ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اضطراب، انتظار و تعجب؛ تحلیل واکنش کاربران توییتر فارسی به استعفای ظریف

در ساعات پایانی روز 6 اسفند ماه، محمدجواد ظریف در اینستاگرام عکس‌نوشته‌ای را منتشر کرد که از نوع طراحی و برش آن مشخص بود عجولانه ساخته و منتشر شده است. این پست اینستاگرامی شبهاتی پیرامون ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۸

در ساعات پایانی روز 6 اسفند ماه، محمدجواد ظریف در اینستاگرام عکس‌نوشته‌ای را منتشر کرد که از نوع طراحی و برش آن مشخص بود عجولانه ساخته و منتشر شده است. این پست اینستاگرامی شبهاتی پیرامون استعفای محمدجواد ظریف را در شبکه‌های مجازی به راه انداخت و با طلوع خورشید در هفتم اسفند ماه مشخص شد که شایعات حقیقت داشته و وزیر امور خارجه کشورمان متن استعفانامه خود را برای چندمین بار تقدیم ریاست جمهوری کرده است؛ متنی که البته ساعاتی پیش به طور رسمی از سوی «حسن روحانی» رد شد.

فارغ از ابعاد سیاسی ماجرا، در اتفاقی که افتاد نقش شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام را نباید نادیده گرفت؛ شبکه‌هایی که وزیر امور خارجه در آنجا برای اولین بار خبر استعفای خود را داد و بسیاری از دولتمردان نیز در همین شبکه‌های اجتماعی درباره استعفای وزیر نوشته‌هایی را منتشر کردند؛ عده‌ای مخالف و عده‌ای هم موافق.

استعفای محمدجواد ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان بعد از گذشت ۲۴ ساعت، با یک پست اینستاگرامی دیگر خبر داد که در سمت خود باقی می‌ماند.

در روز گذشته هشتگی تحت عنوان #ظریف_بمان از سوی کاربران توییتر فارسی ترند شد و در این پست‌ها تمامی کاربران اعم از شهروندان و سیاسیون مختلف از وزیر امور خارجه کشورمان درخواست کردند که در کنار مردم باشد و استعفا ندهد. با اینکه صدا و سیما و جراید در ۲۴ ساعت گذشته پر شده از اخبار استعفای محمدجواد ظریف و مصاحبه‌ها، تحلیل‌ها و یادداشت‌هایی هم در این باره منتشر شده است؛ اما بیشترین حجم اظهار نظرات سیاسیون و جامعه را در بین شبکه‌های اجتماعی می‌توان جستجو کرد. برای صحت این ادعا کافی است نگاهی به آمار دو هشتگ #ظریف_بمان  و #ظریف داشته باشیم.

سرویس پردازش هوشمند متن واکاویک این بررسی را برای دیجیاتو انجام داده است و جالب اینجاست که بیشترین واکنش کاربران توییتر فارسی که از این هشتگ استفاده کرده‌اند، اضطراب بوده است. تحلیل واکاویک از نظرات کاربرانی که از این هشتگ استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد که رویکرد‌ها به استعفای ظریف به این شرح بوده است:

  • اضطراب: ۳۴.۱ درصد
  • انتظار ۲۱.۸ درصد
  • تعجب ۲۸.۲ درصد
  • شادی ۲.۱ درصد
  • خشم ۱۳.۸ درصد

بر اساس آمار واکاویک، ۱۸ هزار و ۲۰۰ توییت با هشتگ ظریف بمان از سوی کاربران منتشر شده است. تعداد ری‌توییت‌ها ۱۳ هزار و ۹۰۰ عدد بوده است و در هر دقیقه، ۱۲۰ توییت با این هشتگ منتشر شده است. با هم نگاهی به برخی از این توییت‌ها می‌اندازیم:

بیشترین ری‌توییت

بازنشر یک انیمیشن کوتاه پیرامون نجات یک سرزمین، بیشترین ریتوییت را در بین کاربران داشته است.
یکی از بیشترین ریتوییت‌ها مربوط به این پست می‌شود.
سومین رتبه بیشترین ریتوییت‌ها به این توییت می‌رسد که از جمعیت کاربران دعوت کرد تا طوفان توییتری «ظریف بمان» را راه اندازی کنند.

بیشترین توییت

مردم بیشترین پاسخ و واکنش با این هشتگ را زیر آخرین پست توییتری جواد ظریف نوشتند.
رتبه دوم بیشترین پاسخ به یک توییت متعلق به توییت محمود صادقی، نماینده مجلس است.
در رتبه سوم بیشترین واکنش و پاسخ کاربران به این توییت بهروز نعمتی، یکی از نمایندگان مجلس برمی‌خوریم.

تاثیرگذارترین توییت

بر اساس آمار واکاویک، تاثیرگذارترین توییت مربوط به این توییت می‌شود.
تاثیرگذارترین توییت بعدی مربوط به خبری است که اعلام می‌کند هشتگ ظریف بمان، به رتبه اول ترند‌ها رسیده است.
مجموعه تلگرافی که در دانشگاه تهران فعالیت دارد و روزانه به تحلیل و ارائه آمار و ارقام فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام می‌پردازد نیز این ابرواژه‌ها را به عنوان مهم‌ترین واژه‌های جستجو و تولید محتوای کاربران در این شبکه اجتماعی معرفی کرده است.

شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام که بیشترین واکنشات در پی استعفای محمدجواد ظریف را داشته جزو شبکه‌هایی هستند که یا در کشور فیلتر هستند (توییتر) و یا از سوی برخی مسئولان حکومتی مورد انتقاد شدید قرار می‌گیرند. اما در عمل می‌بینیم که همین پلتفرم‌ها به مهم‌ترین بستر جریان‌سازی سیاسی کشور می‌شوند.

وزیر ارتباطات نیز بعد از رد استعفای وزیر چنین پستی را در اینستاگرام منتشر کرد.

جالب است بدانید که در بین دولتمردان خارجی هم افرادی بوده‌اند که از وزیر امور خارجه کشورمان خواسته‌اند که بماند و از مقام خود کناره‌گیری نکند؛ به عنوان مثال «تارو کونو» وزیر امور خارجه این کشور  در یک کنفرانس خبری هفتگی در توکیو اینگونه گفته بود «زمان زیادی از آخرین دیدارمان نمی‌گذرد و هنوز استعفای او توسط رئیس‌جمهور (ایران) تایید نشده است. این را می‌دانم که طبق قوانین ایران، دکتر ظریف هنوز وزیر خارجه است. من از او می‌خواهم (وزیر خارجه) بماند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

    اسلام میگه آدم عاقل کاری نمیکنه که بعدش معذرت خواهی کنه.
    آخه تو که نمیتونی استعفا بدی، مرض داری استعفا مینویسی؟

    • آریا
      آریا | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

      فیلمش بود. مثل محموتی که قهر میکرد

  • mortezaniksard
    mortezaniksard | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    امیر کبیر قلابی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی