ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یک سالگی ایده‌‌ هاب
تکنولوژی

ایده‌هاب یک ساله شد؛ جذب ۸ میلیارد تومان سرمایه در سه ماه اخیر

شب گذشته (۴ اسفند ۹۷) جامعه استارت آپی ایران میزبان جشن تولد یک‌سالگی پلتفرم سرمایه‌گذاری ایده هاب بود؛ مجموعه‌ای متشکل از تیمی کوچک و حاذق که با تیم‌های استارت آپی گوناگونی کار کرده است. اید‌ه‌هاب ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۰

شب گذشته (۴ اسفند ۹۷) جامعه استارت آپی ایران میزبان جشن تولد یک‌سالگی پلتفرم سرمایه‌گذاری ایده هاب بود؛ مجموعه‌ای متشکل از تیمی کوچک و حاذق که با تیم‌های استارت آپی گوناگونی کار کرده است. اید‌ه‌هاب در یکسالگی خود میزبان دولت‌مردان و فعالان حوزه کسب‌وکارهای نوپا بود و در آن خبرهایی از جمله اعلام آمادگی جذب سرمایه ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومانی تیم iiVentures (مالک برندهای نت‌برگ، تیک۸  و... که با نام سابق کسب و کار نوین ایرانیان شناخته می‌شد) مطرح شد. همچنین در این رویداد تیم ایده‌هاب به هشت میلیارد تومان سرمایه‌ای که در سه ماهه اخیر جذب کرده اشاره و اعلام کرد که ۶۰ درصد کمپین‌هایش به موفقیت رسیده‌اند.

یک سالگی ایده‌‌ هاب

«مهشاد سبحانی» مدیرعامل و بنیانگذار ایده هاب در این مراسم به بزرگترین سرمایه ایران یعنی نیروهای جوانش اشاره کرد و اعتماد همه سرمایه‌گذاران اعم از دولتی و خصوصی به این جوانان را راهی برای شکوفایی پتانسیل و استعداد این نیروها عنوان کرد. به گفته او اید‌ه‌هاب در همه بخش‌هایی که یک استارت آپ نیازمند آن است کمک رسانی می‌کند؛ از خدمات و مشاوره گرفته تا جذب سرمایه‌گذاری:

«ما هم کنار کسب‌وکارهای جوان و نوپا هستیم و به آنها مشاوره می‌دهیم و با مجموعه‌های بزرگتر نیز همکاری‌های بزرگتری داریم. امروزه سرمایه‌گذاری به صورت گروهی در استارت آپها رایج شده چرا که هم جذابیت بیشتری دارد و هم می‌تواند مشکل مالی استارت آپ‌ها را حل کند. در نهایت اما تصور می‌کنم که کرادفاندینگ آینده سرمایه‌گذاری در ایران است چرا که با شرایط اقتصادی کشور ما بیشتر سازگار است.»

مجموعه ۲۳ نفری ایده‌هاب برای شرکت‌های استارت آپی که نوپاتر هستند شرایطی را فراهم کرده تا مدیرانشان بتوانند در این مجموعه کار را پیش ببرند و کسب تجربه کنند. ایده‌هاب در یک سال گذشته توانسته ۶۰ درصد کمپین‌های خود را به موفقیت برساند و ۳۰ پروژه مشاوره را در صنایع مختلف سپری کرده است. در این مجموعه همچنین دو هزار کاربر KYC شده و سرمایه‌گذار وجود دارد که نشان از رابطه گسترده این مجموعه با سرمایه‌گذاران دارد.

سبحانی به سرمایه‌گذاری خطرپذیر اشاره کرد و آن را یک چالش بسیار بزرگ برای استارت آپها دانست؛ او باور دارد که تیم ایده‌هاب در این موضوع تمرکز خاصی کرده و زیر و بم آن را واکاوی کرده است. او می‌گوید چیزی که تیم ایده‌هاب یاد گرفته مشاوره و مانیتورینگ و سرمایه‌گذاری در کنار هم می‌تواند پاسخگوی مشکلات استارت آپ باشد. او با اشاره به قانون فرابورس پیرامون اینکه باید یک نهاد مالی در کنار استارت آپ وجود داشته باشد تا جمع سپاری در آن مجموعه صورت پذیرد می‌گوید: «پارتنر ما شرکت فیروزه است و ما در کنار آنها رشد می‌کنیم.»

یک سالگی ایده‌‌ هاب

«علیرضا دلیری» معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری در این مراسم از جلسات متعددی که با این تیم در طول سال گذشته داشته گفت و این تیم را یک مجموعه موفق دانست. دلیری معاونت علمی را حامی و کنار استارت آپ‌ها دانست و کشور را در دوره گذر از سنتی به مدرن دانست:

«امروزه قطعا دیگر صرفا فعالیت‌های سنتی قابل پذیرش نیست و کسب‌وکارهای نوین همه چیز را دگرگون کردند. برای سرمایه‌گذاری در این استارت آپ‌ها باید توجه و دقت کافی داشت و باید تحقیقات به اندازه کافی صورت بگیرد. تعدادی از استارت آپ‌ها و فین‌تک‌ها رشدهای باورنکردنی هفت هشت برابری در سال گذشته داشتند چرا که نگاه تازه و جدیدی را به صنعت وارد کردند. شخصا اعتقاد دارم که سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها بهترین و مناسب‌ترین بستر است.»

دلیری با اشاره به سرمایه‌گذاری بانک‌ها و هولدینگ‌های بزرگ در استارت آپها، این موضوع را یک امر جدی در زمینه اقتصادی معرفی می‌کند و باور دارد که فضای امروزی عوض شده است. معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ریاست جمهوری تاکید دارد که هم در کنار استارت آپها هستند و هم سرمایه‌گذاران. او ضمن خبر اعلام امضای تفاهمنامه‌ای میان معاونت علمی ریاست جمهوری و ایده‌هاب برای ساخت پلتفرمی مخصوص سرمایه‌گذاران بار دیگر به حمایت از کسب‌وکارهای نوین تاکید کرد و گفت:

«هیچ محدودیتی در زمینه حمایت از استارت آپها نداریم و هرچه محصول و برنامه لانچ کنید، ما پشت شما خواهیم بود. بسترهای زیادی هنوز وجود دارد که نیازمند این نوع از کسب‌وکار هستند.»

یک سالگی ایده‌‌ هاب

در ادامه رویداد «بابک مقدم» مدیرعامل استارت آپ پلاک که توسط تیم‌ ایده‌هاب سرمایه‌گذار جذب کرده، با اشاره به ۱۲۵۰ شغل ایجاد شده توسط این استارت آپ به فراز و نشیب‌های این مجموعه اشاره کرد و تیم ۲۸ نفره خود را تیمی موفق دانست که توانسته سهم جالب توجهی از بازار را داشته باشد: «فعالان می‌گویند که مردم دست در جیب خود نمی‌کنند، خب چرا نمی‌روید سراغ مشتریانی که این کار را می‌کنند؟ یعنی B2Bها. سایپا،ایران خودرو، کافه‌بازار و سفارت آفریقای جنوبی و بسیاری از مکان‌های دیگر مشترکین و مشتریان ما هستند.»

حضور علی دایی در این نشست که اخیرا با استارت آپ دینگ وارد این اکوسیستم شده است.

مقدم همچنین به خدمات سوخت که با سرمایه ۳ میلیارد تومانی قصد شروع فعالیت دارد اشاره کرد و اذعان داشت این سرویس قصد دارد بنزین را به صورت سازمانی و انفرادی به دست مشتریان برسانند. مقدم خدمات سوخت را اینگونه تشریح کرد: «ناوگانی مانند ناوگان دیجی‌کالا را تصور کنید که هر روزه نیازمند بنزین است و در کنارش خدماتی مانند کارواش هم لازم دارد. مجموعه ما هم خدمات کارواش و تعمیرات را می‌تواند انجام دهد و هم سوخت مورد نظر ناوگان را تامین کند تا مدیران هم حساب و کتاب دقیق‌تری در این موضوع داشته باشند.»

در این همایش اعلام شد دو مجموعه پلاک و گروه iiVentureS صندوق سرمایه‌گذاری خود را باز کرده و هر کدام به ترتیب ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان و ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان قصد جذب سرمایه دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی