ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل بعدی چیپست اپل با فناوری ۵ نانومتری TSMCساخته می‌شود

سال گذشته شرکت «صنایع نیمه‎ هادی تایوان» (TSMC) اعلام نمود که قصد دارد اولین چیپست 5 نانومتری را در سال 2019 تولید کند. حال گزارش شده که برنامه‌های این شرکت در توسعه این مدل سخت افزار‌ها ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

سال گذشته شرکت «صنایع نیمه‎ هادی تایوان» (TSMC) اعلام نمود که قصد دارد اولین چیپست 5 نانومتری را در سال 2019 تولید کند. حال گزارش شده که برنامه‌های این شرکت در توسعه این مدل سخت افزار‌ها به بار نشسته و فناوری تولید انبوه چیپست‌های ۵ نانومتری تا سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز خواهد شد. به گزارش نشریه دیجی تایمز، اولین مشتری این تکنولوژی کمپانی کوپرتینویی خواهد بود و نسل بعدی چیپست‌ اپل که احتمالاً  A14 نام خواهد گرفت بر اساس این فناوری ساخته خواهد شد.

چیپست‌ اپل

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها سراغ چیپست‌های ۷ نانومتری با قابلیت‌ پشتیبانی از 5G و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رفته‌اند، اپل قصد دارد از فناوری جدید برای چیپست‌های آیفون سال ۲۰۲۰ خود استفاده نماید.

از سوی دیگر گزارش شده که اینتل چیپست مودم 5G خود را تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه نخواهد کرد و اگر قرار باشد آیفون 5G از مودم‌های اینتل استفاده کند، اندکی بعد از سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. این دو گزارش با یکدیگر خوانایی دارند و به احتمال قوی نسل بعدی آیفون‌ها از 5G پشتیبانی نخواهد کرد و با چیپست‌های ۵ نانومتری عرضه خواهند شد.

چیپست‌ اپل

این در حالی است که صنعت تولید چیپست‌ها هنوز در حال گذر از فناوری ۱۴ نانومتری و ۱۰ نانومتری به تکنولوژی ۷ نانومتری است و اپل با استفاده از نوآوری‌های TSMC می‌تواند به سرعت جلو بیفتد. از سوی دیگر تمامی اپراتور‌های آمریکایی هنوز از 5G پشتیبانی نمی‌کنند و تصمیم اپل برای عقب انداختن تولید آیفون 5G و تمرکز روی فناوری ۵ نانومتری می‌تواند به این دلیل باشد.

هواوی، مدیاتک و کوالکام اعلام کرده‌اند که چیپست‌های ۷ نانومتری خود با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G  را طی کنگره جهانی موبایل بارسلون MWC 2019 معرفی خواهند کرد. این مسئله بدین معنی است که کمپانی‌های یاد شده بیشتر سعی می‌کنند کارایی چیپست‌هایی فعلی خود را بالا ببرند.

از سوی مقابل TSMC بازار مناسبی برای چیپست‌ها ۵ نانومتری خود پیدا کرده و دیگر رقیبی در این زمینه ندارد. این مسئله می‌تواند تصمیمی ریسکی باشد و باید دید کدامیک از این رویکرد‌ها در طولانی مدت جواب خواهد داد و نسل بعد چیپست‌ اپل یعنی A14 می‌تواند عقب افتادگی کمپانی کوپرتینویی تولید آیفون 5G را جبران کند یا خیر؟

علاوه بر این کمپانی تایوانی امیدوار است تا سال ۲۰۲۲ میلادی بتواند فرآیند تولید چیپست‌های ۳ نانومتری را هم آغاز کند. وعده‌ای که باید دید چگونه از پس انجام آن بر میآید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۵ اسفند ۱۳۹۷

    3 نانومتری تا ۲۰۲۲ ایول

مطالب پیشنهادی