ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Onimusha Warlords؛ تیغ برنده جنگجوی اهریمن

غول بازیسازی ژاپنی یعنی کپکام، سال‌هاست که از دوران اوج خود فاصله گرفته و دیگر لوگوی منقوش شده آن در کنار عکس لیبل بازی، هر گیمری را به هیجان نمی‌اندازد. کپکام سازنده فرنچایزهای بزرگ و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

غول بازیسازی ژاپنی یعنی کپکام، سال‌هاست که از دوران اوج خود فاصله گرفته و دیگر لوگوی منقوش شده آن در کنار عکس لیبل بازی، هر گیمری را به هیجان نمی‌اندازد. کپکام سازنده فرنچایزهای بزرگ و محبوبی در دنیای بازی‌های ویدئویی است که بسیاری از آنها را فراموش کرده و طرفداران این بازی‌ها را دلخور کرده است. سری اونیموشا یکی از همین فرنچایزهاست که بیش از ده سال است هیچ عنوانی (چه فرعی و چه اصلی) از آن ساخته نشده و کپکام سامورایی شیطان‌کش خود را به کنج عزلت برده است.

بررسی بازی Onimusha Warlords

با ظهور نسل هشتم کنسول‌ها و بالا رفتن هزینه‌های بازیسازی و از آنسو، استقبال گیمرها نسبت به ریمسترهای شاهکارهای تاریخ حوزه گیم، کپکام هم فرصت را غنیمت دانست و عناوین بی‌نظیری از استودیو خود را سالیان سال پیش روی کنسول‌های قدیمی‌تر عرضه کرده بود را در قالب ریمستر یا ریمیک برای گیمرها عرضه کرد. نمونه این موارد ساخت عناوین بازسازی رزیدنت اویل و دویل می کرای (Devil May Cry) بود که جملگی با استقبال خوبی از گیمرها روبرو شدند و در کمال تعجب کپکام همچنان خبری از اونیموشا نمی‌داد! در نهایت اعلام شد که این ناشر ژاپنی قصد دارد تا نسخه ریمستری شده‌آی را از قسمت اول بازی که در سال ۲۰۰۱ برای پلی استیشن ۲ عرضه شده بود را بسازد و به بازار وارد کند.

  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • پلتفرم ها: پی‌سی، پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ
  • پلتفرم بررسی: پی سی

بررسی بازی Onimusha Warlords

  •  در فرهنگ ژاپن «دیو» ویژگی‌ نیک هم دارد و برخلاف اساطیر پارسی که دیو موجودی اهریمنی است، در سرزمین تابان دیوهای خوب و بد داریم. دیو ضدقهرمان همیشگی در اسطوره‌ها و افسانه‌های دنیا است. این موجود از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که سد راه قهرمان می‌شود. قهرمان با مغلوب‌کردن او، که نشانگر توانایی‌اش است. دیوهای Oni از معروفترین دیوهای فرهنگ ژاپن هستند و واژه Musha هم به جنگجو اطلاق می‌شود. ترکیب اونیموشا هم به معنای مبارز دیو یا جنگجوی اهریمن معنا خواهد گرفت.

نسخه ریمستر شده بازی نسخه سری اونیموشا با نام کامل Onimusha Warlords دو هفته‌ای هست که وارد مارکت جهانی شده و گیمرهای قدیم را با یک تجدید خاطره روبرو می‌کند و گیمرهای جدیدتر را با سرآغاز یک سری حماسی که در زمانه خود کولاک به پا کرد آشنا می‌کند. کپکام بی‌رحمانه اونیموشا را رها کرده و در ریمستر کردن آن هم صرفا به بازسازی نسخه اول بسنده کرده و خبری از قسمت‌های بعدی نیست و معلوم نیست که این ناشر چرا مثل بازسازی سه گانه کلاسیک Devil May Cry رفتار نکرده است و هر سه بازی (و بلکه چهار بازی) اصلی سری اونیموشا را ریمستر نکرده است؟ در هر حال همین که بتوانیم بعد از ۱۸ سال با یک نسخه از این بازی میثاق دوباره‌ای داشته باشیم، از هیچی بهتر است!

بازی Onimusha Warlords داستتانی را در زمان ژاپن فئودال روایت می‌کند که واقعیت تاریخی ندارد اما در آن از برخی شخصیت‌های واقعی تاریخ این کشور بهره برده است. نوبوناگا ادا که در بسیاری از بازی‌های ژاپنی حضور دارد (گاه در نقش منفی و گاه در نقش مثبت) در این بازی شخصیت منفی ثابت و اصلی سری محسوب می‌شود که در یک جنگ توسط جنگجویی به نام سامونوسکه زخم عمیقی برمی‌دارد و گلویش دریده می‌شود. مدت‌ها می‌گذرد و خبری از نوبوناگا نیست و همگان فکر می‌کنند که او مرده اما در این مدت شیاطیانی از ناکجاآباد روی زمین آمده‌اند و معلوم نیست چه کسی رهبر آنهاست.

بررسی بازی Onimusha Warlords

در همین احوال، سامونوسکه نامه‌ای از طرف دوست صمیمی‌اش پرنسس یوکی دریافت می‌کند که در آن از او درخواست کمک عاجل شده است؛ یوکی باور دارد که رفتار درباریان عجیب و غریب شده و او در یک خطر بزرگ قرار دارد. سامونوسکه به محض دریافت نامه به همراه یکی از دوستان همرزمش که دختری نینجا به نام Kaede است به سمت قصر سلطنتی رفته ولی دیر می‌رسد. یوکی توسط شیاطین دزدیده شده و مشخص نیست که به کجا رفته، اما تحقیقات این دو در ادامه نشان می‌دهد که نوبوناگا بعد از جراحتی که برداشته با شیطان پیمان بسته و در قالب یک نیروی اهریمنی به همراه ارتشی از شیاطین دوباره به پا خاسته و حالا به خون سلطنتی یوکی برای تکمیل قدرت خود نیاز دارد...

بازی Onimusha Warlords در حقیقت یک مقدمه از منظر داستانی برای این سری به شمار می‌رود و برخلاف سایر آثار ژاپنی ساخته شده توسط کپکام، داستان چندان غنی ندارد اما همه اینها به این این دلیل بوده که نفس و ذات بازی یک جور آزمایش برای این کمپانی بوده است. بازی اونیموشا در ابتدای امر قرار بود که یک سری Spin Off برای فرنچایز محبوب رزیدنت اویل باشد و داستان زامبی‌ها را در حال و هوای ژاپن باستان و نبرد با اسلحه‌های سرد روایت کند که بعد از گذشت مراحلی از ساخت بازی، کپکام تصمیم گرفت بازی را مستقل کرده و یک هویت کاملا جدید به آن دهد (جالب است بدانید همین اتفاق بر سر بازی اول Devil May Cry هم که قرار بود نسخه‌ای فرعی برای سری رزیدنت اول باشد هم آمد.)

بررسی بازی Onimusha Warlords

کپکام در آن زمان قصد داشت که ببیند آیا فرنچایز جدیدش در بین گیمرهای کنسول پلی استیشن ۲ مورد توجه قرار می‌گیرد یا نه که بعد از واکنش مثبت طرفداران، تصمیم گرفت تا اونیموشا را تبدیل به یک سه گانه عظیم کند. با عرضه قسمت دوم، همانند سری رزیدنت اول، قهرمان و کاراکتر اصلی بازی عوض شد و جوبی جای سامونوسکه را گرفت و با انتشار قسمت سوم نیز قهرمانی جدید به دنیای بازی اضافه شد. بعد از پایان یافتن این سه گانه بود که کپکام در اقدامی غیرمنتظره بازی چهارم تحت عنوان Onimusha: Dawn of Dreams را معرفی کرد که در زمان اواخر عمر کنسول پلی‌استیشن ۲ در قالب دو دیسک معرفی شد و با اینکه بازی خوبی بود اما مورد بی‌مهری و بی‌توجهی برخی گیمرها قرار گرفت.

بررسی بازی Onimusha Warlords

کپکام محتاطانه وارد نسل هفتم کنسول‌ها شد و فروش بد اونیموشای چهارم باعث شد که قید این سری را بزند در حالی که این ناشر اصلا به این مساله فکر نکرد که فروش و اقبال بد بازی احتمالا به خاطر زمانبندی نادرست عرضه این عنوان بوده است! در هر حال پرونده اونیموشا همانجا بود که بسته شد و اینکه امروز بازسازی بازی Onimusha Warlords بعد از هجده سال به کنسول‌های جدید راه پیدا کرده، با اینکه خیلی دیر است اما همچنان اقدامی ستودنی از سوی این ناشر ژاپنی به حساب می‌آید.

بازسازی بازی Onimusha Warlords صرفا یک ریمستر به شمار می‌رود و نباید از آن انتظار بسیار زیادی به ویژه در زمینه گرافیکی داشت؛ در هر حال با یک بازی نسل ششمی روبرو هستیم که روی کنسول‌های نسل فعلی عرضه شده و کیفیت بافت‌ها و تصاویر با اینکه بهبود یافته‌اند و HD شدن تصاویر هم در همین زمینه بی‌تاثیر نبودند اما در کل با گرافیکی خارج از رده روبرو هستیم. گرچه باید اعتراف کرد گرافیک هنری بازی کماکان خوب باقی مانده و لوکیشن‌ها و تصاویر ثابت پشت صحنه بازی از زیبایی خاصی برخوردار است.

بررسی بازی Onimusha Warlords

گیم‌پلی بازی Onimusha Warlords هم دقیقا مو به مو پیاده‌سازی همان نسخه قدیمی است و از همین رو کمی کهنه به حساب می‌آید. این گیم‌پلی که در زمان خود برای یک بازی اکشن و هک اند اسلش در نظر گرفته شده بود، در حال حاضر بسیار کند به نظر می‌آید ولیکن سازندگان تا جایی که توانسته‌اند حرکات شخصیت اصلی را نرم‌تر و روان‌تر ساخته‌اند و با اضافه شدن قابلیت حرکت با آنالوگ‌ها، چرخش و گشت و گذار با شخصیت اصلی بازی بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. اینکه سازندگان به گیم‌پلی بازی دست نزده‌اند از نظر من نقطه مثبت ماجراست چرا که اونیموشا با وجود همین گیم‌پلی نسبتا کهنه، همچنان نشان می‌دهد که نسبت به بسیاری از بازی‌های کنونی بهتر است.

شما در طول مبارزات یک حرکت برای ضربه زدن و یک حرکت دیگر برای ضربه ویژه دارید و بس. همچنین حدود ۴ اسلحه در طول بازی به دست می‌آورید که البته با جمع آوری ارواح دشمنانی که قلع و قمع می‌کنید می‌توانید این اسلحه‌ها را آپگرید کنید. در برخی مراحل نیز به جای شخصیت سامونوسکه، با کاراکتر Kaede بازی را پیش می‌برید که نینجایی بس سریع و چابک است و گیم‌پلی کاملا متفاوت و امروزی‌تری را ارائه می‌کند (اینکه چرا از عنصر نینجا در بازی‌های دیگر اونیموشا هم استفاده نشد همیشه برای خود من یک علامت سوال بوده است.)

بررسی بازی Onimusha Warlords
معماهای بازی مانند عناوین کلاسیک کپکام چالشی و سخت هستند

بازی از درجه سختی نسبتا بالایی برخوردار است و گزینه Easy که در نسخه ریمستر گنجانده شده در زمان عرضه اولیه وجود نداشت (همین موضوع نشان می‌دهد که گیمرها به سمت راحت‌طلبی در بازی‌ها پیش رفته‌اند و همین هم می‌شود که عناوینی چون بلاد بورن می‌توانند در دل گیمرهای قدیمی‌تر حکمرانی کنند) البته دشمنان شما به ویژه Bossها معمولا هم کند هستند و هم کندذهن و سختی بازی بیشتر در برابر روبرو شدن با تعداد زیادی از دشمنان در آن واحد است.

دوربین ثابت بازی Onimusha Warlords هدیه‌ای است که از پدربزرگ این سری یعنی رزیدنت اویل به ارث رسیده (همین دوربین در بازی‌های اولیه DMC نیز حضور داشت) و با اینکه امروزه شاید کمی اعصاب خرد کن باشد اما با ماهیت بازی بسیار همسان است.

بررسی بازی Onimusha Warlords

موسیقی بازی تنها موردی است که دوباره از نو ساخته شده و کپکام تصمیم گرفته که قطعات موسیقایی نسخه اولیه بازی را که دچار حواشی زیادی شده بودند را فراموش کند و قطعات کاملا جدیدی برای بازی ریمستر شده خود بیافریند چرا که سازنده موسیقی اصلی بازی در سال ۲۰۱۴ اعتراف کرد که موزیک بازی در اصل توسط او نوشته نشده و یک جور سرقت هنری در کار صورت گرفته است! همینکه کپکام همت کرده و موسیقی را برای بازی از نو نوشته، خود جای تعجب دارد و بالاخره در یک نقطه از تاریخ معاصر این شرکت دیدیم که یک علاقه‌مندی و حرکتی خوب هم برای سری اونیموشا زده شود.

بررسی بازی Onimusha Warlords

بازی از هر دو صدای ژاپنی و انگلیسی بهره‌مند است و شاید جالب باشد که بدانید در نسخه ژاپنی بازی، بازیگر مشهور این کشور یعنی تاکشی کنشیرو جای شخصیت اصلی صحبت کرده است (از چهره او برای ساخت کاراکتر اصلی یعنی سامونوسکه در تمام بازی‌های این سری هم استفاده شده است.) شخصا پیشنهاد می‌کنم که بازی را با زبان ژاپنی بازی کنید چرا که همه صداها بسیار جذاب‌تر هستند و دوبلوران حرفه‌ای تری در آن حضور دارند و هم اینکه سانسورهای ریزی در صورت بازی به زبان انگلیسی وجود دارد که طبعا هیچ گیمری از سانسور خوشش نمی‌آید!

فرنچایز Onimusha مدتها بود که در اعماق خاک‌های بازی‌های فراموش شده فرو رفته بود و کپکام توانست با ریمستر کردن نسخه اول آن، تجربه آن را بار دیگر به گیمرها ارائه کند. بازی Onimusha Warlords اولین نسخه از این سری به شمار می‌رود که یک نسخه مقدماتی است و این موضوع از زمان مورد نیاز برای پایان رسانیدن بازی که تنها چهار پنج ساعت به طول می‌انجامد تا خط داستانی آن که تازه در انتهای بازی وارد فاز اصلی خود می‌شود کاملا مشخص است.

بررسی بازی Onimusha Warlords

به نظر می‌رسد کپکام هم در زمان ساخت و ارائه نسخه اولیه بازی احتیاط به خرج داد و عنوانی را منتشر کرد تا بازخورد مخاطبین را ببیند و بعد آن را تبدیل به فرنچایز کند و هم الان این احتیاط را دوباره به کار برده و منتظر است تا واکنشات گیمرها در برابر نسخه ریمستر شده را ببیند تا فکری به حال آینده این سری کند. خوشبختانه استقبال گیمرهای قدیمی و جدید از این بازی نسبتا خوب بوده و باید اعتراف کرد که بازی علی رغم کهنگی که در بطن خود دارد، همچنان می‌تواند بدرخشد و شاید نتواند مثل زمان عرضه نسخه اولیه خود یک شاهکار به حساب بیاید، اما یک بازی خوب اکشن است که گیمر را به خوبی دچار چالش می‌کند.

بررسی بازی Onimusha Warlords

حالا که کپکام بی‌خیال ریمستر کردن سه گانه اصلی شده و صرفا به بازسازی نسخه اول بسنده کرده می‌توان غر زد که این ناشر لااقل می‌توانست با ریمستر کردن نسخه Genma Onimusha که در سال ۲۰۰۲ برای ایکس باکس کلاسیک عرضه شده بود و باگ‌هایی را از بازی اصلی برطرف کرده بود و قابلیت‌های خوبی هم در گیم‌پلی گنجانده بود، یک عنوان بهتر و جمع و جورتر را بعد از این همه سال به طرفداران ارائه کند. در هر حال بازسازی بازی Onimusha Warlords همچنان ستودنی است و تیغه سامورایی همچنان برنده است، اگر با این سری آشنا نیستید الان بهترین فرصت است و اگر هم که آشنا هستید احتمالا تا الان خودتان با ذوق و شوق فراوان بازی را تجربه کرده‌اید.

  • بازی همچنان جذابیت‌های قدیم خود را حفظ کرده است
  • موسیقی و صداگذاری بازی
  • کنترل بهبود یافته
  • معماهای جذاب بازی
  • کاش همه نسخه‌های کلاسیک بازی اونیموشا بازسازی می‌شد
  • گیم پلی قدیمی و کند
  • کوتاه بودن بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • hyperhope
    hyperhope | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    انصافا خیلی سری زیبایی بود ، همه ی قسمت هاش ، ولی نسخه دومش چیز دیگه ای بود ، نسخه دومش طوری بود که میتونستی در طول بازی با انتخاب هات تغیراتی ایجاد کنی ، آیتم هایی که پیدا میکردی رو میتونستی به افراد داخل دهکده بازی بدی و به هر کدوم بیشتر آیتم هدیه میدادی یه بخشی از بازی به کمکت میومد و حتی در مراحلی کنترلش رو بدست میگرفتی ، هنوزم اون ضمضمه ی آروم صدا زدن اسم جوبی داخل روستای اول بازی کنار رودخونه ی زیباش یادم نرفته...

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۹ اسفند ۱۳۹۷

      من شخصا قسمت سوم رو بیشتر دوست داشتم ولی در اینکه قسمت دوم هم شاهکاری بود شکی نیست

  • Ali1988
    Ali1988 | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    یادش بخیر یکی از بهترین آی پی های نسل شش بود انصافا. چه ساعاتی رو با تمام نسخه های این سری داشتم.اون زمان قابلیت آپگرید این بازی دنیایی بود واسه خودش. امیدوارم به زودی نسخه جدیدش رو ببینیم. ممنونم

  • Reza Dark
    Reza Dark | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    ممنونم دمت گرم. مثل همیشه تا شما یه نقد از بازی میگی من فورا دانلود میکنم اون بازیو

مطالب پیشنهادی