ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

5 خودرو ارزان قیمت تر از پراید در بازار جهان؛ انتخاب های باورنکردنی با بودجه ای محدود

این روزها قیمت پراید در بازار خودرو به فراتر از 50 میلیون تومان رسیده و شاهد رکورد شکنی های مکرر این ارابه اقتصادی در بحران اقتصادی این روزهای کشور هستیم، اما سوال مهیج این است ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

این روزها قیمت پراید در بازار خودرو به فراتر از 50 میلیون تومان رسیده و شاهد رکورد شکنی های مکرر این ارابه اقتصادی در بحران اقتصادی این روزهای کشور هستیم، اما سوال مهیج این است که در صورت آزاد بودن واردات خودرو مانند سایر کشورهای منطقه، با داشتن بودجه لازم برای خرید پراید (چیزی در حدود 4000 دلار) چه انتخاب هایی برای مشتریان ایرانی قابل تصور بود؟

سابقه حضور پراید در ایران به حدود 25 سال قبل یعنی سال 1372 باز می گردد. این خودرو در کره جنوبی در مدل های DM و FS تولید می شد و مدل سدان آن بتا نام داشت. پراید نخست به عنوان محصول مشترک فورد و مزدا ارائه شد و سپس امتیاز تولید آن در اختیار کیاموتورز کره جنوبی قرار گرفت اما اتفاق بزرگ برای این خودرو پس از واگذاری امتیاز تولید آن به سایپا روی داد و حالا پراید بعد از پیکان تبدیل به ارزان قیمت ترین خودرو موجود در بازار ایران شده است.

پراید

در اوایل دهه 80 شمسی، تولید پراید قرار بود پس از خروج پیکان به آرامی متوقف شود و با ورود محصول تندر ٩٠، این خودرو جایگزین پراید و پیکان شود اما با توقف تولید پیکان و تاخیر در تولید تندر 90، تیراژ تولید پراید به شکل سرسام آوری افزایش یافت و تیراژ تولید سالانه آن به عدد بیش از ۴٠٠ هزار دستگاه یعنی حدود نیمی از تولیدات صنعت خودرو ایران رسید. پول پراید سود سرشاری را نصیب سهام داران کرد و سایپا را پس از شرکت های نفتی به عنوان یکی از قوی ترین شرکت های ایران تبدیل شد.
شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در داخلی سازی خودروی پراید نمود و آن را با نام های نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.
اما حالا بازار خودرو در کشورمان با نوسان شدیدی روبه رو شده است، به گونه ‌ای که در همین هفته جاری، بهای پراید به حدود 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
با این نرخ پراید سوالی که در ذهن شکل می گیرد این است که با این قیمت در کشور های دیگر چه خودرو های کارکرده ای را می توان خریداری کرد؟
در ادامه به بررسی 5 مورد از این خودروها پرداخته شده است. این خودروها کارکرده بوده و  وضعیت بدنه و شرایط دقیق آن ها مشخص نیست.

1-نیسان ورسا SV مدل 2012 با قیمت 3700 دلار

این یک واقعیت است که در بازار خودروهای صفر کیلومتر، نمی توان رقیب چندانی را برای پراید متصور بود. یکی از دلایل این است که براساس قوانین روز صنعت خودروسازی (حتی در کشوری مانند هند) نیز تولید خودرویی با چنین مشخصات ایمنی ضعیفی امکان پذیر نیست و خودروهای ایمن تر اساسا گران قیمت تر از پراید تمام می شوند. برای مثال نسخه ارزان قیمت رنو کوئید با هیچ ستاره ایمنی، در حدود 4700 دلار قیمت دارد اما نسخه ایمن تر از این خودرو گران قیمت تر تمام می شود.

اما در بازار خودروهای دست دوم، شرایط به کلی متفاوت است. نیسان ورسا به عنوان یک خودروی سدان ارزان قیمت از این سازنده ژاپنی شناخته می شود و از نظر فنی اشتراکاتی با محصولات داچیا (نوادگان تندر 90) دارد. نیسان ورسا نه تنها یکی از خودروهای ارزان در بازار امریکا است بلکه یکی از ایمن ترین ها نیز است. نیرو محرکه این خودرو یک موتور 1.6 لیتری 109 اسب بخاری است که این نیرو به چرخ های جلو منتقل می شود. نیسان ورسا با این هدف طراحی و ساخته شده که با توجه به قیمت پایین قابلیت های بالایی همچون جادار بودن و مصرف سوخت پایین داشته باشد و می ­توان گفت که این خودرو در کلاس خودش سر آمد دیگر خودروها است. قیمت در نظر گرفته شده برای مدلی با کارکرد حدود ۶٢ هزار مایل در حدود 3700 دلار آمریکا (در حدود 40 میلیون تومان) است.

2-مزدا 3 مدل 2008 با قیمت 3800 دلار

مزدا 3 خودرو سواری کامپکت جذابی است که از سال 2003 در شرکت مزدا موتور تولید می‌شود. مزدا 3 از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر بهره می‌ برد که قادر است 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور تولید کند. کارکرد این خودرو با قیمت 3800 دلاری در حدود 108 هزار مایل است.
مزدا 3 در بازار ایران روزهای بسیار خوبی را تجربه کرد و به محبوبیت بالایی دست یافت. به طوری که هنوز هم با گذشت چندین سال از تولید آخرین نمونه، مدل‌های دست دوم آن در بازار به راحتی خرید و فروش می‌شوند. اما قیمت این خودرو در بازار ایران بسیار بیشتر است و در شرایط فعلی باید ارقامی بیش از 140 میلیون تومان را برای خرید یک مزدا 3 دست دوم کنار بگذارید.

3-آئودی A3 مدل 2009 با قیمت 3900 دلار

این خودرو دارای موتور 1.8 لیتری توربوشارژر است که 160 اسب بخار قدرت و 250 نیوتون متر گشتاور تولید می کند.
قیمت اعلام شده برای خودرویی با کارکرد 110 هزار مایل و با گیربکس اتوماتیک است، در واقع با رقمی کمتر از 4 هزار دلار (در حدود 48 میلیون تومان) یکی از جذاب ترین خودروهایی که می توانید خریداری کنید، یک هاچ بک ده ساله با کیفیت ساخت مثال زدنی آلمان هاست.

4-دوج دارت SXT مدل ٢٠١٣ با قیمت 3995 دلار

دوج دارت یکی از خودروهای شرکت کرایسلر که عنوان پرفروش ‌ترین خودرو کوچک دنیا را نیز از آن خود دارد و به عنوان یکی از ایمن ترین خودروهای ارزان قیمت جهان شناخته می شود.
این مدل دارای پیشرانه ‌ای 2 لیتری چهار سیلندر بوده که می‌ توانند 160 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید کنند.
این قیمت برای مدلی با کارکرد حدودا 133 هزار مایل با گیربکس اتوماتیک تعیین شده است.

5-بى ام و 328 سدان مدل 2007 با قیمت 4000 دلار

شاید خرید یک ب ام و نه چندان قدیمی با پول پراید کمی دور از انتظار به نظر برسد، اما واقعیت این است که خودروهای نسبتا سریع ب ا م و در بازار دست دوم، افت قیمت قابل توجهی را تجربه می کنند و به همین دلیل است که بعد از 12 سال، امکان خرید یک سری سه شش سیلندر با موتوری 258 اسب بخاری با قیمتی در حدود 4000 دلار وجود دارد. این در حالیست که قدرت موتور پراید که این روزها فراتر از 4500 دلار قیمت می خورد به 80 اسب بخار هم نمی رسد. بی ام و سری 3 پرفروش ترین مدل کمپانی بی ام و است به طوری که حدود 30% از تولید سالیانه خودرو های این شرکت از این سری است. این خودرو دارای موتوری 6 سیلندر با حجم 3 لیتر است.
کارکرد این خودرو 158 هزار مایل است و این خودرو نیز دارای گیربکس اتوماتیک است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    باو تو تاپ گیر و گرند تور با هزار دلار چیزای بهتری از این قوطی حلبی میخرن
    مشکل ریشه هاست

  • Taltas
    Taltas | ۹ اسفند ۱۳۹۷

    بابا ما بعد یک عمر که از سایت نارنجی می خوندیم هر روز مطالب رو تا به همین امروز، یه کامنت گذاشتیم، شما سانسورچی محترم سایت پاک کردی! واقعا که، تا زمانی که زیر پست دیجیاتو میان سانسورت می کنن، واقعا چه انتظاری هست از بقیه؟؟؟

  • Taltas
    Taltas | ۸ اسفند ۱۳۹۷

    حکومت ها از مردم نشأت می گیرن، از فرهنگ مردم. لعنت بر هر عاملی که باعث شده فرهنگ مردم ایران انقدر فقیر باشه، که وضعیتشون این باشه که سالهای سال حکومت هایی مثل
    حکومت شاه یا حکومت آخوندی یا...، مردم رو غارت کنن و
    روز به روز فقیر تر و مریض تر و... ?
    الانم که بوی تغییر میاد، می خوان شاهزاده ی پهلوی رو به خورد مردم بدن! والا با این نوناشون! البته، بی فرهنگی در حدی در جامعه ی ما موج می زنه که اکثر اوقات، وقتی مورد عنایت بیفرهنگی مردم قرار می گیرم، میبینم که ما مردم ایران، حقمون هست که انقدر تاوان بدیم و بمیریم، تا به یک سطح فرهنگ و رفاه نسبی برسیم.
    کافیه یک روز تو هر شهری تو ایران برید بیرون و حواستون باشه که کی بعتون بی احترامی می شه، بالاخره به یه دلیلی خیلی زود این اتفاق می افته. تو کشور ما به شان و منزلت بشریت و کرامت انسانی هییییچ توجهی نمی شه. باید جای BMW 320, پراید سوار شیم، تازه حقوقمون در طول یک سال می شه 4 هزار تا. بنده الان واقعا مریضی های مختلف دارم، نمی تونم حتی یکیش رو درمان کنم! واقعا امیدگارم این دوران تاریک، تموم بشه... هموطنان، مسئولیت پذیر باشیم و سرنوشتمون رو بسازیم و از زیر یوغ خونخواران خارج شیم.

    • hamidic
      hamidic | ۹ اسفند ۱۳۹۷

      بزار اسرائیل نابود بشه همه چیز درست میشه دوست اسرائیلی من

      • Taltas
        Taltas | ۹ اسفند ۱۳۹۷

        کی گفت اسرائیل خوبه؟ اتفاقا حکومت اسرائیل هم از استعمارگران هست و مردمش هم از متعصبان مذهبی! حرف من اینهکه ما بهتره به فردیت و انسانیت اهمیت بدیم و به هم دیگه و خودمون احترام بذاریم که نه منفعت طلب داخلی و نه خارجی نتونه اینجوری به به حقارت بکشتمون!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی