ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگو با مدیرکل حقوقی سازمان فناوری؛ آیا اپل در برابر ایران ایستاده است؟

بیشتر کسب‌وکارهای ایرانی در روزهای اخیر دسترسی مستقیم خود به کاربران آیفون را از دست داده‌اند و فعلا به راه‌کارهای موقت مانند وب‌اپلیکیشن روی آورده‌اند. علت این مسئله، استفاده استارت‌آپ‌ها و بانک‌های ایرانی از روش ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

بیشتر کسب‌وکارهای ایرانی در روزهای اخیر دسترسی مستقیم خود به کاربران آیفون را از دست داده‌اند و فعلا به راه‌کارهای موقت مانند وب‌اپلیکیشن روی آورده‌اند. علت این مسئله، استفاده استارت‌آپ‌ها و بانک‌های ایرانی از روش دانلود مستقیم اپلیکیشن، در قالب گواهی سازمانی بوده است؛ نوعی از گواهی که اپل در روزهای اخیر رسماً اعلام کرده بود تخلف‌ها در آن را بررسی می‌کند. با این حال «محمدجعفر نعناکار»، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران، عقیده دارد که این تمام ماجرا نیست.

نعناکار که اخیراً در توییتر اعلام کرده است این اقدام اپل شروع یک جنگ تجاری مبتنی بر فضای سایبری است، اکنون در گفتگو با دیجیاتو مسئله‌ی حذف گواهی سازمانی اپ‌های ایرانی را اتفاقی فراتر از آنچه در سطح جهانی رخ داده می‌داند و در همین رابطه می‌گوید:‌ «اتفاقی که برای گواهی‌های درون نهادی افتاده است، فقط برای ایران نبوده است و حتی پای گوگل و فیسبوک یا کشورهای دیگر نیز به این مسئله باز شده است. اما آنچه این اتفاق را برای ایران متمایز می‌کند، محدودیت اپ‌استور برای ایرانی‌هاست. پس تمام اپ‌هایی که در ایران توسعه داده می‌شود از همین گواهی‌های موقت درون نهادی استفاده می‌کنند.»

مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران توضیح می‌دهد که بخشی از اقدام اپل مربوط به گزارشی است که یک شخص «ضد ایرانی» منتشر کرده است: «اتفاقی که اکنون افتاده این است که یک شخص ضد ایرانی، آمده و یک لیست تجمیع شده از گواهی‌های درون سازمانی که داخل ایران مورد استفاده است را تهیه و منتشر کرده؛ مخصوصاً در حوزه پرداخت و در واقع اپ‌هایی که مردم به شکل روزانه با آن تعامل دارند. این لیست به نهادهای مجری در داخل اپل داده شده و آنها هم گواهی‌ها را باطل کرده‌اند.»

نکته مهم اینجاست که گواهی‌های سازمانی اپل برای دانلود مستقیم اپلیکیشن‌ها بدون انتشار آنها در اپ‌استور، صرفاً برای استفاده داخلی سازمان‌هاست اما شرکت‌های ایرانی‌ به دلیل عدم دسترسی به اپ‌استور، مجبور بوده‌اند برای ارتباط با کاربران آیفون در ایران، از همین روش استفاده کرده و اپل را دور بزنند. با این حال مدیرکل حقوقی سازمان فناوری عقیده دارد که اپل پیش از این گزارش هم از این نوع استفاده آگاه بوده اما اقدام مستقیمی انجام نمی‌داد:

«من معتقدم قبل از این گزارش‌ هم اپل مطلع بوده که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. به این دلیل که مشخص است این گواهی چندبار استفاده شده و چند کاربر دارد. پس تمام اطلاعات از قبل هم وجود داشته، اما مسئله اینجاست که وقتی یک گزارش منتشر می‌شود، باید واکنشی هم به آن وجود داشته باشد. شاید در نگاه‌ اول گواهی‌های سازمانی سایر کشورها هم مشکل پیدا کرده‌اند، اما باتوجه به شرایط خاص ایران، به نظر می‌رسد این گزارش و لیستی که تهیه شده، کار خودش را کرده است.»

نعناکار همچنین در پاسخ به این سوال دیجیاتو که چرا ترکیبی از تمام این اتفاقات را «جنگ تجاری» تعبیر می‌کند، می‌گوید:

«در حال حاضر تقریباً ۷ میلیون دستگاه فعال مبتنی بر سیستم عامل iOS در ایران وجود دارد. اپل در ایران نمایندگی ندارد و گارانتی هم برای این محصولات از سوی سازنده وجود ندارد. از طرفی ارز قابل توجهی جهت تهیه همین محصولات یک کمپانی خارجی، از ایران خارج شده است تا مردم از این گوشی استفاده کنند. پس به نظر من این جنگ دولت آمریکا با دولت ایران نیست. در واقع دولت آمریکا آمده است و مردم ایران را تحت فشار قرار داده است.»

نعناکار در همین رابطه اضافه کرد: «ما به عنوان یک سازمان دولتی هیچ نفع یا ضرری در استفاده [مردم] از این دستگاه‌ها نداریم. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما می‌توانیم سطح رضایت‌مندی مردم را بالا یا پایین ببریم؛ برای مثال بگوییم این ابزارها در جهان وجود دارد و ما هم مشکلی نداریم تا کاربر ایرانی از آنها استفاده کند. اگر ایران می‌خواست واکنش تندی در سال گذشته و در ماجرای حذف اپلیکیشن‌ها از اپ استور نشان دهد، می‌توانست گوشی‌های آیفون را رجیستر نکند. اما به این دلیل که زندگی مردم با این مسائل دخیل است، احساس می‌شود که از نظر حقوقی جنگ را به سطحی آورده‌اند که دولت را در گوشه رینگ قرار دهند و سطح نارضایتی مردم را افزایش دهند. حالا عده‌ای می‌گویند چرا دولت کاری نمی‌کند، در حالی که اساساً دولت نباید کاری انجام دهد. کسی که هر وسیله‌ای را تهیه می‌کند، باید قواعد بازی‌اش را هم بپذیرد؛ حالا این یا مربوط به شرایط گارانتی است یا ریسک‌هایی که امروز می‌بینیم. پس تمام این موارد در کنار هم از نظر من یک جنگ تجاری است.»

مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین خبر می‌دهد که راه‌های حقوقی، چه از نظر قانونی و چه از نظر قضایی بررسی خواهد شد و اقدامات در مراجع یا سازمان‌های بین‌المللی پیگیری خواهد شد.

نکته قابل توجه اینجاست که حتی اگر بخواهیم روند تصمیمات اخیر اپل را غیرمرتبط با ایران، و در سطح جهانی ببینیم، نمی‌توانیم اتفاقات تابستان ۹۶ و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور را فراموش کنیم؛ همان روندی که باعث شد تا در یک سال و نیم اخیر، کسب‌وکارهای ایرانی به استفاده از گواهی‌های درون سازمانی روی بیاورند. در همان زمان، «محمدجواد آذری جهرمی» که به تازگی به عنوان وزیر ارتباطات دولت دوازدهم انتخاب شده بود، خبر داد که این مسئله به شکل حقوقی پیگیری خواهد شد. اکنون مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در رابطه با همین پیگیری به دیجیاتو می‌گوید:

«اساساً اقدامات حقوقی می‌تواند سه بخش داشته باشد. یا اقدامات حقوقی است، یا قضایی و یا قانونی. از سوی دیگر مبحثی وجود دارد به نام «تحریم‌های غیرقانونی». این مسئله وجود دارد که اساساً تحریم قانونی داریم یا خیر. حالا نکته‌ بسیار مهم این است که ما اساساً در جامعه بین‌المللی تحریم قانونی نداریم. به این مفهوم که سازمان ملل ایران را تحریمی نکرده است یا اگر کرده، به واسطه برجام، معلق شده است. پس تحریم غیرقانونی تحریمی است که یک کشور علیه یک کشور دیگر، تصویب و اجرا می‌کند. لذا تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تحریم‌های غیرقانونی است و خودش به تنهایی آنها را اعمال می‌کند. ماجرای سال گذشته اپل و اپ استور، مربوط به سیاست‌های تنگاتنگ اپل و کاخ سفید بود. در واقع این شرکت‌ تلاش می‌کند سیاست‌های تحریمی کشورش را در سیاست‌های خودش اعمال کند.»

نعناکار توضیح می‌دهد که اکنون یک فرد ایرانی نمی‌تواند اپلیکیشنی برای iOS توسعه دهد و برای انتشار آن از پلتفرم اپ‌ استور اپل استفاده کند؛ همین اتفاق سبب می‌شود تا کاربران ایرانی از بسیاری از جهات محدود شوند و این همان موضوعی بوده که وزیر ارتباطات نیز وعده پیگیری بین‌المللی‌اش را در سال ۹۶ داده بود:

«این پیگیری، نمی‌تواند دفعتاً پیگیری قضایی باشد. به این مفهوم که نمی‌شود به محکمه‌ای مراجعه کنیم و بگوییم اقدام قضایی انجام بده، دستور موقت بده یا سیاست یک شرکت خصوصی را لغو کن. پس می‌رسیم به اقدام حقوقی و قانونی. در این حالت، مسئله بسیار زمان‌بر است چون ابتدا باید ظرفیت‌های جامعه بین‌المللی شناسایی شود و ببینیم با کدام موسسات، سازمان‌ها، انجمن‌های غیردولتی مثل NPO یا NGOهای بین‌المللی می‌توانیم مکاتبه کنیم. در واقع باید به نوعی از پتانسیل و ظرفیت‌های حقوقی این سازمان‌ها استفاده کرد و فشارهایی را به اپل وارد کرد تا این شرکت مجبور شود خدماتی را به شما بدهد. مثال مرتبط، کیبورد فارسی iOS است چون اساساً نمی‌شد در موردش اقدام قضایی یا حقوقی انجام داد. اتفاقی که افتاد این بود که رایزنی‌هایی با ایرانی‌هایی که مقیم اپل و توسعه دهنده iOS بودند انجام شد. قرار شد اساساً ایران در نظر گرفته نشود، بلکه جامعه ۱۱۰ میلیونی فارسی‌زبانان در تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان، افغانستان و سایر کشورها در نظر گرفته شوند. با این سیاست کیبورد فارسی به iOS اضافه شد و حالا برای اپ استور هم باید اقدام مشابهی انجام شود. قولی که وزیر داده‌اند هم همچنان جاری است، اما با توجه به چالش‌های بین‌المللی، انتخاب بهترین راه زمان بر است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • Sam1
    Sam1 | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

    اول ایران تحریم نیست. انگار مردم نفهم هستند چون زبان خارجی بلد نیستند و استفاده از دستگاه هم بلد نیستند شما سو استفاده نکن و اخبار غلط به مردم ندهید. اپل به دلیل جلوگیری از دزدی و بی قانونی و سرقت ادبی در تمام دنیا که بیشتر شامل ایران و چین و هند هستند اقدام به مقابله با سرقت حقوقی و دفاع از حقوق تولید کننده و مصرف کننده کرده است.
    دوما این شما هستید که با دور زدن اپ استور و ارایه برنامه های هک و کرک شده و عدم کپی رایت و بصورت دزدی سعی در نقض همه چی بر امدید و همه چی را یکجانبه می بینید و با انتظار بالا و خود بزرگ بینی انتظار رای حق دارید.
    مردم قانون مند ایران همانند دنیا می تونند با دریافت همه چی از فروشگاه اپل و خریداری قانونی و اصلی به نیازهای همیشگی خود برسید. همچنین در بخش فیلم و موزیک مدیا با خرید قانونی از فروشگاههای جهان و یا اشتراک استریم میتوانید بطور قانونی استفاده نمایید.
    استارت اپ هایی چون فیلیمو لنز نماوا و مشابه هم نمونه بارز دیگری از این تخدی اشکار است که با بی قانونی و بی توجی قصد در توجیه و درامد نامشروع را نشانه گرفته است.
    هم اکنون تمامی برنامه های بانکهای ایرانی با نظارت اپل بصورت لینک مستقیم از سایت خودشان و یا برنامه های مستقل (نه فروشگاهی و اشتراکی) قابل دانلود و اجرا بر روی دستگاههای اپل هستند و همچنین با رجوع به فروشگاه اپ استور اپل کلیه برنامه ها قانونی قابل دریافت رایگان و یا خرید هستند. به فروشگاه اپل رجوع کنید و به انگلیسی و فارسی برنامه های ایرانی رو جستجو و مشاهده کنید که چقدر زیاد هستند.
    همچنین از فروشگاه ایتونز اپل میتوان فیلم و موزیک خرید و یا از برنامه های اشتراکی جهانی جهت این نیاز استفاده قانونی نمود.

    • pourya_p
      pourya_p | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

      دوست عزیز من با مسائل دیگه از قبیل کپی رایت و دیگر مسائلی ک گفتید هم موافقم هستم هم کاری ندارم . اما نظرم اینه اپل به کاربران ایرانی در حال بی احترامی است و دلیل بسته شدن نرم افزار های ایرانی هم اتفاقا همان تحریم هست . اگر تحریم نبودیم نیازی نبود از این نوع روش ها برنامه هامونو به کاربر ارائه بدیم ک حالا بخواد ب دلایل دیگه این روش هم مسدود بشه . پس همه پیز بر میگرده به تحریم ک بازم کار ب دلایل تحریم و مسائل دیگش کاری ندارم . ممنون

      • Sam1
        Sam1 | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

        دوست عزیز ممنون از پاسختان به این حقیر
        ببینید متاسفانه مسئله حقوقی و مالی و بانکی ایران فراتر از چند اپ هست که خودتان شاهد هستید. ایران به دنیا و امور بانکی دنیا اصلا وصل نیست و نمی خواهد باشد. برنامه های ایرانی درون پرداختی به دلیل این مشکل قابلیت جهانی بودن را ندارند. اما شرکت اپل منعی برای خصوصی شدن (خارج از اپ استور) این اپها به عنوان اخذ گواهی انفرادی ندارد و هم اکنون شاهد هستیم کلیه بانکها اسنپ ایرانسل و...با داشتن گواهی انفرادی و خصوصی در قالب دریافت اپ مد نظر امکان اجرا و استفاده را دارند. مشکلی که دیدیم که جهانی است نه ایران عنوان تخطی و سو استفاده از گواهی مستقل به عنوان غیر مستقل و تبدیل به فروشگاهی بزرگ و غیره است. صحبت سر شفافیت کاری و اعتماد و حسن نیت است. اسنپ چرا الان مشکل ندارد؟ اما اگر به بهانه پول و سود در فروشگاهی اپ اش را عرضه میکرد و فروشگاه بش پول میداد و یا بالعکس این مورد نرمال نیست و قابل دفاع هم نیست.

        • Sam1
          Sam1 | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

          در ضمن اصلا بگویند از فردا ایران دیگه تحریم نیست.
          اوکی؟ به نظر شما ایا امور بانکی ایران جهانی می شود؟ ایران به بانکهای دنیا وصل می شود؟ مستر کارت و ویزا و...بنام شهروندان ایران صادر می شود؟ کپی رایت را ایران می پذیرد و....بی نهایت اما و اگر. نظرتان را می طلبم.

          • pourya_p
            pourya_p | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

            کاملا حرف های شمارو قبول دارم . اما اصل نظر من به اهمیت ندادن اول نسبت ب کاربران ایرانیشه من احساسم اینه از اتفاقات گذشته و حال . اما خوب نظر شماهم محترمه . موفق باشید

  • herogame
    herogame | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

    اتفاقا حرکت خوبیه تا شماها باشین به پرچم کشور ها احترام بزارین به مردم جهان احترام بزارین و به مردم خودتون هم احترام بزارین باید همه چی ازتون گرفته بشه شتر سواری دولا دولا نمیشه

  • فـرزاد
    فـرزاد | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

    "ما به عنوان یک سازمان دولتی هیچ نفع یا ضرری در استفاده [مردم] از این دستگاه‌ها نداریم"

    نفع شما از 40 سال آتش زدن پرچم یک کشور و مرگ فرستادن به مردمش تامین میشه ، خودمون می دونیم اینهارو
    ماجرای نریمان هم چون اخیرا چندتا پراکسی و ... منتشر کرده از ماتحت سوزی دولتی هاست که بولدش کردن ، مگرنه این اقدام اپل جهانی بوده و گریبان گیر همه کشورها لازم به لاپورت دادن یه دولوپر نبوده برای اجرا کردنش
    ساندیسی ها هم که بعد از کلی همایش و سخنرانی و دعوت به ساندیس با عصاره یونجه ریختن تو کامنتها ، از نوع بیانشون و مقبولیتشون با دیسلایکها مشخصه میزان منفور بودنشون ، توجهی نکنید به ارتش 7سنتی

    • molavy
      molavy | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

      هیچ کس مرگ به مردم آمریکا نفرستاد... مشکل دولت امریکاست که چند نسل مردم خاورمیانه همه رو به خاک خون کشیدن یا مستعمره کردن... هنوز هم از داعش و امثال اینها حمایت میکنند. ویدیو هایی که عراقی ها از کمک آمریکایی ها به داعش منتشر کرده اند رو ببینید... الان هم که راه به جایی نبردن امثال شما رو فرستادن تو کامنت ها... مگر همین جا بتونید کاری بکنید... که اون هم نمی تونید... اینقدر با اون اکانت های فیک دیسلایک بدیدی که از اینقدر بیشتر

      • Blacket
        Blacket | ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

        خطاب به molavy
        عقاید یک ساندیس مغز رنگ زده
        شماها که دم از اسلام و عدالت و عدل علی میزنید چرا حق الناس میخورید؟(اپ و نرم افزار و ویندوز کرک شده) پس نباید از اپ ها نرم افزار ها سخت افزار ها سیستم های کشور های به قول خودتون استکبار مثل آمریکا و اسرائیل و روسیه و انگلیس استفاده کنید.
        molavy
        از چه لپ تاپی و PC استفاده میکنی که اومدی نظرم میدی؟
        CPU لپ تاپ یا PC خانگی خودت AMD یا Intel هست و کارت گرافیک AMD یا Intel یا Nvidia که سرمایه دار اصلیش یه شخصی یهودیه.پس شخصی که میگه مرگ بر آمریکا مرگ براسرائیل باید علاوه بر حرف بهش عمل کنه.پس نباید استفاده کنی از تکنولوژی که اونا بهشون رسیدن و بعد که خرت از پل گذشت بری فحاشیم کنی.
        تکنولوژی برتر دست لابی ها و سرمایه دار های یهودی و آمریکایی هست پس استفاده نکن و نظر نده و نصیحت نکن
        انشاالله مهدی موعود بیاد نسل شما جاهلان بسیجی نما و دیکتاتور معروف ایران و کلید ساز و ترامپ از روی کره زمین برداره



    • bisavad
      bisavad | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

      استفراغ

    • molavy
      molavy | ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

      مشکل اینه که صحبت هاتون رو با برچسب شروع میکنید. ادم هایی که حرفی برای گفتن ندارن این کار رو میکنن ...اونقدر انتقاد شما بدوی هست که اصلا ارزش پاسخ نداره... یعنی پس منم باید بگم اونها نباید هیچ وقت الگوریتم استفاده کنن... چون مال خوارزمی ما هستش... یا الکل رو نباید استفاده کنن چون رازی جون کشفش کرده... در ضمن نمیدونم لینوکس رو میشناسی یا نه... لینوکس متن باز ....در موردش بخونی بد نیست... ساخته شده برای مالک نداشتن ...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی