ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپسول کرو دراگون
علمی

فضاپیمای سرنشین دار دراگون اسپیس اکس برای اولین بار به فضا پرتاب شد [تماشا کنید]

کپسول سرنشین دار کرو دراگون کمپانی اسپیس اکس برای نخستین بار از مرکز فضایی کندی و با استفاده از راکت فالکون ۹ به فضا پرتاب شد. طی این پروژه که ساعت ۱۱:۱۹ دقیقه به وقت تهران ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۴

کپسول سرنشین دار کرو دراگون کمپانی اسپیس اکس برای نخستین بار از مرکز فضایی کندی و با استفاده از راکت فالکون ۹ به فضا پرتاب شد.

طی این پروژه که ساعت ۱۱:۱۹ دقیقه به وقت تهران آغاز شد؛ مراحل پرتاب، جداسازی مرحله اول راکت، روشن شدن موتور دوم و فرود بوستر روی شناور با موفقیت انجام شده که ۳۵ مین فرود صحیح راکت فالکون به شمار می رود. پرتاب موفقیت آمیز کپسول کرو دراگون برای ناسا و اسپیس اکس اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که فضانوردان آمریکایی پس از بازنشستگی شاتل به سایوزهای روسی متکی شده اند.

در صورت شکست پروژه ناسا باید دست به دامان روس‌ها شود

هدف اصلی ایلان ماسک از تاسیس اسپیس اکس پا گذاشتن روی مریخ است اما این شرکت تا کنون فقط محموله های سفارشی و ماهواره را به فضای خارج از جو فرستاده است. کپسول کرو دراگون قابلیت حمل هفت نفر را دارد اما در این پرواز آزمایشی از یک آدمک به نام .A.T.D (دستگاه تست شبه انسان) برای آزمایش ایمنی فضانوردان استفاده شده است.

.A.T.D نه تنها یونیفورم اسپیس اکس را بر تن دارد بلکه به حسگرهایی برای اندازه گیری نیرو و شتاب وارده به فضانوردان حین پرتاب و در طول سفر طراحی شده است. البته کارکنان اسپیس اکس این ماکت هوشمند را «ریپلی» نامیده اند که یکی از کاراکترهای فیلم بیگانه است و نقش آن را «سیگورنی ویور» ایفا می کرد. کپسول دراگونکپسول کرو دراگون در این پرتاب محموله ای ۲۰۰ کیلوگرمی و ابزارهای تحقیقاتی را نیز به همراه دارد که کارشناسان اسپیس اکس با استفاده از آن واکنش و عملکرد کپسول در صورت پر بودن فضای داخلی را بررسی می کنند. در صورتی که فضاپیما تا فردا با موفقیت به ایستگاه بین المللی برسد، پس از ۵ روز توقف دوباره به سمت زمین برگشته و در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد.

اگر فرایند فرود نیز بدون اشکال صورت گیرد ناسا و اسپیس اکس پرواز آزمایشی دیگری را برای بررسی عملکرد سیستم های اضطراری در دستور کار قرار داده و در تابستان سال آینده برنامه ارسال فضانورد با استفاده از کپسول کرو دراگون را در دستور کار قرار خواهند داد. از طرف دیگر اگر پروژه های اسپیس اکس و بویینگ با تاخیر بیشتری همراه شوند، آژانس فضایی آمریکا چاره ای جز اجاره سایوز روسی نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

    عالی امیدوارم تا زمان فرود کپسول کرو دراگون تو اقیانوس ارام همه چیز خوب پیش بره خبرها رو دنبال میکردم ماموریت بعدی سرنشین دار خواهد بود ولی ظاهرا عقب افتاد

    • آریا
      آریا | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

      نه عقب نیفتاده. من اپ spacex now رو دارم . همون می 2019 هست ولی تست استارشیپ جلوش افتاده انگار

  • آریا
    آریا | ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

    به شکل زنده از یوتوب دیدم. بدون نقص بود .
    فضای داخلی برای سرنشینان هم بسیار راحت به نظر میرسه . در نقابل سایوز حکم بلیط فرست کلاس رو داره

مطالب پیشنهادی