ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف ارتباط میان حساسیت به مواد غذایی و بیماری ام اس

مدت هاست که دانشمندان به ارتباط میان باکتری های موجود در معده و بیماری ام اس مشکوک اند و حالا پژوهش جدید گروهی از محققان دانشگاه هاروارد، با تأیید ارتباط میان حساسیت های غذایی و ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

مدت هاست که دانشمندان به ارتباط میان باکتری های موجود در معده و بیماری ام اس مشکوک اند و حالا پژوهش جدید گروهی از محققان دانشگاه هاروارد، با تأیید ارتباط میان حساسیت های غذایی و بیماری ام اس به صورت ضمنی فرضیه مورد اشاره را تأیید می کند.

بر اساس فرضیات موجود، افرادی که به بعضی از مواد غذایی آلرژی دارند، در صورت ابتلا به بیماری ام اس دچار حملات شدیدتری شده و التهاب های بیشتری را تجربه خواهند کرد.

طی پژوهش، محققان با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند MRI، فعالیت بیماری را در مبتلایان مورد مطالعه قرار دادند و افزایش التهاب در بیماران دارای آلرژی غذایی را مشاهده نمودند. جالب اینکه افراد حساس به دارو یا شرایط محیطی (مانند دود و گرد و غبار) تفاوت چندانی با افراد عادی نداشتند و تنها بیماران حساس به مواد غذایی علائم متفاوتی بروز داده اند.

برای تشدید ام اس الزاماً نیازی به مصرف مواد غذایی حساسیت زا نیست

طبق یافته های پژوهش، برای تشدید علائم ام اس، مصرف مواد غذایی خاص و بروز واکنش های آلرژیک بدن به آنها الزامی نبوده و صرف وجود حساسیت به مواد غذایی، در تضعیف بدن نسبت به التهاب ها مؤثر خواهد بود. این یافته نشان می دهد که در اصل تغییرات محیط باکتریایی درون معده که عامل بروز آلرژی هستند، در افزایش التهابات ناشی از بیماری ام اس مؤثر بوده و درمان آن را دشوارتر می کنند.

بیماری ام اس
بالا بافت میلین سالم و پایین بافت میلین آسیب دیده

لازم به ذکر است که یک ماه پیش مقاله علمی دیگری هم به ارتباط میان معده و بیماری ام اس اشاره کرده بود که در آن، پژوهشگر سلول های ایمنی بدن که در معده وجود دارند را عامل تشدید التهابات مغز در بیماری ام اس معرفی کرده بود.

گفتنی است بیماری ام اس یا تصلب بافت چندگانه، نوعی بیماری التهابی است که در آن غلاف میلین سلول های عصبی مغز و نخاع آسیب می بیند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • rad
    rad | ۴ اسفند ۱۳۹۷

    عامل اصلی بیماری ام اس لبنیات هستش، که ۷۰ درصد انسانها بهش حساسیت دارن ولی خبر ندارن و میخورن

مطالب پیشنهادی