ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اطلاعات تکان دهنده در مورد آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری

معضل موتورسیکلت در ایران مشکل تازه ای نیست و مطرح شدن آن برای اولین بار به دهه ها قبل باز می گردد، اما تاکنون اجرای هر گونه راهکار عملی ای برای برون رفت از این ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

معضل موتورسیکلت در ایران مشکل تازه ای نیست و مطرح شدن آن برای اولین بار به دهه ها قبل باز می گردد، اما تاکنون اجرای هر گونه راهکار عملی ای برای برون رفت از این مسئله با کُندی مواجه شده است. در حال حاضر اکثر موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند کاربراتوری هستند که هم اجازه مسافرکشی دارند و هم باربری که بیشترین آسیب را به وضعیت هوای شهرها وارد می کنند.
یک موتور کاربراتوری به طور میانگین 15 گرم آلودگی به ازای هر کیلومتر پیمایش تولید می‌کند، درحالی که اگر همان موتور سیکلت مجهز به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری شود، میزان تولید آلودگی آن به زیر دو گرم در هر کیلومتر کاهش می‌یابد.
موتور سیکلت انژکتوری در مقایسه با موتور سیکلت کاربراتوری 90 درصد آلودگی کمتری تولید می‌کند. دود ناشی از سوخت موتورسیکلت ها نیز به شدت به آلودگى هوای کلانشهرها افزوده است.مطالعه سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران نشان می‌دهد که سهم ناوگان موتور سیکلت در تولید آلودگی در شهر تهران در میان منابع آلاینده دیگر از جمله ناوگان های حمل و نقلی، نیروگاه‌ها، صنایع، پالایشگاه و منابع خانگی و تجاری حدود 17 درصد است. همچنین سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تولید آلاینده‌های گازی و ذرات معلق به ترتیب 18 و 10 درصد است.
مهم تر از همه اینکه موتورهای کاربراتوری می ‌توانند در نقاطی که حتی خودروهای پاک و کم آلاینده به دلیل وجود طرح ترافیک با محدودیت رفت و آمد مواجه هستند، تردد کنند. همین عوامل کافی است تا موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به چالش عمده کلانشهرها تبدیل کند.
موتورسیکلت‌های کاربراتوری ذرات بسیار ریزی (ذرات معلق) تولید می‌کنند و تعداد ذرات خروجی اگزوز هر 10 موتور سیکلت کاربراتوری معادل یک اتوبوس دیزلی است در حالیکه یک موتورسیکلت انژکتوری بسیار کمتر از موتور سیکلت کاربراتوری ذره معلق تولید می‌کند. موتورسیکلت‌های کاربراتوری از جمله عوامل اصلی آلودگی صوتی در مناطق شهری هستند و می‌توانند تا 80 دسی‌بل آلودگی صوتی ایجاد کنند.موتورسیکلت‌های کاربراتوری میزان آلودگی موتور کاربراتوری 5 برابر یک خودرو با استاندارد یورو 2 است. درحال حاضر بیش از 11 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری شماره گذاری شده در کشور وجود دارد که حدود 3 میلیون از آنها در شهر تهران تردد می‌کنند. بر اساس مصوبه ابلاغی آیین نامه‌های اجرایی هوای پاک، بیش از 50 درصد از موتورسیکلت‌های کاربراتوری شهر تهران فرسوده هستند. اسقاط یک موتور کاربراتوری فرسوده تنها حدود 300 هزار تومان هزینه دارد.
بعد از نمونه برداری از تعدادی از موتورسیکلت‌های موجود در تهران و بررسی میزان آلایندگی شان، این نتیجه نشان داد که در صورت حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری درصد قابل توجهی از آلودگی تهران کاهش می یابد.

این موارد در حالیست که طی دوسال اخیر، قوانینی در راستای ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری و الزام به تولید نسخه های انژکتوری وضع شده که صدای انجمن موتورسیکلت سازان را در آورده است و در نهایت نیز خریداران به دلیل کیفیت پایین سامانه سوخت رسانی انژکتوری، با صرف هزینه مجدد موتورهای خود را به صورت کاربراتوری مورد استفاده قرار می دهند.

از این رو می توان گفت که علیرغم آلایندگی شدید این وسایل نقلیه، توجه بیشتر سازمان استاندارد به کیفیت این موتورها الزامی به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • farhad shiravani
    farhad shiravani | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

    قشره ضعیفو هدف گرفتن.جایگزینه کاربراتی با قیمت پایین چیه واقعا...!

مطالب پیشنهادی