفه جویی اتفاق نمی افته.

  • Ali Rahimi
    Ali Rahimi | ۲ اسفند ۱۳۹۷

    ارباب حلقه‌ها ??

    • jomakintash
      jomakintash | ۲ اسفند ۱۳۹۷

      این وقتی موثر که تعداد زیادی مشترک وجود داشته باشه و همچنین سطح سرویس ترافیک بیشتر از یه حدی پایین نباشه. در نهایت باید دید در شرایط موجود چقدر زمان سفر و مصرف سوخت تغییر میده. به نظر من در حال حاضر بیشتر جنبه تبلیغاتی و تجاری داره،‌ نه محیط زیستی و کاربرپسندانه.

مطالب پیشنهادی