ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون فنی همراه اول: تا سال ۱۴۰۰ فناوری 5G را در شهرهای بزرگ ارائه می‌کنیم

«مرتضی طاهری بخش»، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که این اپراتور بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، نسل پنجم شبکه موبایل را در اختیار کاربران این اپراتور قرار ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

«مرتضی طاهری بخش»، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که این اپراتور بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، نسل پنجم شبکه موبایل را در اختیار کاربران این اپراتور قرار خواهد داد:

«همراه اول از سال ۹۶ مسیری را شروع کرد تا بتواند بر فناوری 5G مسلط شود. ما با تشکیل تیم‌های مشترکی با دانشگاه شریف و تربیت مدرس، و استفاده از مشاور خارجی، رصد فناوری را شروع کرده‌ایم. بر همین مبنا تحقیقاتی را شروع‌ کرده‌ایم تا بتوانیم شبکه خود را برای بحث‌های مرتبط به 5G آماده کنیم. فکر می‌کنم برای سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ شبکه بتواند در شهرهای بزرگ به شکل محدود، بحث مربوط به 5G را داشته باشد.»

او همچنین دراین گفتگو اشاره می‌کند که نهایی سازی استاندارد‌های 5G باید در انتهای سال ۲۰۱۸ انجام می‌شد که این اتفاق هنوز رخ نداده است. معاون همراه اول در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه این فناوری چه تاثیری روی زندگی کاربران ایرانی خواهد داشت، گفت:

«فناوری 5G سه ویژگی دارد. بحث اول، مربوط به دسترسی به سرعت‌های چند گیگابیتی است. بحث بعدی مربوط به تاخیر کمتر از ۱۰ میلی‌ثانیه و پایداری بسیار بالای شبکه است. بحث نهایی هم به Massive Connection و Massive IoT مرتبط است. این سه ویژگی باید وجود داشته باشد تا بگوییم شبکه 5G داریم. سرعت ملموس‌ترین بخش است اما این به تنهایی کافی نیست. این فناوری تاثیر زیادی روی اقتصاد، ایجاد شغل‌های جدید و GDP خواهد داشت.»

همه این‌ها در حالی است که کاربران موبایل در ایران اعتقاد دارند نسل چهارم فعلی که از سوی اپراتورها ارائه می‌شود، «4G واقعی» نیست. زمانی هم که به استانداردهای 4G نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این شبکه توانایی ارائه سرعتی معادل ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را داراست. با این حال طاهری بخش با تاکید بر این موضوع که آنچه امروز در ایران ارائه می‌شود، 4G واقعی است، در پاسخ به این سوال که آیا اکنون 4G واقعی داریم یا خیر، می‌گوید:

«عدد ۳۰۰ مگابیت به شکل تئوری و برای یک کاربر است. اما وقتی در اطراف یک سایت، بیش از هزار کاربر وجود دارد، این منابع تقسیم می‌شود و به مشترک سرعت پایین‌تر می‌رسد. اما در نقاط خلوت‌تر و در ساعاتی که کاربران کمتری آنلاین هستند، دریافت سرعت تا ۱۰۰ مگابیت محتمل است.»

نسخه کامل مصاحبه ویدیویی دیجیاتو با مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول را تماشا کنید. لازم به اشاره است که در ویژه برنامه ویدیویی دیجیاتو برای نمایشگاه MWC  در مورد فناوری 5G، بخش‌های اصلی این مصاحبه منتشر شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

    به جای اینکه هی عدد جی رو بالا ببرین کیفیت و مناطق پوششی و قیمت رو درست کنید. در مورد اینترنت ثابت هم همینطوره الان 5 ساله هی میگن میخواد فیبر نوری بشه خوب کو پس هنوز پینگا رو آسمونه خجالت آور و تاسف باره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی