ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی انیمیشن Reign of the Supermen؛ لشکر ابرقهرمانان شکست خورده

هفت هشت ماه پیش بود که انیمیشن Death Of Superman عرضه شد و آن را در دیجیاتو هم مورد نقد و بررسی قرار دادیم؛ انیمیشنی که بر اساس یکی از مشهورترین کمیک‌بوک‌های تاریخ دی سی (ناشر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

هفت هشت ماه پیش بود که انیمیشن Death Of Superman عرضه شد و آن را در دیجیاتو هم مورد نقد و بررسی قرار دادیم؛ انیمیشنی که بر اساس یکی از مشهورترین کمیک‌بوک‌های تاریخ دی سی (ناشر کتب سوپرمن و بتمن و واندروومن و...) ساخته شده بود و همانطور که از اسمش بر می‌آمد روایتگر داستان مرگ سوپرمن بود. حالا بعد از گذشت چند ماه، قسمت دوم این انیمیشن عرضه شده و دی سی دنباله‌ای را خلق کرده که به قانون نانوشته هالیوود‌ها بدجوری پایبند است: «معمولا قسمت دوم از قسمت اول بدتر است.» بله؛ اینجا هم با همین قانون روبرو هستیم.

انیمیشن Reign of the Supermen

  • استودیو سازنده: Warner Bros. Animation، DC Films
  • کارگردان: سامی لیو
  • صداپیشگان: جری اکانل، رانین ویلسون، رزاریو داونسون، مت لانتر
  • بودجه فیلم: نامشخص

انیمیشن Reign of the Supermen بر اساس بخش نهایی این کمیک بوک ساخته شده و سازندگان ترجیح دادن داستان‌های فرعی چون Funeral for a Friend را در قالب چند دقیقه کوتاه در ابتدای انیمیشن به تصویر بکشند. اگر قسمت قبل را دیده باشید (اگر ندیدید پیشنهاد می‌کنم که حتما بعد از دیدن آن به سراغ این اثر بیایید چرا که هیچ چیزی از داستان انیمیشن فعلی دستگیرتان نخواهد شد!) پس متوجه شدید که سوپرمن در برابر دومزدی جنگید و در نهایت توانست با فدا کردن جان خودش او را شکست دهد.

بررسی انیمیشن Reign of the Supermen

در انیمیشن Reign of the Supermen با متروپلیسی (شهر زادگاه سوپرمن که وقایع داستانی پیرامون او در داستان‌ها و فیلم‌ها و... در این شهر خیالی می‌گذرد) روبرو هستیم که سوپرمنی ندارد و دنیا در غم فقدان این ابرقهرمان تاریخ‌ساز فرو رفته است. بعد از گذشت مدت کوتاهی، لکس لوتر در یک نشست خبری اعلام می‌کند که تصمیم گرفته نسل جدیدی از سوپرمن را رونمایی کند و پسرکی نوجوان را نشان مردم می‌دهد که قابلیت‌های سوپرمن را داراست.

بررسی انیمیشن Reign of the Supermen

در این همایش اما مشخص می‌شود که این پسرک تنها نیست و افراد زیادی هستند که شبیه سوپرمن رفتار می‌کنند و خودشان را یا جایگزین این ابرقهرمان از دست رفته معرفی می‌کنند و یا برخی از آنها ادعای بزرگتری دارند و می‌گویند که خود سوپرمن واقعی هستند و احیا شده‌اند و به دنیا بازگشته‌اند. متروپلیس حالا با چند سوپرمن طرف است که هیچ‌کس نمی‌داند کدام یک از آنها حقیقت را می‌گوید و همه آنها خصوصیات خاص و منحصر به فرد خود را دارند. سوپرمن نوجوان خلق شده توسط آزمایشگاه لکس لوتر به عنوان سوپربوی پیش مردم شناخته شده و یک سوپرمن دیگر که لباس آهنین دارد به نام Man Of Steel شهرت پیدا کرده است. سوپرمنی نیمه رباتیک نیز در این بین وجود دارد که مردم به آن لقب Cyborg Superman را اعطا کرده‌اند و او ادعا می‌کند که خود سوپرمن واقعی است و رفتار و کارهایش هم بیشتر از همه به ابرقهرمان سابق می‌خورد.

بررسی انیمیشن Reign of the Supermen

لوییس لین، خبرنگار مشهور و معشوقه سوپرمن که همچنان با غم از دست دادن او درگیر است، تصمیم می‌گیرد تا راز و رمز این سوپرمن‌های آمده از ناکجا را کشف کند و ببیند که داستان ظهور آنها چیست. او تصمیم می‌گیرد به تک تک این افراد نزدیک شود تا بتواند راز آنها را پیدا کند و وارد بازی خطرناکی می‌شود و در این بین سوپرمن‌های جعلی هر یک در تلاش این هستند تا خودشان را به عنوان ابرقهرمان محبوب بشریت جا بزنند. اعضای تیم جاستیس لیگ (لیگ عدالت) هم نمی‌دانند چه خبر است و هر یک سعی می‌کنند تا بفهمند اوضاع از چه قرار است...

انیمیشن Reign of the Supermen شروع هیجان انگیزی دارد و اینکه بفهمیم با دنیای طرف هستیم که در آن چندین ورژن از سوپرمن وجود دارد، به خودی خود هیجان انگیز است. این داستان شگفت انگیز اما در ادامه به بیراهه می‌رود و داستان بیش از حد خودش را گم می‌کند. دی سی با تصمیمات عجولانه خود کار را خراب کرده و مدت زمان کوتاهی برای این انیمیشن در نظر گرفته و در این مدت زمان نمی‌تواند داستان خود را به طور کامل بازگو کند. شخصیت‌های فرعی عملا به حاشیه کشیده می‌شوند و داستان سوپربوی و اتفاقاتی که برای او می‌افتد آنچنان بد روایت می‌شود که هیچ‌کس اگر کمیک‌های این سری را نخوانده باشد متوجه نمی‌شود که ماجرا از چه قرار است. جدا از این شخصیت، بیش از حد به حاشیه کشانیده شدن اعضای تیم جاستیس لیگ نیز برای طرفداران ناراحت کننده است و آنها یا بهتر بود از انیمیشن حذف می‌شدند و یا حضورشان معنای بهتری داشت.

بررسی انیمیشن Reign of the Supermen

  • مرگ سوپرمن پدیده بسیار مهمی در تاریخ کامیک بوک به حساب می‌آید و اثراتی که در پی داشت را نمی‌توان نادیده گرفت. با اینکه قبل از سوپرمن ابرقهرمانانی چون فلش یا سوپرگرل در داستان‌هایی مجزا کشته شده بودند (و یا در انتشارات رقیب یعنی مارول برخی شخصیت‌های فرعی از دنیای ایکس من و یک سری کامیک بوک دیگر نیز کشته شده بودند) اما سوپرمن و مرگ تراژدیکش، تمام دنیا و طرفداران را تحت تاثیر قرار داد و دی سی در ادامه این خط داستانی، سری کتاب Regin Of Supermen را پدید آورد که به زیبایی هرچه تمام‌تر داستان مرگ ابرقهرمانش را ادامه داد و او را احیا کرد. این مهم اما در انیمیشن رخ نمی‌دهد و قسمت دوم نمی‌تواند از پس به تصویر کشیدن داستان سنگین و تاریک کمیک بر بیاید.

انیمیشن Reign of the Supermen کار خودش را خوب آغاز می‌کند و رفته رفته با پیشروی در داستان، بین خطوط داستانی پیچیده خود گم می‌شود و نمی‌تواند که فیلمنامه خود را سر و شکل دهد. سوپرمن‌های جعلی یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند و با اینکه هر یک پتانسیل بالایی برای پرداخت دقیق‌تر دارند، ولی در حد یک کاراکتر مقوایی باقی می‌مانند. تغییراتی هم در داستان انیمیشن نسبت به کمیک بوک صورت گرفته که دقیقا نمی‌توان چرایی آن را فهمید و عوض کردن شخصیت منفی ماجرا در این بین بدترین آن است.

بررسی انیمیشن Reign of the Supermen

احتمالا خوانندگان و علاقه‌مندان به کمیک در اواخر داستان وقتی که دارکسید ظهور می‌کند تعجب می‌کنند و منتظر شخصیت منفی دیگری به نام Briniac (برینیاک که در بازی اینجاستیس معرف حضور گیمرها بود) هستند. اینکه چرا دارکسید جای برینیاک را در این انیمیشن گرفته احتمالا به این موضوع برمی‌گردد که دی سی تازه به این نکته پی برده که بعد از ساخت این همه فیلم و سریال و بازی و... چندان به این شخصیت منفی با ابهت اهمیت نداده و تصمیم گرفته که کم کم درباره او به علاقه‌مندان دنیای ابرقهرمانی اطلاعاتی دهد و او را هم وارد بازی کند.

دی سی برخلاف رقیب خود،مارول، هنوز نتوانسته جای پای محکمی در سینمای هالیوود باز کند و دلایل این امر به مسائل متعددی از جمله عجولانه رفتار کردن مدیران پشت این جهان سینمایی و... برمی‌گردد. با اینحال باید اعتراف کرد دی سی توانسته در بازار انیمیشن و بازی‌های ویدئویی از مارول پیشی بگیرد و در دنیای سریال‌های تلویزیونی نیز هر دو به صورت تنگاتنگ باهم رقابت کنند. اما انیمیشن Reign of the Supermen یک عقبگرد برای این کمپانی به حساب می‌آید و زنگ خطری است برای این ناشر که باید بیشتر روی آثار انیمشینی خود دقت کند.

بررسی انیمیشن Reign of the Supermen

سامی لیو که سکاندار اصلی سری جدید انیمیشن‌های دی سی بوده تاکنون توانسته امتحان خود را به خوبی در آثاری چون Justice League: Gods and Monsters و Batman and Harley Quinn و Suicide Squad: Hell to Pay. پس دهد اما این بار به جای پیشرفت رو به جلو پسرفت داشته و به جز خلق صحنه‌های اکشن ابتدایی خوب و استفاده عالی از صداپیشگان قهار، نتوانسته رسالت اصلی خود را در برابر این داستان عظیم و حماسی در تاریخ کمیک بوک‌ها انجام دهد.

بررسی انیمیشن Reign of the Supermen

دی سی داستان‌هایی در دل کمیک‌های خود جای داده که شنیدن آنها هر علاقه‌مند به دنیای ابرقهرمانه‌ای را مدهوش می‌کند اما به تصویر کشیده شدن آنها و قرار گرفتنشان در فرمت انیمیشن کاری ساده نیست و این تغییر پلتفرم، هوشمندی بیشتری می‌خواهد تا به همان موفقیت اولیه برسد. دی سی تا به امروز توانسته بود از پس این مهم بر بیاید ولی با انیمیشن Reign of the Supermen نشان داده که همیشه هم نمی‌تواند پیروز میدان باشد و باید امیدوار بود که بتواند از شکست‌های این اثر و انتقادات مخاطبین و منتقدین درس گرفته و در انیمیشن بعدی خود باز هم به همان چرخ پیشرو و قوی‌ در زمینه صنعت انیمیشن بازگردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی